تحلیل رفتن ذخایر خونی خراسان رضوی، پیشی گرفتن مصرف از اهدا

مشهد- ایرنا- خراسان رضوی به عنوان دومین استان مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های خونی، به دلیل فصل گرما، افزایش سفرهای بین شهری، افزایش میزان تصادفات و اعمال جراحی، برای تامین خون روزانه مورد نیاز مراکز درمانی خود با کمبود رو به رو شده است.

به گزارش ایرنا، استان خراسان رضوی با جمعیت ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس محسوب می‌شود.

این استان و به ویژه شهر مقدس مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی و نیز تعدد مراکز درمانی و پزشکان حاذق، دارای موقعیتی راهبردی به لحاظ زائرپذیری و اقبال زائران داخلی و خارجی و گردشگران سلامت است.

حضور میلیونی زائران و مجاوران در استان، افزایش سفرهای بین شهری و به دنبال آن افزایش تصادفات و سوانح غیرمترقبه و متعاقب آن افزایش اعمال جراحی، نیاز به مصرف خون را در این استان بالا برده است که تأمین آن نیازمند مشارکت بیش از پیش ساکنان بومی استان، مجاوران و زائران رضوی است.

تحلیل رفتن ذخایر خونی خراسان رضوی، پیشی گرفتن مصرف از اهدا

قرار گرفتن ذخایر خونی استان خراسان رضوی در وضعیت آبی

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: ذخایر خونی استان از قبل از آغاز سال ۱۴۰۲ تا چند روز پیش؛ با وجود همزمانی با ایام نوروز و نیز ماه مبارک رمضان، که هر ۲ مناسبت به دلیل تعطیلی، سفر و روزه داری موجب کاهش اقبال به اهدای خون می‌شود در وضعیت سبز قرار داشت، بدین معنی که این ذخایر نیاز هشت تا ۱۲ روز) را پاسخ می‌داد.

دکتر سعید اصغریان افزود: این در حالی است که اکنون وضعیت ذخایر خونی استان از وضعیت سبز خارج شده و میزان آن کاهش فزاینده ای یافته و در وضعیت آبی قرار گرفته است که تنها می‌تواند نیاز خونی ۶ تا هشت روزه استان را تأمین کند.

وی ادامه داد: افزایش شمار اعمال جراحی پس از پایان ماه رمضان، کاهش مراجعه داوطلبان اهدای خون با آغاز فصل گرما، افزایش سفرهای بین شهری و افزایش میزان تصادفات و سوانح غیرمترقبه در استان موجب شده تا علاوه بر افزایش میزان مصرف خون و فراورده‌های خونی، میزان مراجعه داوطلبان اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون کاهش یابد.

وی بیان کرد: به منظور جبران کسر ذخایر از دارندگان تمامی گروه‌های خونی، به ویژه گروه خونی منفی، درخواست داریم تا با مراجعه به پایگاه‌ها و اهدای خون، ما را در تأمین خون مورد نیاز و افزایش ذخایر خونی استان تا رسیدن به وضعیت سبز یاری دهند.

تحلیل رفتن ذخایر خونی خراسان رضوی، پیشی گرفتن مصرف از اهدا

لزوم مشارکت بیشتر مردم در تأمین خون مورد نیاز استان

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: این اداره کل روزانه باید بیش از ۵۵۰ واحد خون برای تأمین خون مورد نیاز بیمارستان‌های استان تولید کند تا در شرایط مناسبی به لحاظ ذخایر خونی قرار داشته باشد و نیازمند; مصرف ذخایر نشود.

دکتر اصغریان افزود: ذخایر خونی استان خراسان رضوی، اندوخته‌ای راهبردی برای حوادث و سوانح غیرمترقبه است تا بتواند پاسخگوی نیازهای روزانه بیمارستانی باشد لذا اگر کمتر از ۵۵۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی در روز تولید شود، به ناچار برای تأمین خون روزانه مورد نیاز بیمارستان‌ها مجبور به استفاده از ذخایر خونی استان خواهیم شد که این امر سبب کاهش ذخایر خونی و تغییر رنگ وضعیت ذخیره خونی استان از سبز به آبی و رنگ‌های پایین‌تر می‌شود.

روزانه حدود ۶۰۰ نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه می‌کنند و روزانه حدود ۴۵۰ واحد خون اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه حدود ۶۰۰ نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه می‌کنند و روزانه حدود ۴۵۰ واحد خون اهدا می‌شود که ۱۰۰ واحد خون از میزان استاندارد و مورد نیاز استان کمتر است، ادامه داد: از عموم مردم خواهشمندیم با مراجعه مستمر به پایگاه‌های اهدای خون در طول سال ما را در تأمین خون مورد نیاز استان یاری دهند.

دومین استان مصرف کننده خون در کشور

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در کشور یک شبکه ملی خون‌رسانی برای تأمین خون مورد نیاز استان‌هایی که دچار کمبود خون و فرآورده‌های خونی می‌شوند، وجود دارد.

اصغریان افزود: خراسان رضوی به عنوان دومین استان مصرف کننده خون و فرآورده‌های خونی و سومین استان در زمینه تولید خون و فرآورده‌های خونی در کشور، که باید تأمین کننده خون مورد نیاز مراکز درمانی باشد، سال گذشته موفق شد بدون دریافت خون از این شبکه ملی خون رسان، استقلال خود را حفظ کند و حتی به دیگر استان‌ها که اعلام نیاز کرده بودند، خون و فرآورده‌های خونی ارسال کند.

تحلیل رفتن ذخایر خونی خراسان رضوی، پیشی گرفتن مصرف از اهدا

لزوم تأمین نیروی انسانی و تجهیزات انتقال خون خراسان رضوی

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در پنج سال گذشته سه هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت بیمارستان‌های استان اضافه شده است که با توجه به اینکه پشتیبانی از این تخت‌ها و نیز تأمین خون مورد نیاز ۶۳ بیمارستان خراسان رضوی نیز برعهده اداره کل انتقال خون استان است، ارتقای نیروی انسانی و تجهیزات این اداره کل، متناسب با آن صورت نگرفته است که این امر نیازمند توجه مسؤولان استانی و کشوری است.

دکتر اصغریان با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته ۱۸ نیروی انسانی اداره کل انتقال خون استان بازنشسته شده و یا به دلیلی مجموعه را ترک کرده اند، افزود: علاوه بر لزوم تأمین نیروی انسانی جایگزین، تجهیزات این سازمان نیز نیازمند به‌روزرسانی است.

اعزام تیم‌های سیار به شهرستان‌های فاقد پایگاه اهدای خون

مسؤول اداره روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود ۱۳ پایگاه انتقال خون در این استان که در مقایسه با بسیاری از استان‌ها عددی بسیار بالا و قابل توجه است، گفت: برقراری عدالت اجتماعی در عرصه اهدای خون از جمله اهداف مهم اداره کل انتقال خون استان در سال جاری است.

دکتر محمد شریف الحسینی افزود: برخی از شهرستان‌های استان فاقد پایگاه انتقال خون هستند که در راستای برقراری عدالت اجتماعی در عرصه اهدای خون؛ علاوه بر اینکه یک تیم سیار به ادارات و ارگان‌های مختلف در شهر مشهد اعزام می‌شود، تیم سیار دیگری نیز به شهرستان‌های فاقد پایگاه اهدای خون که اعلام آمادگی کرده و دارای استاندارهای لازم و شرایط و مکان خاص برای خون گیری هستند، اعزام می‌شود.

وی ادامه داد: امسال استان در زمینه اعزام تیم‌های سیار نسبت به سال‌های گذشته فعال‌تر خواهد بود.

تحلیل رفتن ذخایر خونی خراسان رضوی، پیشی گرفتن مصرف از اهدا

انجام پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز

مسؤول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی با اشاره به انجام پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز گفت: اهدا کنندگان مستمر که متقاضی اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز باشند، می‌توانند به واحد پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی ادارات کل سازمان انتقال خون مراجعه کنند تا از آنان نمونه گرفته شده و در بانک اطلاعاتی سازمان قرار گیرد.

دکتر شریف الحسینی افزود: اگر در سراسر کشور کسی نیازمند پیوند مغز استخوان بوده و اعلام نیاز کند، شرایط وی با نمونه‌های موجود در بانک اطلاعاتی سازمان مقایسه می‌شود و در صورت همخوانی داشتن، سلول‌های بنیادی خون ساز از اهدا کننده به گیرنده منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته این پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از طریق عمل جراحی انجام می‌شد که امروزه با پیشرفت علم بدون نیاز به جراحی، از طریق تزریقی که به بدن اهداکننده انجام می‌شود سلول‌های بنیادی خون‌ساز از مغز استخوان وی به خون محیطی مهاجرت می‌کند و سپس خون دارای سلول‌های بنیادی خون‌ساز از طریق اهدای خون دریافت و در دستگاه این سلول‌ها جداسازی شده و سپس به بدن گیرنده تزریق می‌شود.

تحلیل رفتن ذخایر خونی خراسان رضوی، پیشی گرفتن مصرف از اهدا

افزایش ۶ درصدی میزان اهدای خون خراسان رضوی

مسؤول اداره روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۹ هزار و ۷۱۳ نفر داوطلب به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که این عدد نسبت به سال پیش از آن ۶ درصد رشد داشته است.

سال گذشته ۱۵۱ هزار و ۳۰ داوطلب موفق به اهدای خون شدند که این میزان خونگیری نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز ۶ درصد رشد داشته است.

دکتر شریف الحسینی افزود: پارسال ۱۵۱ هزار و ۳۰ داوطلب از مراجعان موفق به اهدای خون شدند که این میزان خونگیری نیز نسبت به سال پیش از آن ۶ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از شمار افرادی که پارسال موفق به اهدای خون شدند ۵۵ درصد اهداکننده مستمر، ۳۰ درصد اهداکننده باسابقه و ۱۵ درصد اهدا کننده بار اولی بودند که تعداد اهداکنندگان بار اولی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱ هزار و ۵۲۱ نفر بوده اند که با رشدی ۱۱ درصدی در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار و ۸۰۵ نفر رسیده اند.

این مسؤول عنوان کرد: ۹۴ درصد از افرادی که پارسال در استان موفق به اهدای خون شدند مرد و ۶ درصد زن بوده اند.

تحلیل رفتن ذخایر خونی خراسان رضوی، پیشی گرفتن مصرف از اهدا

افزایش ۱۲ درصدی میزان مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون استان

مسؤول اداره روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی گفت: در ۲ ماهه نخست امسال نیز ۳۴ هزار و ۴۰۰ داوطلب اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۰ هزار و ۶۴۵ نفر بود، ۱۲ درصد رشد داشته است.

۹۵ درصد از افرادی که امسال موفق به اهدای خون شدند مرد و ۵ درصد زن بودند.

دکتر شریف الحسینی افزود: از مراجعان امسال ۲۶ هزار و ۸۸ داوطلب موفق به اهدای خون شدند که این میزان خونگیری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۳ هزار و ۷۰۷ نفر بود، ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از میزان افرادی که امسال موفق به اهدای خون شدند ۵۳ درصد اهدا کننده مستمر، ۳۱ درصد اهداکننده با سابقه و ۱۶ درصد اهدا کننده بار اولی بودند.

وی عنوان کرد: ۹۵ درصد از افرادی که امسال موفق به اهدای خون شدند مرد و تنها پنج درصد زن بوده اند.

پایین بودن مشارکت زنان استان در اهدای خون

مسؤول واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: میزان مشارکت زنان در اهدای خون بسیار پایین است به طوری که میزان اهدای خون زنان در کشور ۴.۵ درصد و در خراسان رضوی ۵.۶ درصد است و حال آنکه این مشارکت در سایر کشورها حدود ۵۰ درصد است.

دکتر شریف الحسینی، علت پایین بودن میزان اهدای خون زنان در کشور و استان را تصور اشتباه آنان از کم خون بودن خود دانست و افزود: زنان باید ابتدا به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند تا بعد از پذیرش، مورد معاینه و مصاحبه پزشکی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: اگر مشخص شود که زنی دچار کمبود خون است علاوه بر اینکه از فرد خون گرفته نمی‌شود بلکه تحت درمان رایگان اداره کل انتقال خون به لحاظ ارائه مشاوره پزشکی، قرص آهن و سایر موارد نیز قرار خواهد گرفت تا کم خونی وی مرتفع شود.

لزوم فرهنگسازی در زمینه اهدای خون

مسؤول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: مشارکت در امر اهدای خون نیازمند فرهنگسازی است که این اداره در این راستا تا کنون پویش‌های مختلفی را برای اقشار گوناگون از جمله جوانان، بانوان و اقشار کاری خاص از جمله پویش حمایت ماندگار را برای جمعیت هلال احمر استان برگزار کرده است.

دکتر شریف الحسینی افزود: برگزاری جلسات آموزشی حضوری، اطلاع رسانی از طریق پیامک، بروشور، پمفلت، سایت، فضای مجازی و غیره به منظور بالا بردن سطح آگاهی مردم در زمینه اهدای خون و اطلاع‌رسانی از طریق اصحاب رسانه از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای فرهنگ‌سازی در این زمینه به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، ۱۴ ژوئن بر ابر با ۲۴ خرداد، روز جهانی اهدای خون نام گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha