حفظ تنوع زیستی سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم انجام می‌شود

زاهدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: حفظ تنوع زیستی با مشارکت و همکاری مردم در این استان انجام می‌شود.

محمدرضا علیمرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شعار امسال روز تنوع زیستی با عنوان " بخشی ازبرنامه باش" تعیین شده که به معنای هر کس می تواند به نوبه خود نقشی برای حفظ تنوع زیستی و توقف روند از دست رفتن آن ایفا کند و بنابراین می‌تواند "بخشی از این برنامه" یا به عبارتی بخشی از برنامه نجات تنوع زیستی جهان باشد.

وی افزود: وسعت کل مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در سیستان و بلوچستان، بیش از یک‌ میلیون و ۵۸۵ هکتار بوده که این رقم حدود هشت و نیم درصد از وسعت کل استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان عنوان کرد: مناطق و زیستگاه‌های تحت مدیریت این اداره کل شامل بیشتر اکوسیستم‌های جهانی از قبیل جنگل، کوه، دشت و دریا باعث تنوع بی نظیر ژنی در استان شده است.

وی افزود: در مناطق تحت مدیریت سیستان وبلوچستان شامل چهار اثر طبیعی ملی، چهار منطقه حفاظت شده، چه‍ار منطقه شکار ممنوع و یک پناهگاه حیات وحش است.

علیمرادی تصریح کرد: پناهگاه حیات وحش هامون یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در سیستان و بلوچستان است که بدنبال خشکسالی های اخیر به علت ورود سیلاب از کشور افغانستان شاهد آبگیری بخش های از آن و احیای برخی گونه های جانوری از جمله گونه سخت پوست آبزی" فسیل زنده" بودیم.

وی بیان کرد: گونه ‌های شاخص سیستان و بلوچستان از جمله تمساح مردابی، سنجاب بلوچی، پلنگ و خرس سیاه در کنار سایر گونه های جانوری همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گربه جنگلی، کاراکال و گربه شنی ویژگی خاصی را به حیات وحش استان بخشیده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در بین پرندگان نیز می توان به جیرفتی، دراج، هوبره، زاغ بور، فلامینگو، پلیکان خاکستری، باکلان، انواع پرندگان شکاری از جمله شاهین، بحری، بالابان، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر اشاره کرد که در سطح استان زیست می‌کنند.

به گزارش ایرنا، روز ۲۲ می ( مصادف با اول خرداد و هر چهار سال یک بار دوم خرداد) توسط سازمان ملل متحد، با هدف ارتقاء سطح آگاهی و دانش عموم نسبت به تنوع زیستی، ارزش های آن و قدم هایی که می توانند برای حفظ این سرمایه گرانبها بردارند، روز جهانی تنوع زیستی انتخاب و نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha