۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83919485
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فناوری و نوآوری‌های حوزه معدن توسعه می‌یابد

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83919485
فناوری و نوآوری‌های حوزه معدن توسعه می‌یابد

تهران-ایرنا- تفاهم‌نامه‌ همکاری طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های مشترک حوزه معدن و صنایع معدنی و مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش، با هدف توسعه نوآوری‌ها و تجاری‌سازی فناوری‌های این حوزه امضا شد.

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی ریاست جمهوری، امروز دوم شهریورماه این تفاهم‌نامه‌ همکاری توسط مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی و مدیرعامل مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش امضا شد.

بنابر این گزارش تاسیس مرکز نوآوری و فناوری معدن در جزیره کیش، به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاب‌ها از اهداف تفاهم نامه مذکور است.

مدیر طرح توسعه نو آوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی ، در این نشست که گفت: همکاری‌های مشترک برای توسعه زیست‌بوم فناوری‌های معدن و صنایع معدنی، آموزش و توسعه زیرساخت‌های ترویجی و تحقیقاتی این حوزه از اولویت‌هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به کمک ظرفیت ایجاد شده بر بستر زیست‌بوم نوآوری دنبال می‌کند.

کامبیز مهدی زاده حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و مراکز نوآوری راهبردی را که می‌تواند گذار از خام‌فروشی و خلق ارزش افزوده را رقم بزند مورد تاکید قرار داد و افزود: استارتاپ‌های موفق و ارزش‌آفرین نمونه‌ای بارز از اثرمندی تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد درون‌زا به یاری زیست‌بوم نوآوری هستند. 

وی  با اشاره به ظرفیت‌های ارزنده جزایر خلیج فارس در حوزه زمین‌شناختی، معدن و صنایع دریایی افزود: این ظرفیت بالقوه با کمک ایده‌های نوآور جوانان خلاق و کارآفرین می‌تواند به خلق ارزش افزوده، کارآفرینی و توسعه پایدار منجر شود.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، گفت: زمانه ارزیابی کشورها بر اساس تعداد کارخانه‌ها و میزان خام‌فروشی گذشته و اکنون، خلق نوآورانه و اشتغال بر مبنای دانش و فناوری، معیار اصلی توسعه است. در همین راستا سعی داریم تا با ایجاد زیست‌بومی برای بروز خلاقیت‌های جوانان دانش‌آموخته، ضمن توسعه فضای کسب و کار دانش‌بنیان ظرفیت‌های مغفول را به ویژه در حوزه صنایع معدنی شکوفا کنیم.

توسعه و فرهنگسازی ظرفیت‌های دانش‌بنیان بر بستر جزیره کیش

در این نشست، مسعود توفیقی مدیرعامل و رییس هیأت مدیره مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش، نیز در سخنانی فت: نشان دانش‌بنیان و فناور شدن به یک افتخار برای صنایع و کسب‌وکارها بدل شده است و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک الگوی حرکتی در جامعه حائز اهمیت است.

توفیقی، گفت: در حال حاضر 34 واحد فناور در برج فناوری کیش استقرار یافته‌اند و  167 درخواست استقرار نیز در حال بررسی است. این استقبال ناشی از ظرفیت‌های بسیار خوب منطقه آزاد کیش برای توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور، به عنوان یک مدل منحصر به‌فرد توسعه در جنوب کشور است.

وی افزود: به یقین اقتصاد دانش‌بنیان با توجه و تمرکز بر اقتصاد جزایر، سواحل و دریاها می‌تواند پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

هدف تفاهم‌نامه توسعه فناوری‌های معدنی

بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تسهیل شرایط و فرآیند اخذ مجوز های مورد نیاز و تاییدیه‌های دانش بنیان، تجاری‌سازی طرح های موفق و صادرات محصولات استارتاپ های معرفی شده را در دستور کار قرار می‌دهد. همچنین معرفی و ارزیابی طرح های فناورانه و پروژه های پژوهشی کاربردی حوزه معدن برای استقرار و بهره‌برداری از امکانات مرکز فناوری و نوآوری و نیز حمایت از پروژه های کاربردی با هدف توسعه فناوری ، بازار حوزه های زمین شناسی، معدن و صنایع از دیگر وظایف این معاونت خواهد بود.

مؤسسه آموزشی علوم و فنون هوانوردی نیز فضای کافی را برای راه اندازی مرکز فناوری و نوآوری معدن و صنایع معدنی اختصاص خواهد داد و در برگزاری رویدادها و نمایشگاه های تخصصی  مشارکت خواهد کرد. تلاش در جهت جلب مشارکت و تشویق به سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در اجرای ایده ها و طرح های نوآورانه و فناورانه برای تسهیل فرآیند فروش محصولات خروجی در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌ای برای تقویت ظرفی استارتاپ‌ها از دیگر وظایف این مؤسسه بر مبنای تفاهم‌نامه همکاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha