مدیر موزه «نقاشی پشت شیشه پایتخت» تغییر کرد

تهران- ایرنا- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در حکمی مرتضی طالع ماسوله را به عنوان مدیر جدید موزه نقاشی پشت شیشه پایتخت منصوب کرد.

معاون توسعه مدیریت اداره کل استان تهران روز چهارشنبه در مراسم معارفه مدیر جدید موزه نقاشی پشت شیشه اظهار کرد: موزه نقاشی پشت شیشه یک موزه تخصصی و منحصر به فرد در سطح کشور است که باید سطح آن به صورت ملی حفظ شود.

نادر زینالی خاطرنشان کرد که آنچه امروز مورد تاکید مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران است به واقع توسعه و ارتقای هنر نقاشی پشت شیشه و آشناسازی هر چه بیشتر جامعه با این هنر بسیار زیبا است.

مهدی کارخانی پیش از این به مدت ۲ سال مدیر موزه نقاشی پشت شیشه بود.

نقاشی پشت شیشه در دوره قاجار و پهلوی ادامه یافت و در این شیوه نقاشی صورت یا شبیه کشی نیز رواج یافت که نقاشانی از جمله مهر علی و استاد احمر و در دوره پهلوی نیز هنرمندانی از جمله عبد الخلیل، عبدالجلیل، عبدالحمید، عبدالنبی، فتح اله آقاسی، حسین همدانی و بیوک احمدی آثار متعددی را از این شیوه اجرا کردند. ‌

موزه نقاشی پشت شیشه با بیش از ۴۴۰ شی ارزشمند به عنوان دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و اولین موزه تخصصی ایران، گنجینه ای از آثار دوران صفوی تا معاصر را در خود جای داده است.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۷ به شماره ۲۳۲۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

موزه نقاشی پشت شیشه تهران در خیابان سعدی شمالی، خیابان برادران قائدی، پلاک ۲۰۲ قرار دارد.  

موزه های تحت اختیار میراث فرهنگی استان تهران شامل آبگینه و سفالینه (در خیابان سی تیر)، رضا عباسی (نرسیده به پل سید خندان)، فرش (خیابان فاطمی غربی)، نقاشی پشت شیشه و هنرهای ملی واقع در وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی(تعطیل) است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha