۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۴۱
کد خبرنگار: 1762
کد خبر: 83857294
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خسارت بیش از ۶۵ میلیارد تومانی سیل در مراغه

۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۴۱
کد خبر: 83857294
خسارت بیش از ۶۵ میلیارد تومانی سیل در مراغه

مراغه - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه از خسارت بیش از ۶۵ میلیارد تومانی سیل در این شهرستان خبر داد و گفت: بیشترین میزان خسارت مربوط به بخش کشاورزی با ۵۶ میلیارد تومان است.

سید علی موسوی حسینی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده مراغه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی بارش های روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه و امروز در مناطق شهری و روستایی مراغه خسارت هایی به اراضی کشاورزی، محصولات زراعی و باغی، واحدهای مسکونی، زیرساخت های راه و حمل و نقل، راه های دسترسی عشایر و شبکه تامین آب شرب شهرستان وارد آمده است.
وی گفت: سیلاب حاصل از بارش باران در مسیر روستاهای بهنق، کهجوق و مغانجیق تا کهلان و روستای آسان جاری و موجب وارد آمدن خسارت شده است.
وی افزود: از مسوولان استانی و کشوری درخواست می شود که با توجه به خسارت های وارده اعتبارات بلاعوض و وام های قرض الحسنه برای جبران خسارت در نظر بگیرند.
فرماندار مراغه گفت: بر اثر وقوع سیل در چند روز گذشته به ۲۱۷ واحد مسکونی در مناطق شهری و ۶ روستای قرطاول، کرمجوان، نصیرکندی، شلیلوند، کهجوق، مغانجیق و آشان خسارت هایی وارد شده است.
موسوی حسینی گفت: سیل به ۲۰ واحد شهری و ۱۱۶ واحد مسکونی روستایی بیش از ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.
وی گفت: برای بهسازی این واحدهای مسکونی در مناطق شهری به ۱۲۰ میلیون تومان و برای مناطق روستایی به پنج میلیارد و ۵۸۲ میلیون تومان اعتبار و تسهیلات نیاز است.
موسوی حسینی افزود: همچنین به ۱۰ واحد مسکونی در مناطق شهری و ۷۱ واحد روستایی بیش از ۶۰ درصد خسارت وارد شده است.
وی اضافه کرد: برای بهسازی این تعداد واحد مسکونی در مناطق شهری به ۳۰ میلیون تومان اعتبار بلاعوض و برای واحدهای مسکونی روستایی به یک میلیارد و ۶۵ میلیون تومان اعتبار بلاعوض نیاز است.


رفع مشکل تامین آب شرب روستاهای مراغه 
فرماندار مراغه گفت: مشکل تامین آب شرب بهداشتی روستاهای آسیب دیده از سیل در ۲۴ ساعت گذشته با تلاش آبفای شهرستان رفع شد.
موسوی حسینی گفت: مجتمع آبرسانی شهید دهقان به منظور تامین آب شرب ۳۳ روستای بخش مرکزی دچار مشکل در قسمت تصفیه و تامین شده بود که در حال حاضر با توان تصفیه ۸۵ لیتر بر ثانیه این مشکل رفع شده است.

وی افزود: خسارت هایی به سیستم میکسر، فیلترهای تصفیه خانه و محل آبگیری این مجتمع وارد شده که میزان آن ۲۴۰ میلیون تومان است.
وی ادامه داد: در همین راستا برای کاهش مشکلات آب شرب اهالی، سه تانکر سیار آب شرب بهداشتی در مناطق آسیب دیده در حال خدمات است.
فرماندار مراغه همچنین به خسارت های وارده به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: خسارت به محصولات باغی، زراعی، احشام و کندوهای پرورش زنبور عسل وارد شده است.

موسوی حسینی افزود: در این راستا به تولید محصولات باغی از جمله گوجه سبز، گیلاس، گردو، زردآلو، هلو، شلیل، و سیب این شهرستان در ۲ هزار و ۱۲۶ هکتار از اراضی کشاورزی از ۱۰ تا ۵۶ درصد خسارت وارد شده است.
وی گفت: براثر وقوع سیل، تگرگ و وزش باد در روزهای اخیر به تولید ۹ هزار و ۱۰۰ تن از این محصولات باغی حدود ۵۴ میلیارد و ۳۶۸ میلیون تومان خسارت وارد شده است.
وی افزود: همچنین به سه هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی زراعی و دیم این شهرستان و تولید ۷۹۰ تن از این محصولات از ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت به ارزش یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان وارد شده است.
موسوی حیسنی گفت: همچنین به بخشی از پرورش ماهی در یکی از روستاها خسارت قابل توجه ای وارد شده است.
وی افزود: همچنین در مناطق عشایری و روستایی به ۶۰۰ کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل خسارتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان وارد و ۲۰ دام سبک(گوسفند و بز) تلف و خسارت ۶۰ میلیون تومانی به دامداران وارد شده است.
وی ادامه داد: در بخش زیرساخت های کشاورزی به ص۰۰ کیلومتر از جاده های دسترسی بین مزارع از ۱۰ تا ۸۰ درصد و در مجموع ۲ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

زیرساخت های راه و حمل و نقل مراغه بر اثر سیل آسیب دیده است
فرماندار مراغه گفت: براساس برآوردهای کارشناسی اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای شهرستان به زیرساخت های روستایی حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است.
موسوی حسینی گفت: پنج زیرساخت حمل و نقل در محورهای روستایی آشان - یایشهری و چوان سفلی خسارت وارد آمده است.
وی افزود: در این راستا به دیوار حایل، راه، آبرو و سه دستگاه پل در مسیر روستاهای آشان - یایشهری و به راه روستایی چوان سفلی خسارت هایی وارد شده است.



بازگشایی مسیر تردد عشایر به دامنه های سهند
فرماندار مراغه گفت: هم اکنون عملیات اجرایی برای بازگشایی راه دسترسی عشایر به دامنه های سهند در این شهرستان در حال انجام است.
موسوی حسینی گفت: این مسیر تردد که بر اثر جاری شدن سیلاب از دامنه های سهند و ریزش های به وجود آمده مسدود شده بود، به صورت کامل بازگشایی شده و تردد در آن ها جریان دارد.
وی افزود: در این راستا و با همکاری دستگاه اجرایی و خدمات رسان، از شب گذشته تلاش برای بازگشایی مسیر تردد و دسترسی عشایر به دامنه های جنوبی سهند ادامه داد.
وی اضافه کرد: برای این منظور تاکنون این مسیر با هماهنگی ستاد بحران و توسط ماشین آلات راهسازی و سنگین با همکاری دستگاه های متولی بازگشایی شده است.
وی گفت: همچنین سه دستگاه چادر به عشایر آسیب دیده جهت اسکان از سوی هلال احمر تحویل داده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha