کاهش وابستگی آب سیستان با اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی توسط دولت سیزدهم

زاهدان- ایرنا- با اجرای طرح‌های آبرسانی وزارت نیرو و بهره‌برداری از کارخانه آب‌شیرین‌کن دشتک که یک طرح منحصر به فرد در منطقه است، ضمن تأمین آب نیمی از جمعیت زاهدان و منطقه سیستان، وابستگی آب آشامیدنی این مناطق به خارج از مرزها را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با ۱۸۰ هزار کیلومترمربع وسعت،۱۱.۴ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که شرایط آب‌وهوایی منحصربه‌فردی را تجربه می‌کند.

خشکسالی و فقر منابع آبی تنها چالش‌های این روزهای استان نیست و علاوه بر این هزینه‌های بالای تأمین، نگهداری و توزیع آب به دلیل پراکندگی جمعیت، دیگر معضلات سیستان و بلوچستان در خدمات‌رسانی مطلوب به مردم است که با هیچ استان دیگری قابل‌قیاس نیست.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دسترسی پایدار به آب آشامیدنی، توسعه زیرساخت‌های آبرسانی و رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار به طور ویژه در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت به‌گونه‌ای که با حمایت‌های دولت طرح‌های کلانی برای رفع کاستی‌های آبی این خطه کهن از جمله ابرپروژه انتقال آب از دریای عمان به اجرا درآمد.

خدمتی ماندگار از رئیس‌جمهور شهید

طرحی که به گفته استاندار سیستان و بلوچستان نقش مهمی در تأمین آب پایدار در حوزه شرب و صنعت و رونق و توسعه اشتغال دارد و ضمن جلوگیری از حاشیه‌نشینی، تحولات اقتصادی بزرگی را برای این استان رقم خواهد زد.

محمد کرمی، با اشاره به دیگر مزایای اجرای این طرح ملی در سیستان و بلوچستان بیان کرد: این اقدام منجر به حفظ و صیانت از آب‌های زیرزمینی، کمک به توسعه و عمران سواحل مَکُران به‌عنوان گنج پنهان (به تعبیر مقام معظم رهبری) و ارتقای پیشرفت اقتصادی این منطقه راهبُردی خواهد شد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح ملی از سال ۱۴۰۰ آغاز شد، افزود: ساخت سامانه آبگیر، تأسیسات شیرین‌سازی و نمک‌زدایی و سامانه انتقال آب شامل اجرای خطوط انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ از جمله اجزای این طرح است که با اعتباری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان با پیشرفت خوبی در حال اجرا است.

استاندار سیستان و بلوچستان در تشریح آخرین وضعیت اجرایی طرح، ادامه داد: در فاز اجرای سامانه انتقال آب، عملیات نقشه‌برداری و تملک اراضی به اتمام رسیده و عملیات لوله‌گذاری بیش از ۴۸۰ کیلومتر از خط انتقال به پیمانکاران واگذار شده و برای اجرای ۲۲۶ کیلومتر از مسیر باقیمانده، پیمانکار انتخاب شده است.

به گفته وی، هدف‌گذاری برای پیشبرد عملیات اجرایی این طرح در ۲ جبهه کاری انجام شد و باتوجه‌به گستردگی این پروژه ملی، مشاوران و پیمانکاران متعددی عهده‌دار عملیات اجرای این طرح هستند که این امر سبب ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و ۷۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است.

کاهش وابستگی آب سیستان با اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی توسط دولت سیزدهم

رفع دغدغه مردم با اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز در این‌ رابطه گفت: کل میزان تخصیص آب از خط انتقال آب دریای عمان برای سیستان و بلوچستان ۱۱۶ میلیون مترمکعب است که نیاز آب آشامیدنی منطقه سیستان به‌صورت کامل در طرح آبرسانی از دریا دیده شده است.

علیرضا قاسمی افزود: با پیگیری‌های انجام شده، تخصیص آب برای منطقه سیستان از طرح انتقال آب دریای عمان افزایش و به حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در سال رسید.

وی با بیان اینکه این طرح دغدغه مردم این استان را در آب آشامیدنی برطرف می‌کند، خاطرنشان کرد: ابرپروژه انتقال آب از دریای عمان، به‌منظور پایداری آب شرب سیستان و بلوچستان و رفع کمبود آبی نقاط مختلف استان در دولت سیزدهم موردتوجه ویژه قرار دارد که با ساخت آبگیر و اجرای خطوط انتقال در نقاط مختلف روند اجرایی مطلوبی را پیش می‌برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha