۲۵۰ هزار هکتار بیابان در چابهار و دشتیاری نیازمند توجه و ساماندهی است

چابهار- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: ۲۵۰ هزار هکتار بیابان در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری و بیش‌از ۳۸ هزار هکتار کانون‌های بحران فرسایش بادی در بیش‌از ۱۰۰ روستا نیازمند توجه و رسیدگی است.

غلامرضا راهداری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کانون های بحران بیشتر در مناطقی چون پارگ، وشنام، طیس کوپان ،کچو، ریمدان، دمپک، باهوکلات، کالدان، کلانی و سندها قرار دارند. 

وی بیان کرد: حدود ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن در مناطق و روستاهای مختلف داخل محدوده کانون بحران فرسایش بادی به علت وزش بادهای فصلی و نبود پوشش گیاهی شدیدا مورد تهدید گرد و غبار هستند.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار افزود: به جز شهر چابهار که به علت مجاورت خلیج چابهار کمتر تحت تاثیر است سایر نقاط تحت تاثیر ماسه‌های روان، گردوغبار و توفان های فصلی قرار دارند.

وی ادامه داد: گسترش این کانون ها علاوه بر تاثیر بر سلامت ساکنان این مناطق باعث کاهش دید در محورهای ارتباطی شهرستان چابهار و دشتیاری، ایجاد خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌ها و فعالیت‌های صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی چابهار بویژه پیکره صنعتی منطقه آزاد می‌شود. 

راهداری گفت: در راستای مبارزه با کانون های گرد و غبار با پیگیری های استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار چابهار ۷۵۰ هکتار از کانون‌های بحرانی و مناطق تولید گردوغبار در حاشیه شهر و پیکره صنعتی منطقه آزاد چابهار عملیات نهال کاری و کنترل کانون های گرد و غبار با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده و در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات لازم نقش مهمی در کاهش گرد و غبار و توسعه پوشش گیاهی در این منطقه دارد، خاطرنشان کرد: با تامین اعتبارات بیشتر و همکاری های بین دستگاهی در سطح استانی و ملی برای کنترل و مهار گرد و غبار در قطب تجاری و گردشگری سواحل چاره‌اندیشی لازم انجام خواهد شد تا کمتر شاهد تهدید سلامت و توسعه این منطقه اقیانوسی و متصل به آب های آزاد باشیم و سرمایه گذاران بتوانند در نقاط مختلف فعالیت اقتصادی را آغاز کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha