حال و هوای کرونایی استان‌ها در محرم

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83920708
حال و هوای کرونایی استان‌ها در محرم

استان‌ها- ایرنا- محرم ۹۹ امسال را متفاوت شروع کردیم، ماهی که با وجود ویروس کرونا شکل و شمایل عزاداری‌ها و آئین های ماتم سالار شهیدان را به گونه دیگری رقم زد و اینک در نقاط مختلف کشور عطر محرم بر این ویروس سایه افکنده تاشاید با توسل به امام حسین (ع) بیماری از کره خاکی رخت بربندد.

تلاش دوستداران اباعبدالله (ع) در این روزهای حزن و اندوه با توجه به شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ آن است که تمامی موارد و دستورالعمل های بهداشتی در جلسات عزاداری با جمعیت محدود، رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک رعایت شود تا ضمن به جا آوردن رسم ادب و احترام به ساحت سرور شهیدان و عزاداری برای ایشان و یارانشان، از شیوع بیشتر این بیماری همه گیر نیز جلوگیری شود.

گزارش ها و تصاویر خبرنگاران ایرنا از استان های مختلف نشان می دهد که عزاداران، شور و شعور حسینی را به خوبی در معرض دید جهانیان قرار داده اند و با بها دادن به سلامت عمومی و در عین حال برگزاری مراسم سوگواری ایام محرم، حماسه دیگری را در کارنامه فعالیت های مذهبی و دینی این کشور به ثبت رساندند که برای همیشه ماندگار خواهد بود.

نگاهی به شرایط ابتلا به ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور نشان می دهد که هنوز راه طولانی برای رسیدن به نقطه سفید در پیش است و نگرانی ها آنجا بیشتر می شود که با فرا رسیدن فصل خزان و بیماری های خاص روزهای پائیزی، کنترل این بیماری سخت تر شود.

هر چند رعایت دستورالعمل های بهداشتی تا حد قابل قبولی توانسته از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کند و اغلب مردم به درخواست مسوولان دولتی و کادر درمان احترام گذاشته و از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده می کنند اما همچنان بسیاری از شهرها وضعیت قرمز و هشدار کرونایی دارند.

خبرنگاران استانی ایرنا همانند ماه ها و روزهای گذشته تلاش دارند تا وضعیت کرونایی نقاط مختلف کشور را به  اطلاع عموم برسانند تا مردم ضمن در جریان قرار گرفتن جزئیات ابتلا و روند بهبودی بیماران، اهتمام بیشتری نسبت به رعایت موارد بهداشتی داشته باشند.

گزارش خبرنگاران ایرنا به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک حاکی از آن است که هشت شهر استان مرکزی در وضعیت بحرانی و هشدار بیماری کرونا است و از مردم خواسته شده تا همچنان کادر درمانی را با یاری کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی را در اولویت فعالیت های روزمره زندگی خود قرار دهند تا تعداد مبتلایان کمتر شود.

دکترسید«محمد جمالیان» همچنین این خبر را هم اعلام کرده است که شهرستان‌های ساوه، دلیجان، فراهان، اراک و کمیجان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و آشتیان و خمین به وضعیت هشدار یا نارنجی دارند که این شرایط شکننده سلامت تنها در سایه هوشیاری جمعی و رعایت مسایل بهداشتی قابل کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه بقیه شهرستان‌های استان مرکزی شامل محلات، تفرش، شازند و خنداب در وضعیت زرد کووید ۱۹  قرار دارند، یادآور شد: یک‌هزار و ۴۷۹ بیمار مبتلا به کرونا اکنون  در استان در قرنطینه خانگی هستند و بیش از ۱۵ هزار نفر در استان آزمایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا را داده‌ و هشت هزار و ۲۸۴ بیمار نیز پس از گذراندن روند درمان از مراکز بیمارستانی استان ترخیص شده‌اند.

اما مهمترین مسئله ای که این روزها در کنار تمامی موارد بر آن تاکید می شود توجه به موارد بهداشتی عزاداران حسینی است موضوعی که دکتر جمالیان هم به آن اشاره و تاکید کرده است: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در عزاداری‌های محرم بسیار مهم و حساس است چرا که کانون تکثیر کووید ۱۹  اغلب در اجتماعات انسانی و فضاهای سربسته است و ممکن است کمترین ناهماهنگی در برگزاری آیین‌های سوگواری محرم مشکل آفرین شود.

از ایلام نیز خبر رسیده است که تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در این استان ۲.۵ برابر این تعداد در خردادماه بوده است.

دکتر جمیل صادقی‌فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این رابطه اظهار داشته است: تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در مردادماه در مقایسه با تیرماه تنها ۲۰ مورد کمتر بوده و از ۱۱  شهرستان استان، هشت شهرستان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند اما موارد بستری به یک ثبات و به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی یادآور شده است: استفاده از ماسک توسط مردم کاهش یافته است و در برخی شهرستان‌ها مانند ملکشاهی به ۳۰ درصد رسیده است، برگزاری مراسم عزا همچنان ادامه دارد اما با توجه به آغاز ایام محرم نگرانی ما در خصوص مراسم عروسی کمتر شده است.

در اصفهان نیز روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا از هفته پایانی مرداد امسال شدت گرفته و تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها از حدود ۸۰۰ به بیش از ۹۰۰ نفر رسیده است که به گفته مسوولان امر روند ابتلای استان در حال وخیم شدن است.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، استان اصفهان از حدود یک ماه گذشته در وضعیت قرمز ابتلا به بیماری کرونا قرار گرفت و کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دوم شهریور جاری اعلام کرد که این خطه همچنان روند صعودی آمار کرونا را طی می‌کند.

کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت با اعلام اینکه در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبت بالاست اما ثبات و تغییرات مختصر دیده می‌شود، عنوان کرد که روند صعودی یا شروع پیک کرونا در هفت استان از جمله اصفهان دیده می‌شود.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان اصفهان منتهی به ۳۰ مرداد امسال، هیچ یک از مناطق در وضعیت سفید یا سبز نیست و ۶ شهرستان اصفهان، خوانسار، فریدن، فریدونشهر، فلاورجان و نجف آباد در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.

حبیب ‌الله خجسته پور سخنگو و جانشین رییس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان نیز با اعلام اینکه طبق تازه‌ترین آمار ارائه شده، چهار شهرستان دامغان، شاهرود، مهدی‌شهر و میامی در وضعیت قرمز کرونایی و ۲ شهرستان‌ گرمسار و سمنان در شیوع کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارند، گفته است: سرخه و آرادان شهرستان‌های این استان با وضعیت رنگ‌بندی سفید کرونایی هستند.

وی تاکید کرده است: اقشار مختلف جامعه به منظور سلامت عموم و بهبود شرایط نیروهای درمانی، رعایت موازین  بهداشتی را در نظر بگیرند تا وضعیت بهبود یابد.

گزارش های کرونا و محرم

سوگ‌یادهای مجازی ؛ هنر جایگزینی رفتاری در شیوع کرونا

عزاداری سلامت محور در خراسان جنوبی

آداب سوگواری محرم و تجلی مسوولیت اجتماعی

هشدار کرونا به لرستانی‌ها جدی است

خزان کرونا در راه است

وخامت حال اصفهان از اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا

زندگی روزمره و ماه محرم همچنان تحت تاثیر کرونا

۱۷ میلیارد تومان تسهیلات کرونا به فعالان فرهنگ و رسانه قزوین پرداخت شد

۶۵ درصد درآمدهای هوانوردی کشور بدلیل کرونا کاهش یافت 

نماینده مجلس: کرونا مانع توقف روند آموزشی نیست

انتخابات دومین مجمع ملی جوانان در انتظار تعیین وضعیت کرونا

فراگیر شدن توصیه‌های بهداشتی در ایام محرم برای سلامت عزاداران ضرورت است

۹۰ درصد هیات‌های عزاداری بوشهر به همه دستورالعمل‌های بهداشتی پایبندند

معاون صنعت وتجارت هرمزگان : مشکلی در تامین ماسک هیات‌های مذهبی نداریم

فعالیت ۳۶ واحد تولید کالای بهداشتی در مقابله با کرونا در ایلام

توزیع رایگان ۳۰ هزار ماسک بین هیات‌های مذهبی خراسان شمالی

جدیدترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۶۳ هزار و ۳۶۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۰ هزار و ۹۰۱ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۴ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۶۳ هزار و ۳۶۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۹۰۱ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۱۳ هزار و ۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون سه میلیون و ۸۸ هزار و ۳۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha