تجربه‌های «آنفلوانزای اسپانیایی» برای مقابله با کووید-۱۹

تهران- ایرنا- همه گیری «آنفلوانزای اسپانیایی» (Spanish flu pandemic) که یک قرن پیش جان بیش از ۳۰ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت، حال بخاطر شیوع کرونا دوباره به یادها بازگشته و می تواند تجربه‌های گرانبهای گذشته را در اختیار بشر امروز برای مقابله با کووید-۱۹ قرار دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از فرانس ۲۴، به واسط شیوع کووید-۱۹، آنفولانزای اسپانیایی بار دیگر به یادها بازگشته است. هرچند کارشناسان تاکید می‌کنند که موج دوم این آنفولانزا در یک قرن پیش کاملا متفاوت از کووید-۱۹ بود، اما بر این باور هستند که می‌تواند تجارب خوبی برای مقابله با ترس از اوج گرفتن دوباره این بیماری ویروسی برای ما داشته باشد. 
با گذشت چندین ماه از آغاز همه گیری کرونا، میزان ابتلا به کووید-۱۹ همچنان رو به افزایش است و با وجود قرنطینه‌هایی که در بهار شاهدش بودیم، این ویروس همچنان در حال تاخت و تاز است. در ایالات متحده، شمار روزانه مبتلایان به طور متوسط از اواسط ژوئن (اواخر خرداد) به سرعت رو به رشد بوده و کشورهایی مانند استرالیا و ویتنام که پیش از این به دلیل نحوه مبارزه با این ویروس مورد تحسین قرار گرفته بودند، موارد تازه ابتلا سبب نگرانی‌های بسیاری شده است.  
سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه اظهار داشت که استفاده مکرر روزنامه نگاران و سیاستمداران از اصطلاح "موج دوم" نادرست است و ترجیح داده می‌شود که موج تازه کووید-۱۹ را "یک موج بزرگ" توصیف کرد و اینکه این ویروس هرگز از بین نرفته و با تغییرات فصلی هم ربطی ندارد. 
جوئل ورتهایم Joel Wertheim، استادیار پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو به شبکه خبری فرانسه ۲۴ گفت: "به نظر می‌رسد کووید-۱۹ آماده بازگشت دوباره به هر گوشه‌ای از این جهان است و خیلی مهم است که میان اوج گرفتن دوباره این بیماری در نتیجه تغییر فصل و رعایت اصول بهداشتی تمیز قائل شویم. 
این امر، کووید-۱۹ را بسیار شبیه آنفلوانزای اسپانیایی می‌کند؛ بیماری که در فاصله سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ به یک همه گیری بدل شد و جان دستکم ۳۰ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت که همین امر آن را مهلک‌تر از جنگ جهانی اول تبدیل کرد. هرچند برخی دیگر از مورخان تعداد جانباختگان را بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر اعلام کرده‌اند.  
موج نخست این بیماری در بهار ۱۹۱۸ (اواخر جنگ جهانی اول) رخ داد که بسیار مسری بود اما در پاییز موج دوم وحشتناک آن ظاهر شد که شدیدتر از موج نخست بود. به گونه‌ای که گفته می‌شود تنها ظرف سه ماه از سپتامبر تا دسامبر (اواسط شهریور تا اواسط آذر) در آمریکا بیش از ۲۶۶ هزار نفر جان دادند.  
یکی از درس‌های تاریخی آنفلوانزای اسپانیایی شاید این باشد در آن زمان بیشتر نگاه‌ها به جنگ معطوف بود و درنتیجه رژه‌ها و گردهمایی بر سر جای خود باقی بود. در فیلادلفیا بییش از ۱۰ هزار نفر در اثر حضور در یک رژه جان دادند. اما در سنت لوییس که تمامی گردهمایی‌ها و از جمله مراسم رژه لغو شده بود نرخ مرگ و میر حدود ۷۰۰ نفر بود. این نمونه مرگبار فواید لغو اجتماعات گسترده و تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی را نشان می‌دهد. 
در طول موج دوم آنفولانزای اسپانیایی، بسیاری از جوانان در وضعیت مشابه سالمندان امروز قرار داشتند: این بیماری همه گیر یک قرن پیش به ویژه در میان سنین ۲۵ تا ۳۵ سال مهلک بود. اما موج دوم آن گروه‌های سنی دیگر را هدف قرار داد از جمله اطفال، بزرگسالان جوان و سالخوردگان. 
در اوج این فاجعه دهشتناک، بسیاری از همه گروه‌های سنی همچون امروز از روش‌های پیشگیرانه خسته بودند و در سر این آرزو را می‌پروراندند که در نهایت لحظه‌ای فرا می‌رسد و این ویروس محو می‌شود. 
اما دانشمندان بر این باور هستند با وجود شباهت‌هایی که میان آنفلوانزای اسپانیایی و کووید-۱۹ وجود دارد، پیشرفت علم و فناوری از یک سده پیش تاکنونی می‌تواند پرده از بسیاری از رمز و رازهای ویروس بردارد و این امیدبخش است.  
با این حال یک کار مهم در مبارزه با کرونا که در یک قرن پیش نادیده گرفته شد و منجر به فاجعه‌ای همچون فیلادلفیا شد، بی‌توجهی به هشدارها در خصوص لزوم رعایت فاصله اجتماعی بود. بنابراین چالش کنونی دنیای امروز انتشار اطلاعات درست به مردم در مورد همه گیری، دادن اعتبار به دانشمندان برای رفع اطلاعات نادرست و تشویق رهبران کشورها برای اولویت‌بندی در ایجاد آمادگی و واکنش برای چنین بحران‌هایی است. 
براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از ۱۸ میلیون و ۲۳ هزار نفر در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان نزدیک به ۶۸۹ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. 
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha