۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۰
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 83864028
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چرا کشاورزان میامی گندم را به مراکز خرید منطقه خود نمی‌فروشند؟

شاهرود - ایرنا - تعداد زیادی از گندمکاران میامی از تحویل محصول تولیدی خود در این منطقه خودداری می‌کنند و با طی مسافت طولانی و هزینه بیشتر ، گندم را به مراکز خرید شاهرود تحویل می‌دهند. حال سوال اینجاست که چرا و چه تمهدیدی از سوی مسوولان نیاز است تا این چرخه از سوی کشاورزان زحمتکش پایان یابد؟

 این گروه از کشاورزان معتقد هستند ، چنانچه محصول خود را در شهر میامی تحویل بدهند ، آرد حاصل از گندم مرغوب تولیدی آنان برای مصرف به استان های دیگر منتقل خواهد شد، بنابراین با طی مسافت حدود ۱۰۰ کیلومتری و هزینه زیاد ، محصولشان را در سیلو و کارخانه آرد شاهرود تحویل می دهند.

 این کشاورزان کیفیت محصول گندم کالپوش میامی را مرغوب دانسته و با تحویل آن در شاهرود ، در نظر دارند همین محصول در شرق سمنان مصرف شود.

چند سالی است که مردم شاهرود و میامی از کیفیت آرد و نان گله دارند ، نانوایی‌های این منطقه دلیل آن را کیفیت پایین آرد عنوان می کنند ، به گفته مردم این منطقه محصول گندم مرغوب کالپوش میامی به  نقاط دیگر منتقل شده و برای نانوایی های شرق سمنان از آرد کم کیفیت نقاط دیگر و حتی وارداتی اختصاص می‌دهند.

کالپوش میامی جزو سردسیرترین مناطق استان سمنان است و آخرین برداشت محصول گندم استان از این منطقه انجام می شود.

در این منطقه کشت گندم به روش دیم انجام می شود. بارندگی های چند روز گذشته در این منطقه موجب شده کار برداشت سخت و درعین حال گندم های برداشت شده به خاطر رطوبت بالا با مشکل فروش روبرو شوند.

براساس دستورالعمل ها، مراکز خرید مجاز هستند گندم  تا رطوبت ۱۲ درصد را از گندم کاران خریداری کنند اما با شرایط موجود و تداوم بارش ها، رطوبت تا ۱۵ درصد بالا رفته و در نتیجه محصول از گندمکاران تحویل گرفته نمی شود.

در منطقه کالپوش ۴ مرکز خرید گندم وجود دارد اما گندمکاران محصول خود را با صرف هزینه بالای حمل به شاهرود آورده و تحویل کارخانه آرد می‌دهند.

کشاورزان می گویند اگر گندم را در مراکز خرید منطقه کالپوش تحویل دهند این محصول از منطقه خارج می‌شود .

دبیر خانه کشاورز استان سمنان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : گندم برداشت شده در شرق سمنان از منطقه خارج و گندم بی کیفیت و یا خارجی تحویل این شهرستان می شود.

به گفته محمد حسین خنکال مقدار مصرف گندم شاهرود ۳۰هزار تن و کارخانه آرد این شهرستان  ۵۰ هزار تن ظرفیت دارد  و حتی سیلوهای شاهرود هم ظرفیتی حدود ۱۳ هزار تن  دارند.

 شهرستان میامی، با تولید ۴۵ هزار تن گندم در سال، بیشترین و باکیفیت ترین گندم را در استان سمنان تولید می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha