رسانه ها باید رویه خود را از واکنشی به کنشی تغییر دهند

ساوه - ایرنا - معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی با بیان اینکه فضای مجازی در کشور دچار نوعی آشفتگی و بی سامانی است، تاکید کرد: رسانه های داخلی باید با قدرت جریان سازی و تولید محتوا، رویه عملکرد خود را از نوع واکنشی به کنشی تغییر دهند تا عرصه را از بدخواهان و معاندین نظام و میهن که با اخبار مسموم و جهت دار قصد انحراف افکار عمومی را دارند، بگیرند.

«بهروز اکرمی» روز سه شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه که در دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد، افزود: مقوله های مهمی مانند امنیت ملی، رسانه و سواد رسانه ای ارتباط مستقیم با هم دارند.
وی گفت: امنیت ملی یعنی صیانت از مرزهای جغرافیایی، اقتصادی، هویتی، اعتقادات و ارزش ها و رسانه ها هم ابزارهای مهم انتقال دانش، آگاهی، خبر و اطلاعات هستند که کارکرد مهمی در ارتقا و حفظ امنیت ملی ایفا می کنند از این رو میزان اطلاعات و دانش درباره ابزارهای اطلاع رسانی از مولفه های سواد رسانه ای محسوب می‌شود.
به گفته این مسئول، در همه دنیا رسانه ها عامل تقویت امنیت ملی هستند و هیچ کسی نمیتواند به بهانه انتشار آزاد اطلاعات یا اینکه دانستن حق مردم است، امنیت ملی را خدشه دار کند.
اکرمی گفت: در حوزه سواد رسانه با 2 گروه خبرنگاران و جامعه هدف رسانه ها مواجه هستیم که ابتدا باید اصحاب رسانه به دانش و شاخص های سواد رسانه ای تجهیز شوند و مرز و چارچوب های امنیت ملی و مصالح کلان کشور را بشناسند.
معاون سیاسی استانداری مرکزی افزود: درشرایط کنونی و توسعه شبکه های مجازی هر کسی با گوشی های هوشمند به یک رسانه تبدیل شده و لازم است چارچوب ها را به مردم آموزش دهیم تا هر مطلبی را نشر ندهند و همچنین اصحاب رسانه هم محتواهای نافع برای مخاطبان را تولید و منتشر کنند.
وی اظهار داشت: به هر میزان که سطح سواد رسانه ای جامعه بالا برود، نا امیدی دشمنان افزایش خواهد یافت و مردم نیز شناختن فیک نیوزها، رسانه سالم و خبرنگاران واقعی را شناسایی خواهند کرد بنابراین فرایند مداوم آموزش شاخص های سواد رسانه ای هم به خبرنگاران و هم به مخاطبان یک ضروری است و دستیابی به چشم اندازها نیازمند دائمی شدن آموزش ها است.
وی با بیان اینکه نوعی شلختگی را در فضای مجازی کشور شاهد هستیم، افزود: امروزه تعدادی از معاندین و منافقین در خارج از مرزها محتواهای نادرستی تولید می کنند و برخی کاربران داخلی هم ناآگاهانه با بازنشر آنها به پایه های امنیت ملی لطمه می زنند.

وی اظهار کرد: انتقاد درست و منصفانه مساله ای لازم و ضروری است و باید مرزهای آن با تخریب متمایز شود زیرا انتقاد درست باعث اصلاح امور و رویه ها می شود و هر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی باید ظرفیت پذیرش نقد را داشته باشد.
وی گفت: کشور در شرایطی قرار دارد که بعد از 100 سال برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی با بودجه بدون نفت مدیریت می شود و در این وضعیت باید نگاه منصفانه داشته باشیم و بدانیم که وقتی فروش نفت متوقف و مرزهای کشور به دلیل کرونا حدود سه ماه مسدود بود و امور صادرات و واردات با رکود مواجه شد، دولت شرایط سختی دارد و حمایت همه جانبه به حای تخریب می تواند گره گشای مشکلات باشد که این موزد هم از شاخص های سواد رسانه ای و دستور کار رسانه ها است.

اکرمی یادآور شد: در حوزه رسانه اغلب فعالیت ها واکنشی است و این یک ایراد بزرگ برای حوزه رسانه ای کشور محسوب می‌شود و همواره تلاش می شود اخبار کذب رسانه های معاند را با واکنش های متناسب پاسخ دهیم در حالی که باید کنشی عمل شود و همه ارکان نظام و رسانه ها با ارتقای سواد رسانه ای به تولید محتوای درست و قابل اعتماد دست بزنند.
وی در مورد تعامل مدیران با رسانه ها و بیان عملکرد و دستاوردهای دولت و نظام اسلامی، گفت: مدیران در نظام جمهوری اسلامی مکلف هستند به صاحبان مملکت یعنی مردم، پاسخگو باشند زیرا ما هیچ چیزی برای پنهان کردن نداریم و وظیفه مدیران است که به سوالات و ابهامات رسانه ها پاسخگو باشند.
اکرمی تاکید کرد: همه مدیران استان مرکزی موظف هستند ارتباط حرفه ای، دوستانه و صمیمی با رسانه ها داشته باشند و اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند و رسانه ها نیز باید با رفتار حرفه ای در راستای صیانت از آرمان های انقلاب و مردم فعالیت کنند.
اکرمی در مورد تشکیل خانه مطبوعات ساوه و زرندیه که مورد درخواست شماری از خبرنگاران فعال این شهرستان قرار گرفت، تاکید کرد: هیچ منع قانونی برای تشکیل انجمن صنفی یا سایر تشکل های صنفی و قانونی ویژه خبرنگاران ساوه و زرندیه نداریم و در حد توان به ایجاد این ساختارها هم کمک خواهیم کرد.

امام جمعه ساوه نیز گفت: دشمنان با طرح تابستان داغ قصد لطمه زدن به نظام اسلامی را دارند و هرچه در حوزه دفاعی با اقتدار سپاه و نیروهای مسلح قدرتمند هستیم اما در حوزه رسانه ای لازم است هوشمندانه عمل کنیم و با ارتقای سواد رسانه ای نقشه های شوم دشمنان را خنثی کنیم.

حجت الاسلام «سید ابراهیم حسینی» اظهار داشت: بستن و فیلترینگ رسانه ها در دنیای امروز کارساز نیست بلکه باید با ارتقای سواد رسانه ای شهروندان و فعالان این عرصه باعث افزایش قدرت تشخیص مردم در مواجهه با محتوای رسانه ها و اخبار واقعی و جعلی شویم که در نهایت رشد و تعالی جامعه را به همراه دارد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی ساوه گفت: رسانه ها در عین حال که می توانند مسئولان را به شفافیت و منع فساد هدایت کنند، در صورتی که به دانش سواد رسانه ای مجهز نشوند قادر خواهند بود که جنبه اغواگری هم داشته باشند.
وی تاکید کرد:  امروز وقت اتحاد و همسویی برای گذر از گردنه های سخت پیش روی نظام است و راه حل آن نیز مسئولانه عمل کردن همه ارکان از جمله رسانه ها است.
حجت الاسلام حسینی گفت: دشمنان ما در فکر ایجاد نا امنی، اغتشاش و برهم زدن سامان و آرامش کشور هستند که در این بین رسانه ها نقش مهمی در خنثی سازی این ترفندها دارند.

فرماندار ساوه نیز گفت: رسانه ها می توانند به تدریج باعث تغییر سبک زندگی خانواده ها باشند و این توان را دارند که در جامعه نسبت به جریان سازی مثبت اقدام نمایند.
«علی میرزایی» گفت: باید در سطح شهرستانساوه و حتی کشور تفکر فعالانه ای ایجاد کنیم تا مردم مصرف کننده درستی برای محتواهای تولید شده  مبتنی بر ارزش های اسلامی و انقلاب باشند.
وی اظهار کرد: در حوزه سواد رسانه ای هدف این است که مخاطبانی را تربیت کنیم که دارای قدرت تمییز اخبار و محتوای رسانه ها باشند و به سادگی فریب موج های بدخواهان نظام و انقلاب را نخورند.
میرزایی گفت: اصحاب مطبوعات و فعالان رسانه ای شهرستان ساوه در مقایسه با استان از دانش بالایی برخوردار هستند و اخلاق حرفه ای را هم به خوبی رعایت می کنند و همین عوامل سبب کاهش تخلف و جرایم رایانه ای در این شهرستان شده است.
وی یادآوری کرد: رسانه های ساوه در زمینه کرونا و اطلاع رسانی اخبار آن و کمک های مومنانه نقش مهمی داشتند و همین رویه را در رویدادهایی مانند انتخابات، سیل و... به درستی ایفا کردند.
به گفته فرماندار ساوه، رسانه ها با کارکرد درست خود و پیش بینی و تولید محتوای پیشگیرانه سبب جلوگیری از بروز برخی جرائم در شهرستان می شوند.
وی خواستار تعامل مدیران دستگاه های اجرایی و اداری این شهرستان با رسانه ها و ارائه گزارش عملکرد و فعالیت ها شد و افزود: مدیران ساوه باید عملکرد و اقدامات خود را بیان کنند تا مردم نسبت به نظام امیدوار و خوشبین شوند.

رئیس دادگستری شهرستان ساوه نیز، گفت: اگر نوع و اهداف رسانه ها را بشناسیم یکی از شاخص های سواد رسانه را انجام داده ایم.
 «هادی ملکی» افزود: باید در سطح ملی و کلان سیاست های جامعی را در حوزه فضای مجازی وضع کنیم و در گام بعدی برای اعتمادسازی در فضای رسانه ای و جامعه نیز گامهایی برداشته شود زیرا اگر اعتماد مردم به رسانه ها جلب شود دیگر به اخبار بیگانگان توجه نمی کنند.
وی تاکید کرد: افزایش سواد رسانه ای ارتباط مستقیم با امنیت ملی دارد و اگر مردم سواد رسانه ای بالایی داشته باشند در راستای حفظ امنیت ملی گام برخواهند داشت.
ملکی گفت: نباید هر انتقاد و اعتراضی را نسبت به مسئولان محدود و در چارچوب عدم رعایت مسایل ملی بگنجانیم زیرا اگر رسانه ها نقد منصفانه داشته باشند کمک بزرگی خواهند کرد و لازم است انتقاد را از عناد متفاوت بدانیم و قبول کنیم که طرح برخی انتقادات در رسانه ها به مثابه عناد نیست.
رئیس دادگستری شهرستان ساوه افزود: نباید آنقدر بحث امنیت ملی را گسترش دهیم که رسانه ها جرات انتقاد را از دست بدهند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه نیز در ادامه گزارشی ارائه کرد که نشان از کاهش 42 درصدی جرائم رایانه ای در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.
سرهنگ «علی اکبر عیسی آبادی» افزود: طبق بررسی های پلیس فتا، کاهش این حجم از جرائم رایانه ای از ابتدای امسال تا پایان ماه تیر به این دلیل بوده که سواد رسانه ای آحاد جامعه و همچنین اصحاب رسانه شهرستان افزایش داشته است که در نهایت به آگاهی و هوشمندی مخاطبان شبکه های اجتماعی و رسانه ای منجر شد.

وی در عین حال از روند کاهشی در کشف جرائم در مدت یاد شده خبر داد و گفت:  این مساله به دلیل استفاده مجرمان از شگرد و ترفندهای جدید برای ارتکاب اقدامات خلافکارانه است.
به گفته فرمانده انتظامی ساوه، دستگیری مجرمان حوزه رایانه ای نیز در چهار ماه نخست امسال معادل 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه همراه با معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی در پایان این نشست از روند بازسازی گذر چارسوق ساوه بازدید کردند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha