۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۷
کد خبر: 83893097
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم بانوان خراسان رضوی در اهدای خون اندک است

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۷
کد خبر: 83893097
سهم بانوان خراسان رضوی در اهدای خون اندک است

مشهد- ایرنا- مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: مشارکت بانوان این استان در اهدای خون ۶ درصد از تولید خون استان را شامل می‌شود که با توجه به کاهش ذخایر خونی رقم ناچیزی است.

دکتر مجید عبدالهی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مشارکت بانوان ایرانی در اهدای خون کمتر از ۱۰ درصد از کل داوطلبان می‌باشد در حالی که میزان این مشارکت در کشورهای توسعه‌ یافته تا ۵۵ درصد نیز می‌رسد. 
وی ادامه داد: با اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل داده و نیمی از مصرف کنندگان خون هستند ولی درصد اندکی از آنان خون اهدا می‌کنند و بخش عمده فراورده های خونی کشور با اهدای خون توسط مردان تولید می‌شود. 

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: هر فرد واجد شرایط می‌تواند چهار بار در سال خون اهدا کند ولی تعداد نوبت‌های مجاز برای اهدای خون توسط بانوان سه بار در سال است. 
وی نگرانی از کم‌خونی، ترس از خونگیری، عدم توجه به تغذیه مناسب و عدم اطلاع رسانی کافی را از مهمترین دلایل استقبال اندک بانوان از اهدای خون عنوان کرد.

عبدالهی افزود: برخی از بانوان بر این باورند که کم خون هستند و اهدای خون برای آنان مضر است در حالی که در پایگاه اهدای خون قبل از خونگیری، توسط پزشک علاوه بر معاینات مربوطه برای هر فرد، آزمایش هموگلوبین نیز انجام می‌شود لذا به هیچ وجه اجازه اهدای خون به فرد مبتلا به کم خونی داده نمی‌شود. 
وی ادامه داد: از طرفی برای تسریع در جایگزینی ذخیره آهن و جلوگیری از بروز کم خونی به همه بانوان بعد از اهدای خون تعدادی قرص آهن تجویز می‌گردد. 
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ذخایر خونی در این استان با توجه به شرایط کرونایی و فصل گرما کاهش چشمگیر یافته و از شهروندان تقاضا داریم با اهدای خون خود به یاری بیماران بشتابند.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۰ هزار واحد خونی تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش دارد.
عبدالهی با بیان اینکه ۵۷ درصد داوطلبان اهدای خون در خراسان رضوی "اهداکنندگان مستمر"  هستند ادامه داد: اهداکنندگان مستمر آن دسته از داوطلبان اهدای خون هستند که دستکم سه تا چهار بار در سال به صورت مستمر خون خود را اهدا می کنند.
خراسان رضوی سومین تولید کننده خون در کشور بعد از استان‌های تهران و فارس به شمار می‌رود.
هم اکنون ۱۱ پایگاه انتقال خون در خراسان رضوی فعال است که ۶ پایگاه در مشهد و پنج پایگاه در شهرستان‌های نیشابور، گناباد، قوچان، تربت‌حیدریه و سبزوار قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha