سه طرح بزرگ در ۴۰ روز گذشته در کرمانشاه به بهره برداری رسیده‌است

کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه گفت: ظرف ۴۰ روز گذشته سه طرح بزرگ شامل سد شرف شاه، طرح بزرگ گرمسیری و توسعه آب و خاکی و طرح رونق شهرهای سومار و نفت شهر از طریق ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح بزرگ گرمسیری که در آن ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان های کرمانشاه و ایلام از طریق ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسید، افتتاح طرح بزرگ گرمسیری را یک افتخار و کار بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران دانست که در تاریخ ثبت خواهد شد.

بازوند با اشاره به هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی باقی‌مانده از این طرح در ازگله و سرپل ذهاب از رییس جمهوری خواست طی تفاهم نامه ای با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی این زمین های کشاورزی هم به این طرح بزرگ افزوده شود.

او در ادامه با اشاره به زلزله مخرب ۷/۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ کرمانشاه گفت: در مدت این سه سال بیش از ۱۲۳ هزار واحد مسکونی، تجاری و هزار کلاس درس با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان که ۱۲۵ میلیارد تومان توسط خیران مدرسه ساز و ۱۴۵ میلیارد تومان توسط دولت ساخته شده است.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگرس از سخنان خود با اشاره به بحران شیوع کرونا گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان هزار تخت بیمارستانی برای مقابله با این بیماری اختصاص یافت که خوشبختانه با تدابیر و راهکارهایی در ستاد مقابله با بیماری کرونا در پیش گرفتیم در اوج شیوع آن ۴۶۰ بستری در استان داشتیم و در مجموع هشت درصد از تخت های بیمارستانی درگیر این بیماری شد.

بازوند همچنین با اشاره به اینکه در طول شیوع بیماری کرونا به هیچ وجه مرز پرویزخان کرمانشاه تعطیل نشده است، افزود: با وجودی اینکه روزانه ۴۰۰ نفر در این مرز مشغول به کار هستند و هزار کامیون کالا جابه جا می کنند تا این لحظه هیچ کسی به بیماری کرونا مبتلا نشده و در این مدت ۵۵ درصد از نظر تناژ و ۳۴ درصد از نظر ارزشی صادرات از این مرز افزایش یافته است.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی خط راه آهن کرمانشاه و خسروی شد که در سفر رییس جمهوری به کرمانشاه اعتبارات آن تصویب شده است.

آقای روحانی نیز در ادامه این جلسه از اقدامات استاندار کرمانشاه در بازسازی واحدهای  مسکونی و تجاری مناطق زلزله زده و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیماری کرونا تقدیر کرد.
 

۲۱ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از شبکه‌های اصلی و فرعی سامانه گرمسیری استان کرمانشاه در پانزدهمین هفته از پویش#هر_هفته_الف_ب_ایران روز پنجشنبه (۲۳ مرداد ماه) با حضور رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.
 با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.                                                                          

استان کرمانشاه ۲.۵ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۹۴۰ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت ها و پتانسیل های بخش کشاورزی کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها