۹۰ درصد هیات‌های عزاداری بوشهر به همه دستورالعمل‌های بهداشتی پایبندند

بوشهر-ایرنا- مسئول تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: بر اساس گزارش‌های ناظران و سامانه نظارت مردمی بیش از ۹۰ درصد از هیات‌های عزاداری محرم در این استان همه دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا را رعایت می‌کنند.

حسین ادیبی روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با گذشت نیمی از دهه اول محرم تخلف‌های گزارش شده از سامانه مردمی و نظارت‌های در استان بوشهر کمتر از ۱۰ مورد است و این نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد از هیات‌های مذهبی به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بوده و اهمیت رعایت آن را درک کرده‌اند.

وی ادامه داد: نظارت و ارزیابی فعالیت هیات‌های عزاداری به صورت مداوم هم از سوی گروه‌های ارزیاب سازمان تبلیغات اسلامی متشکل از شوراهای هیات‌ها تشکیل و هم توسط  مراکز بهداشت استان انجام می‌شود و این پایش‌ها در روزهای آینده و بویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی تشدید می‌شود.

ادیبی اضافه کرد: علاوه بر این هم استانی‌ها می‌توانند در صورت مشاهده تخطی هیات‌ها از دستورالعمل‌های مبارزه با کرونا با مراجعه به سامانه نظارت مردمی ۱۰۰۰۴۶۱۵ به صورت مصداقی مورد تخلف را اعلام کنند که به سرعت پیگیری و تذکر لازم داده می‌شود.

مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر بیان کرد: یکی از ابتکارات هیات‌های استان بوشهر در برگزاری سوگواری حسینی در این برهه این است که مراسم حضوری را با تعداد محدود و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار و با تصویر برداری از مراسم هر شب آن را در کانال‌های خود قرار می‌دهند تا سالمندان و افرادی که به دلیل بیماری زمینه‌ای نمی‌توانند در اجتماع حضور پیدا کنند از این مراسم بی نصیب نمانند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵۰ هیات استان بوشهر در سامانه بیرق ثبت نام و فرم پذیرش مسئولیت را پر کرده‌اند، اعلام کرد: در نظارت‌های حضوری تبلیغات اسلامی و مراکز بهداشتی پیوسته بر توجه به ظرفیت فضای هیات‌ها تاکید و از آنها خواسته می‌شود در صورت امکان مراسم در حیاط مساجد و فضای باز برگزار شود و در غیر این صورت از پذیرش بیش از ظرفیت عزاداران خودداری کنند.

ادیبی گفت: خیران استان بوشهر تاکنون هزینه خرید ماسک و توزیع در بین هیات‌ها بویژه در محله‌های کم بضاعت شهرستان‌ها را تامین کرده‌اند که در این ارتباط ۱۹ هزار ماسک توزیع شده‌است و این تعداد همچنان افزایش خواهد داشت.

ستاد استانی مبارزه با کرونا در بوشهر دستورالعمل‌های برگزاری عزاداری محرم را بر اساس شرایط آب و هوایی این استان بومی‌سازی و در ۱۷ بند ابلاغ کرد که بر این اساس سینه زنی سنتی بوشهر، حرکت دسته، سنج و دمام، تعزیه، برپایی موکب‌های صلواتی و پذیرایی در هیات‌ها ممنوع است و ضدعفونی محیط و تجهیزات، استفاده حاضران در مراسم از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری ۲ متری و مدت زمان ۲ ساعت برای روضه‌خوانی الزامی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha