افزون بر ۴۳۷ هزار تن گندم تضمینی در خراسان رضوی خریده شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: ۴۳۷ هزار و ۲۰۵ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان تاکنون بطور تضمینی از آنها خریده شده است.

حمیدرضا نوری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید این میزان گندم در قالب ۵۳ هزار و ۷۱۸ محموله توسط ۵۲ مرکز خرید در سطح خراسان رضوی صورت گرفت. 

وی ادامه داد: ارزش این میزان خرید تضمینی گندم معادل ۱۰ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۹۷ درصد آن یعنی مبلغ ۱۰  هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال به حساب کشاورزان واریز شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی حجم پیش‌بینی شده امسال را برای خرید گندم تضمینی در این استان افزون بر ۴۵۰ هزار تن اعلام و بیان کرد: بیشترین میزان خرید این محصول مربوط به شهرستانهای چناران، تربت‌جام و مشهد به ترتیب به وزن ۵۹ ،۴۲ و ۴۱ هزار تن ثبت شده است.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی، گندم تولیدی کشاورزان امسال به قیمت هر کیلوگرم  ۲۵ هزار ریال با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید خریداری می‌شود. 

نوری افزود: امسال ۱۴۲ هزار هکتار زمین کشاورزی در خراسان رضوی به کشت دیم و ۱۲۶ هزار هکتار نیز به کشت آبی گندم اختصاص یافته است.

وی ادامه داد:  پیش‌بینی می‌شود طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی در این سطح زیرکشت امسال ۶۴۰ هزار تن گندم تولید و افزون بر ۴۵۰ هزار تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و ذخیره شود.

پارسال ۵۰۲ هزار تن گندم تضمینی در خراسان رضوی خریداری شده بود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: ۶۰ مرکز، کمیسیون و انبار تعاون روستایی در سطح این استان با همکاری ۲۰۰ نفر عوامل تشخیص، ذیحساب، ناظر کنترل کیفیت و خدمت‌رسانی به کشاورزان کار خرید تضمیمی گنرا بر عهده دارند.

وی همچنین به موضوع شیوع ویروس همه‌گیر کرونا اشاره و بیان کرد: با هماهنگی‌ صورت گرفته و رعایت فاصله اجتماعی بین عوامل خرید در مراکز خرید تضمینی گندم، ضدعفونی مداوم مراکز و بهره‌برداری از لوازم استاندارد بهداشتی و ایمنی همه تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا اندیشیده شده است. 

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha