۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۵
کد خبر: 84023313
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بنیاد برکت ۱۲۵۰ مدرسه ساخته است

تهران - ایرنا - مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: این بنیاد تاکنون یکهزار و ۲۵۰ مدرسه در مناطق محروم کشور احداث و افتتاح کرده است.

به گزارش ایرنا، «سید امیرحسین مدنی» روز سه شنبه در نشست خبری سه رویداد ملی بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت تاکنون قرار داد ۱۹۰ هزار مدرسه جدید در مناطق محروم کشور منعقد کرده و با آغاز سال تحصیلی ۱۵۰ هزار مدرسه افتتاح خواهد شد.

به گفته وی، تلاش می کنیم ۱۰۰ هزار مدرسه نیز تا پایان سال احداث شود تا بتوانیم کمبود فضاهای آموزشی را در مناطق محروم به حداقل برسانیم.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۱۰۰ مجموعه فرهنگی احداث شده اظهار کرد: ۱۳ سال از فعالیت بنیاد برکت می گذرد که در این سال ها به یک هزار نقطه روستایی کشور آبرسانی شده و همچنین ۱۲ بیمارستان با دو هزار تختخواب احداث شده است.

 وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت ۴۷ هزار مسکن ویژه محرومان افزود: تاکنون ۱۸ هزار مسکن به نیازمندان تحویل داده شده است.

مدنی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به هر بنگاهی که ورود کند، کمتر از ۵۰ درصد از سهام آن را تملک می‌کند و بعد از ۳ تا ۵ سال زمانی که بنگاه‌ها به خودکفایی رسیدند، از آن‌ها خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون به ۳۶۰ شرکت ورود کرده ایم، ادامه داد: در حال حاضر در ۱۱۰ شرکت حضور داریم و از ۲۵۰ شرکت خارج شدیم.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های خودکفا شده، رقم‌های بالایی را در بازار سرمایه به خود اختصاص داده‌اند، گفت: در حال حاضر نسبت جمعیت روستایی به شهری ۲۵ به ۷۵ درصد است.

وی با اشاره به اقدامات این بنیاد در حوزه سلامت نیز گفت: تاکنون ۲۴۰ مرکز جامع سلامت در نقاط محروم کشور احداث شده است.

مدنی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث نابودی شغل‌های زیادی شد، افزود: امسال بنا داریم ۶۰ هزار طرح اشتغال را اجرا کنیم که در هر طرح به طور میانگین برای سه نفر شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت این بنیاد در تامین مواد پروتئینی نیز گفت: سالیانه ۱۶۰ هزار تن واردات گوشت قرمز صورت می‌گیرد و ما به دنبال این هستیم تا به واسطه طرح‌های خرد خانگی، برای تولید گوشت قرمز این حوزه را پوشش دهیم و بنا داریم امسال ۴۰ هزار تن محصولات پروتئینی را در داخل کشور در حوزه دام سبک و دام سنگین داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد درباره رویداد ملی چرخ نیز گفت: با تاکیدات مقام معظم رهبری بر تولید پوشاک ملی، در سال جهش تولید مقرر شد طرح ملی چرخ برکت اجرا شود.

به گفته وی، یک خانوار شهری در ماه مبلغی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و یک خانواده روستایی مبلغی بالغ بر ۸۵۰ هزار تومان هزینه می‌کند.

تولید ۵ میلیون دست پوشاک در سال

مدنی با بیان اینکه یک‌سوم پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و ارزبری فراوانی دارد، گفت: از طریق طرح‌های خرد و خانگی با توسعه صنایع بالا دستی، میان دستی و پایین دستی مقرر شد تا در راستای طرح ملی چرخ برکت، پنج میلیون دست پوشاک تولید شود.

وی در خصوص کمبودهای حوزه آبزیان و نبود آن در سبد غذایی مردم نیز افزود: سرانه مصرف آبزیان در کشور ۱۲ کیلوگرم است، اما مصرف جهانی حدود ۲۲ کیلوگرم است و این در حالیست که کمتر کشوری این خط ساحلی بزرگ را همچون ایران دارد که بتواند اقدام به تولید انبوه آبزیان کند.

مدنی با بیان اینکه در کشورهای جهان ۶۰ درصد از پروتئین مصرفی آبزیان از طریق پرورش ماهی و آبزی پروری تأمین و فقط ۴۰ درصد از طریق صید محقق می‌شود، گفت: در حالی که در کشور  عکس این موضوع صورت می‌گیرد و همین مسأله آسیب‌های زیادی به کشور وارد کرده است.

وی ادامه داد: ضروری است با توجه به وجود سدهای بزرگ در کشور و منابع بزرگ آبی در رودخانه‌ها، به موضوع آبزی پروری توجه شود.

مدنی با اشاره به معضل کوله بری در مناطق غربی کشور نیز گفت: در ابتدا بر این باور بودیم که کولبران درآمد زیادی دارند، اما وقتی به سراغ آنها رفتیم، مشاهده کردیم که درآمد آن‌ها بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه طرح «کاک برکت» را کلید زدیم تا از این مسیر بتوانیم برای کولبران و اشتغال آن‌ها طرح‌های اقتصادی ایجاد کنیم، ادامه داد: اطمینان داشته باشید که اگر کولبران درآمدی حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان در ماه داشته باشند، اصلا به سراغ کولبری نخواهند رفت.

مدنی با بیان اینکه امروز مرزهای ما از جهت اقتصادی رها شده‌اند، گفت: کیلومترها مرز و نقاط مرزی داریم، اما به هیچ عنوان مهارت استفاده از آن‌ها را نداریم.

همچنین معاون مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این نشست خبری گفت: ماموریت اصلی بنیاد برکت، ایجاد اشتغال و توانمندسازی مردم کشور به ویژه در نواحی کم برخوردار است.

هادی جودی با بیان اینکه در سال جاری تلاش شده در قالب سه رویداد مهم مشارکت‌های مردمی را در این عرصه‌ها جلب کنیم، گفت: کاک برکت در قالب ایجاد شغل برای کولبران در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی و رویداد چرخ برکت در حوزه پوشاک در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تولید پوشاک از اولویت‌های سخنان مقام معظم رهبری است که در این زمینه فراخوانی برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های افرادی که در این حوزه فعال هستند، ایجاد شده است.

معاون مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت نیز گفت: رویداد سوم امید طرح رویداد دریایی برکت است که در حوزه آبزیان فعال است، چرا که بسیاری از مرزهای کشور را مرزهای آبی تشکیل داده‌اند و کشور ما پتانسیل زیادی برای اشتغالزایی در این حوزه دارد.

جوهری تصریح کرد: بنیاد برکت ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جذب می‌کند که این طرح‌ها منجر به ایجاد ۱۶ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۱۳ سال است در زمینه‌های «اشتغال زایی» و «عمرانی» با هدف محرومیت زدایی در مناطق محروم کشور فعالیت می‌کند.

این بنیاد بیش از  ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده که قریب به ۴۰ شرکت با حمایت این بنیاد به تولید و بهره‌برداری رسیده‌اند.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha