۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۸:۰۱
کد خبر: 83846903
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زلزله جاسک خسارتی نداشت

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۸:۰۱
کد خبر: 83846903
زلزله جاسک خسارتی نداشت

بندرعباس - ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: زلزله ۴.۸ ریشتری بامداد امروز (سه‌شنبه) در روستای پرکو لیردف جاسک خسارت جانی و مالی در بر نداشت.

صفحه ۴۱

پی وی:این توسعه مهمبرای من و کسی  دوباره ازآن آگاه نبود،وجود داشته بود . دوربین ها همه جا بود و شهراسکن می کرد، همه درخصوص نظارت وکنترل از راه دور اورلی حرف می زدند. ترس دارد من می پذیرم  وفیلم نامه اورلین،دوربین های پلیس،همه جا هست.اما چیز بدتری که موضوعی به این صورت نمایش می دهد، مثل بینایی ماشین وجود دارد ماشینی با آن دیده شود. چون اکنون یک شی بی جان می تواند خودش را می ببیند. مثلا، یک دوربین کنترل از راه دور، گارد امنیت یا پلیس استفاده می کند. ببین یک نفرپیش دوربین است. چیزی برای نگرانی وجود ندارد.اما پشت ماشین بینایی، هیچ کسی نیست. فقط یک میکرو گیرنده و یک رایانه وجود دارد. یک راه موجود که می تواند من را شناسایی کند.

بدون اینکه یک انسان آن را ببیند این شی  موجود می شود و بینایی بدون ذخیره امکان پذیر است و به شما یاد آوری می کنم که این شی اجازه می دهد که پس از بررسی در خصوص ماشین بینایی -نام رسمی آن کشف نکردم برای موشک کروز بود! موشک های کروز به رادار تشخیص و سیستم های نقشه برداری داخلی مجهز شدند. نقشه آنها نشان می داد که مسیربه سمت تهران یا لنینگارد است.این وسیله به طورپیوسته زمین را با رادار بررسی  و آن را درمقابل نقشه کنترل می کرد مطمئن شود موشک در مسیر بوده است.

رادار، کار می کند، هیچ نیازی به بینایی در اینجا به ماشین بینایی نیست. ولی در مرحله مسیر نهایی، یک ماشین بینایی، ضروری است تا از آنجافیلم بگیرد و پنجره برای وارد شدن به ساختمان یا دری برای پناه گرفتن را انتخاب کنید. این ماشین های بینایی، اصلاحاتی هستنند درمورد آنچه که ما آنرا  دستگاه های شناخت شکل نام بگذاریم. آنها با یک ریز تراشه، مجهز می شوند و آنها را قادر می سازد تا اشکال صفحه که سوراخ  ها را  منگنه می کند شناسایی بکنند. این مهم، تشخیص کانتور نامید بطورکامل هنوز مجهز نیست. توسعه دیگر، منجر به طرح ریزی ماشین های بینایی خیلی پیشرفته برای موشک های کروز شده. به موشک های کروز، نگاه شود هرچند خودکار است.

جی ای: ولی تمام اینها برای خود ماشین ها انجام نشده . هیچ کدام اگر آنها بطور مستقیم درگیر نباشند این مهم حداقل از طرف انسان ها انجام است .

پی وی: نه، هیچ کسی آنجا نیست. بسیار خوب، درنهایت بله، البته، اما هنگامی که یک دوربین بدست می آورید. بعد، آنرا نگاه می کنید. دراینجا، شی برای خودش نگاه می کند، موشک کروز برای خودش به نظر می رسد. برای من، چیزی شبیه این ، یک واقعه ناشناخته می باشد. یک میز تصور کن که ما اطراف آن نشسته ایم و به خودمان نگاه می کنیم.

انقلاب پیوند

جی ای: در هنر موتور(۱۹۹۵-۱۹۹۳)، تغییر دیگری در تفکر شما روی می دهد. چون در آن کار ، شما روی حمله بدن انسان توسط تکنوساینس متمرکز می شوید. می توانید علاقه تان را به آنچه که "انقلاب پیوند" می باشد توضیح دهید؟

ترجمه صفحه ۴۲

پی وی: بله، این مهم، "انقلاب سوم" است. در حوزه سرعت، انقلاب اول، مربوط به حمل و نقل، اختراعِ ماشین بخار، موتور احتراق، موتور الکتریکی، موتور جت، و راکت بود. انقلاب دوم، انقلاب انتقال بود، و هم اکنون در الکترونیک درحال روی دادن می باشد اما با مارکانی، رادیو و تلویزیون شروع شد. انقلاب سوم که ارتباط نزدیکی با کوچک سازی اشیا دارد، انقلاب پیوند است. با این اصطلاح، به نظر من فناوری از نظر فیزیکی، چیزی قابل جذب است، آن، نوعی تغذیه برای نژاد انسان می باشد و ازطریق پویایی، ورود می کند، پیوند می زند و غیره. در اینجا، درمورد پیوندهایی از قبیل پستان های سیلیکون صحبت می کنم، اما پویایی همانند ذخیره سازی حافظه اضافی پیوند می زند. آنچه که ما در اینجا می بینیم این است که علم و فناوری به دنبال کوچک سازی می باشند تا به بدن انسان حمله کنند. این مهم قبلاً درست بوده است درمورد محرک قلب، یک وسیله ای که خیلی به آن علاقمند می باشم چون بخش اصلی کارمن درمورد ریتم ها و سرعت است و محرک قلبی هر آن چیزی می باشد که به زندگی انسان بیمار، ریتم می دهد. در کتاب بعدمن درمورد آن مبحث و درمورد پرونده خواهران دوقلو که زودتر از موعود متولد شده بودند و محرک قلبی پیوند زده شده از ابتدای تولدشان داشتند صحبت می کنم: از اینرو، ریتم زندگی شان مشابه ماشین، یک محرک  می باشد. در اینجا، شمایل انقلاب پیوند مربوط به بدن انسانی می باشد که خورده شده است و تحت مالکیت فناوری می باشد. فناوری دیگر در بدنه قلمرو همانند راه آهن ها، بزرگراه ها، پل ها و کارخانه های بزرگ گسترانده نشده است اما اکنون وارد بدن انسان می شود...

جی ای: و آیا این مهم از دیدگاه شما یک توسعه منفی است؟

پی وی: این مهم، بطورکامل ترس دارد. این امر بدین معنااست که ماشین وارد انسان می شود. دیگر یک پروتز نیست، در واقع یک نژادپرستی جدید است.

جی ای: با این وجود، آیا حفظ کردن آن با شخصی که زندگی اش متکی به وارد کردن یک محرک قلبی می باشد، کاری دشوار است؟

پی وی: بسیار عالی، دراینجا دوباره ملاحظه بفرمایید که چگونه موارد مسلم همیشه مطرح می شود تا اقدام های خیلی مشکوک را مطرح کند. این مهم با بیان کردن این امر آغاز می شود که اینها چقدر بزرگ می باشند برای افرادی که به آنها نیاز دارند و سپس روزی می آید که افرادی به آنها نیاز ندارند یا نمی خواهند. در آنجا مشکلاتی وجود دارد.

          ترجمه صفحه ۴۳

جی ای: آیا این موضوع، مبنای انتقادات تان، در کتاب هنر موتور(۱۹۹۵-۱۹۹۳)  نوشته هنرمند استرالیایی استلارک است؟                                                                 

پی وی: بله. این به این دلیل که استلارک تصمیم به "خودکشی بومی" گرفته است.خودکشی ساده، او این کار را با پیوند زدن به گیزموس های مختلف انجام می دهد تا هیچ استدارکی باقی نماند، پفوت رفته فقط یک شی خودکار به تمام معنا باقی خواهد ماند. گفته می شود، جالب است کار او بطورکامل .                               

جی ای: چگونه انقلاب پیوند با مفهوم تان از "اندوکلونیزاسیون" مرتبط می باشد؟

پی وی: در ابتدا،وقتی اندوکلونیزاسیون اتفاق می افتد که یک قدرت سیاسی علیه مردم خود قرار بگیرد. در جنگ جهانی دوم از این طریق من زندگی کرده ام. جامعه های توتالیتر، مردم خود را استعمار می کنند. شما نمی توانید آلمان نازی را بدون درک این واقعیت که از مستعمرات محروم شده و به یک برنامه استعمار در خانه راه یافته اند، درک کنید. بنابراین، استعمارِ آلمان، برنامه ای برای مستعمره سازی شرق (استکلونیزاسیون) بود که شامل لهستان، روسیه و فرانسه بود. اما بنابر ضرورت، استعمار آلمان نیز منطق اندوکلونیزاسیون بود، یعنی اینکه سرنوشتی را که انگلیسی ها یا فرانسوی ها - بومیانِ استرالیا یا سیاه پوستانِ آفریقای جنوبی مجبور کرده بودند - بر سر جمعیت خود تحمیل کرد، یا به دیگرسخن، نیرویی بی رحمانه. و درمورد انقلاب پیوند، آنچه اتفاق می افتد اندوکلونیزاسیون بدن انسان توسط تکنولوژی است. بدن انسان توسط فناوری خورده شده، و مورد تهاجم و کنترل قرار می گیرد.                                             

جی ای: آیا فکر می کنید که ایده انقلاب پیوند با مفهوم اندوکلونیزاسیون، یکسان است؟                                                                                                        

پی وی: بله، اما درمورد شخص، درخصوص بدن انسان می باشد. بدون کنترل بدن، هیچگونه مستعمره سازی وجود ندارد. من در اینجا به فوکالت بازگشتیم. هر دفعه یک کشور استعمار می شود، اجساد، استعمار می شوند. بدنِ سیاه پوست، برده، اخراجی، زندانی اردوگاه کار، یک بدن استعمار شده می باشد. بنابراین، فناوری، جهان را ازطریق جهان گرایی، همانطور که قبلاً دیدیم، استعمار می کند اما آن همچنین بدن ها، نگرش ها و رفتارهای آنها را استعمار می کند. شما تنها باید به تماشای تمام انواع داخلی آن بپردازید ببینید تا چه اندازه رفتار آنها توسط فناوری شکل می گیرد. بنابراین، فناوری جذب را داریم، یا همانطور که آینده سازان می گویند: انسان با تکنولوژی تغذیه خواهد شد، بطوردقیق همانطور که  تلویزیون و رایانه، این کار را انجام می دهد،فناوری رفتار انسان را استعمار خواهد کرد، اما این آخرین شکل استعمار، بسیار صمیمی تر و مقاومت ناپذیر است. این امر، ترس دارد! این مهم، بومی سازی جدید، بومی سازی درونی مبتنی بر فناوری می باشد!                                                                                                                     

فضای مجازی و فمینیسم

جی ای: درکتاب آسمان باز(۱۹۹۷-۱۹۹۵)، به "فضای مجازی و فمینیسم" اشاره می کنید، جنبشی که برخی افراد آنرا یکی از مهمترین تحولات نظری و سیاسی در دهه گذشته با توجه به درک ما از بدن انسان، فناوری و ذهنیت می دانند. آیا می توانید درباره این تحولات پاسخ خود را توصیف کنید؟                                                                           

پی وی: بسیار خوب، به مفهوم "فضای مجازی و جنسیت" خیلی علاقه مند شده ام. حتی اگر هنوز در مرحله حیرت انگیز قرار داشته باشم، این مهم، یک واقعیت شناخته شده است که تحقیق در زمینه "دور"، "از راه دور" یا فضای مجازی و جنسیت بویژه در ژاپن، بسیار پیشرفته است.بنابراین، من از دیدن فمینیست ها بسیار گیج هستم - جدای از مخالفت، شرط بندی بدن زن یا بدن مرد برای این موضوع، خود را به عنوان پیروان فضای مجازی و جنسیت معرفی می کند. من نمی توانم آنرا بفهمم. نمی توانم درک کنم که چرا مخالفت با ماشینیسم نیز دلالت بر مخالفت با فضای مجازی دارد. آیا واقعا سایبرفمینیست ها معتقدند که تجربیات فضای مجازی قصد آزادسازی آنها را دارد؟ بیا ... به من استراحت بده                                                                            

جی ای: آیا دلیل داری که فمینیست ها با استفاده از فناوری های فضای مجازی، به جای آنکه چیزی بدست بیاورند چیزی را از دست می دهند؟                        

پی وی: من اعتقاد دارم که مساله فناوری براساس سئوال جنسیت پیش بینی می شود، چه مرد باشد و چه زن. طرفداران فمینیسم در فضای مجازی نمی خواهند جایگزینی عواطف را با تکانه های الکتریکی درک کنند - دلیل آن چیزی است که ما درمورد آن صحبت می کنیم - جایگزینی درگیری عاطفی توسط تکانه های الکتریکی، بدیهی است که آنها هرگز آزاد نخواهند شد. درعوض، آنها خدمتگزاران نوع جدیدی از کنترل جنسی خواهند شد. رابطه  جنسی از راه دور طبق تعریف، جنسیت تحت کنترل ماشین می باشد.                            

جی ای: سایبر فمنیست آمریکایی، دونا هاراوی (۱۹۸۵) اظهار داشته است که سایبورگ را به یک الهه ترجیح می دهد. واکنش شما نسبت به چنین ادعاهایی چیست؟                                                                                   

پی وی: "خنده با صدای بلند " خدا نمی شوم ،سایبورگ نمی شوم ! می خواهم انسان باشم. مرد یا  زن بودن برای من کافی است. قبلاً گفتم، "انسان، هدف نهایی شگفتی های جهان است"!     

                                                                                                     

                                                                                                        

عبدالحمید سعدینی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این زلزله در ساعت ۵ و۴۰ دقیقه امروز در حوالی روستای پرکو لیردف شهرستان جاسک رخ داد که بلافاصله عوامل امداد و نجات در محل حاضر شدند.

وی ادامه داد: خانه های این منطقه بطور عمده از شاخ و برگ درختان در قالب کپر ساخته شده و زلزله در این حد نمی‌تواند آسیبی به سازه‌ها برساند ولی با توجه به قرار گرفتن این روستا در معرض دامنه سد گابریک جاسک به زودی  جابه جا می شوند.

به گزارش مرکز ژئو فیزیک دانشگاه تهران ، این زلزله در طول جغرافیایی ۵۸.۵۴ و عرض جغرافیایی: ۲۵.۸۷ در عمق ۲۶ کیلومتری زمین رخ داد.

روستای پرکو در ۴۲ کیلومتری بخش لیردف و ۸۱کیلومتری جاسک و در مجموع در۲۶۹کیلومتری شرق هرمزگان واقع شده است.

استان هرمزگان در شمال، شرق ، غرب وجنوب آن  یکی از کانونهای زلزله کشور بوده که زلزله بیش از ۶ ریشتر در خود دیده و خسارتهای جانی ومالی هم در یک دهه اخیر دربرداشته است.

موضوع:

بررسی نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی درمیان شهروندان استان هرمزگان

(مورد مطالعه صداوسیما،مطبوعات و خبرگزاریها)

۱-بیان مساله

سرمایه اجتماعی مجموعه هنجارهای موجود در سیستم های اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای آن جامعه گردیده و موجب پایین آمدن سطح هزینه های تبادلات و ارتباطات می شود و لذا فوکویاما سرمایه اجتماعی را به عنوان توانایی افراد برای کار با یکدیگر در جهت اهداف عمومی در گروهها و سازمان‎ها تعریف می‎کند. (فوکویاما ،۱۹۹۹):اصطلاح سرمایه اجتماعی قبل از سال ۱۹۱۶، در مقالهای توسط هانی فان از دانشگاه ویرجینیای غربی مطرح شد.اما اولین بار در سال ۱۹۶۱، کتابی در امریکا بوسیله شخصی به نام ژان ژاکوب نوشته شد که زیراصطلاح سرمایه ی اجتماعی را بکار برد و منظورش این بود که در حاشیه‌نشین‌های شهر، ویژگی‌ها و خصلت‌هایی وجود دارند که آنها می‌توانند به خوبی با همدیگر ارتباط برقرار کنند و گروههایی را تشکیل دهند که خودشان مسائل و مشکلاتشان را حل کنند.در اصل، در آنجا منظور از سرمایه ی اجتماعی، نوعی همکاری و هم فکری خودجوش و از درون گروههای محروم حاشیه نشین بود.(توسلی، ۱۳۸۴ ،۲)

((سرمایه ی اجتماعی از جمله مفاهیم چند وجهی در علوم اجتماعی است که در اوایل قرن بیستم به صورت علمی و آکادمیک مطرح و از سال ۱۹۸۰ وارد متون علوم سیاسی و جامعه شناسی شد و ابتدا توسط جاکوبز، بوردیو، پاسرون و لوری مطرح می‌شود، اما توسط کسانی چون کلمن، بارت، پاتنام و پرتز ، بسط و گسترش داده می‌شود)) (ازکیا و غفاری، ۱۳۸۳، ۲۷۸) .

در آثار اندیشمندان و جامعه شناسانی چون مارکس ، وبر و دورکیم می‌توان به جستجوی این مفهوم پرداخت و در اندیشمندانی چون مارکس، زیمل ، دورکیم، وبر و پارسونز به مفاهیمی همچون اضطرار، نفع جمعی، ارزشها و اعتماد اجتماعی توجه شده که هر یک ابعادی از مفهوم سرمایه ی اجتماعی را در بر می‌گیرد.( توسلی : ۱۳۸۴ ، ۳). سرمایه‌ اجتماعی‌ از سه‌ مولفه‌ اعتماد اجتماعی،(Social Trust) انسجام‌ اجتماعی (Social Cohesion) و مشارکت‌ اجتماعی‌ Social Participation )) تشکیل‌ شده‌ است.

این‌ سه‌ مؤلفه‌ در یک‌ رابطه‌ متعامل‌ قرار گرفته‌اند و هر کدام‌ تقویت‌ کننده‌ دیگری‌اند و از مولفه‌های‌ اصلی‌ سرمایه‌ اجتماعی‌ محسوب‌ می‌شوند و از مفاهیم‌ کلیدی‌ جامعه‌ شناختی‌ هستند (ازکیا ،۱۳۸۳ ، ۲۸۲). نگاهی  به وسعت وقلمرو سرمایه اجتماعی می تواند چشم اندازی از میزان تاثیر رسانه ها را در تقویتیا تضعیف سرمایه های اجتماعی بدست دهد.

  پیربوردیو، جامعه شناس معاصر، معتقد است که رسانه های جمعی ازآن زاویه در تقویت سرمایه های اجتماعی موثر اند که شرایط و فضا را برای کنشگر در جهت تقویت انتخاب عقلانی فراهم می آورند.

((انتخاب عقلانی و عقلانیت گزینشی در فضای عمومی کنشگران حائژ اهمیت مضاعفی است و سبب تقویت  اعتماد بین شخص وافزایش مشارکت عمومی می شود)).(بوردیو، ۱۳۸۰) رسانه هامی توانند به عنوان 

پل ارتباطی میان دستگاههای حاکمیتی ونهادهای مردمی زمینه ساز مناسبی در بستر جامعه برای ایجاد مولفه های سرمایه اجتماعی، از جمله اعتماد اجتماعی ، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی باشند.

در استان هرمزگان با توجه به فضای مناسب اقتصادی و بازار بسیار مهم کسب وکار، زمینه مهاجرت بسیاری از مردم فراهم شده که این می تواند مولفه های سرمایه اجتماعی را دراین استان با چالش های جدی مواجه نماید، فلذا رسانه ها می توانند نقش سازنده ای را درکاهش این چالش ها ایفا نمایند.

 بنابراین ما دراین پژوهش به دنبال بررسی نقش  رسانه های جمعی محلی در شکل گیری انسجام اجتماعی درسطح استان هرمزگان هستیم ودرپی پاسخگویی  به این سئوال اساسی می باشیم که رسانه های محلی چه نقشی در شکل گیری سرمایه اجتماعی دراستان می توانند داشته باشند؟

۲- اهمیت وضرورت پژوهش

امروزه سرمایه اجتماعی و شکل گیری آن در هر کدام از جوامع به عنوان یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزان و مدیران اجتماعی محسوب می شود. یکی از پشتوانه های اصلی دوام و بقاء نظام های سیاسی و اجتماعی مردمی نیز وجود سرمایه اجتماعی در آن جامعه می باشد، به گونه ای که وجود اعتماد انجام و مشارکت اجتماعی از دستاورد ها مهم برای مدیران اجتماعی در نظامهای مردمی قلمداد می شود .رسانه های جمعی به عنوان یکی از پلهای ارتباطی میان مردم ونظامهای حاکمیتی بخوبی می تواند در شکل گیری انجام،اعتماد و مشارکت اجتماعی در میان هر جامعه ای نقش آفرینی نماید .این پژوهش از آن دسته پژوهشهایی است که به خوبی می تواند نقش رسانه های محلی را در شکل گیری سرمایه اجتماعی در میان شهرو ندان یک شهر را،تبیین نماید و در صورتیکه این تحقیق صورت گیرد رسانه ها در سطح شهر بندر عباس به خوبی می توانند نقش خود رادر شکل گیری این پدیده مهم از زبان شهروندان شهر بیابند.و در پیگیری هر چه بهتر این نقش تلاش جهت داری داشته باشند . در صورتیکه این پژوهشها شکل نگیرد ،رسانه های محلی در سطح شهر بندر عباس، اعم از صدا و سیما، خبر گزاریها ومطبوعات محلی .نقشه راه خوبی در جهت ایجاد و شکل گیری این پدیده اجتماعی (سرمایه اجتماعی)که می تواند اعتماد اجتماعی ،انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی را در شهر بندر عباس بعنوان پشتوانه مناسبی در تقویت نظام سیاسی محلی باشد،نخواهد داشت .همچنین در پیگیری این امور چشم انداز خوبی مشاهده نخواهد شد.

 ۳-اهداف پژوهش:

درپژوهش  حاضر اهداف زیر مد نظر می باشند.

اهداف کلی:

 بررسی نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی در میان شهروندان استان هرمزگان

اهداف پژوهش:

۱-بررسی نقش رسانه های محلی در شکل گیری مشارکت اجتماعی در میان شهروندان استان هرمزگان

۲-بررسی نقش رسانه های محلی در شکل گیری اعتماد اجتماعی در میان شهروندان استان هرمزگان

۳-بررسی نقش رسانه های محلی در شکل گیری انسجام اجتماعی در میان شهروندان استان هرمزگان

سوالات پژوهش

۱- آیا رسانه های محلی در شکل گیری مشارکت اجتماعی درمیان شهروندان استان هرمزگان نقش موثری داشته اند؟

۲- آیا رسانه های محلی در شکل گیری اعتماداجتماعی درمیان شهروندان استان هرمزگان نقش موثری داشته اند؟

۳- آیا رسانه های محلی در شکل گیری انسجام اجتماعی درمیان شهروندان استان هرمزگان نقش موثری داشته اند؟

۴-آیا بین جنسیت و دیدگاه موثر بودن نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد؟

۵- آیا بین تحصیلات و دیدگاه موثر بودن نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد؟

۶-آیا بین سن و دیدگاه موثر بودن نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد.

۷-آیا بین شغل ودیدگاه موثر بودن نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد.؟

۴-فرضیات تحقیق

فرضیه اول : به نظر می رسد رسانه های محلی در شکل گیری مشارکت اجتماعی درمیان شهرندان هرمزگانی نقش موثری داشته اند.

فرضیه دوم : به نظر می رسد رسانه های محلی در شکل گیری اعتماد اجتماعی درمیان شهرندان هرمزگانی نقش موثری داشته اند.

فرضیه سوم : به نظر می رسد رسانه های محلی در شکل گیری انسجام اجتماعی درمیان شهرندان هرمزگانی نقش موثری داشته اند.

فرضیه چهارم : به نظر می رسد بین جنسیت و دیدگاه موثر بودن نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد.

فرضیه پنجم : به نظر می رسد بین تحصیلات و دیدگاه موثر بودن نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد.

فرضیه ششم : به نظر می رسد بین سن و دیدگاه موثر بودن نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد.

فرضیه هفتم : به نظر می رسد بین شغل ودیدگاه موثر بودن نقش رسانه های محلی در شکل گیری سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد.

۵-چهارچوب نظری

در مبانی نظری تحقیق با دو کلید ویژه اساسی سرمایه اجتماعی و رسانه های گروهی مواجه هستیم ،که در این فصل به تشریح به بررسی دیدگاههای نظری در این خصوص پرداخته می شود .فلذا این مفاهیم را از دیدگاه چهار متفکر اصلی آن که در دهه های اخیر، رویکردهای اصلی نظری به این بحث را شکل داده اند، پی خواهیم گرفت؛ چرا که تعاریف دیگر در خصوص این مفهوم نیز عمدتا متاثر از همین چهار دیدگاه ۱-فرانسیس فوکویاما ،۲- پیر بوردیو ، ۳-جیمز کلمن، ۴-پاتنام می باشد.همچنین به بررسی دیدگاههای نظری درخصوص رسانه و تاریخچه آن در کشور و استان هرمزگان خواهیم پرداخت و درانتها نیز به دیدگاههای قرآن کریم در خصوص سرمایه اجتماعی(مساله پژوهش)،ابعادو شاخصه های آن  خواهیم پرداخت.

چهارچوب نظری تحقیق با توجه به اینکه دیدگاههای مطرح شده هرکدام به نوبه خود بخشی از ابعاد سرمایه اجتماعی را مطرح نموده است ،اما کاملترین دیدگاه مطرح شده نظریات قرآن کریم می باشد ،که بخوبی تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی را که می توان در یک جامعه اسلامی مورد ارزیابی نمود ،را بخوبی مطرح شده است . فلذا چهارچوب نظری این تحقیق از منظر قرآن کریم مطمع نظر می باشد ،که دارای سه بعد و بیست و شش شاخصه بشرح زیر می باشد.

الف. بعد مشارکت اجتماعی با شاخصه های ؛ کمک به دیگران و احترام به حقوق سایر افراد ،روحیه انفاق و بخشش ،روحیه تعاون ،مشورت و شور جمعی،پرهیز از خوردن مال مردم ،امر به معروف و نهی ازمنکر،کسب اموزش و آگاهی،پرهیز از یاس و ناامیدی،مسئولیت پذیری

ب. بعد اعتماد اجتماعی:با شاخصه های؛ روحیه برابری و برادری ، روحیه وفای به عهد ،روحیه پرهیز از تقلب و کم فروشی ،روحیه شناخت انسان ازخودش و احترام به خودش به عنوان یک موجود الهی ،روحیه صداقت و درستکاری،روحیه اعتماد و پرهیز از خیانت ،روحیه پرهیز از بدگمانی،روحیه پرهیز از حسد نسبت به دیگران،

پ.بعد انسجام اجتماعی با شاخصه های ؛ ایجاد روحیه تفکر ،اندیشه و یاد خداوند بودن ،ایجاد امنیت و جلوگیری از فساد،روحیه پرهیز از اختلاف و تفرقه ،پرهیز از سستی و توصیه به تلاش و توکل،ایجاد روحیه پرهیز از غرور و تکبر، روحیه پرهیز غیبت نسبت به دیگران ، ایجاد روحیه عدالت محوری ،ایجاد روحیه انجام کارشایسته و عمل صالح

 ۶-روش شناسی

۱-روش پژوهش

با توجه به اینکه این پژوهش در حوزه علوم اجتماعی می باشد، جهت تعیین نوع پژوهش باید معیارهای متفاوتی مورد بررسی قرار گیرد، (( پژوهش در معیارهای زمان، میزان ژرفایی، وسعت و کاربرد یا هدف تقسیم بندی می شود))(ساروخانی ، ۱۳۸۸، ۶۴-۷۲) .این تحقیق از نظر زمان،  جزء تحقیقات مقطعی، از نظر میزان ژرفایی، جزء تحقیقات پهنانگر،از نظر وسعت جزء مطالعات میان دامنه  و از نظر معیار کاربرد و هدف جزء تحقیقات کاربردی می باشد

همچنین تحقیق حاضر از نظر ماهیت دارای ماهیت توصیفی تحلیلی می باشد.که ضمن توصیف پدیده مورد نظر(سرمایه اجتماعی )به تحلیل جایگاه رسانه در شکل گیری این پدیده در سطح استان هرمزگان نیز می پردازیم.

روش اجرای پژوهش بصورت پیمایشی می باشد. آن‌ها این کار را یا از طریق پرکردن "پرسشنامه‌ای" که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و یا شفاهاً از طریق "مصاحبه" انجام می‌دهند. به عقیده برخی از جامعه‌شناسان، پیمایش بهترین شیوه روش تحقیق جامعه‌شناسانه است. به عبارت دیگر پیمایش شیوه سیستماتیک جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه رودررو، تلفنی و یا پرسشنامه خوداجرا است که از طریق پست برای اعضای جامعه آماری فرستاده می‌شود و باز می‌گردد.(عضدانلو،۱۳۸۸، ۱۶۵)

۲-جامعه آماری: جامعه اماری به کل گروه افراد ،وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد از طریق آن ها به موضوع مورد بررسی پی ببرد (خورشیدی،۱۳۳،۱۳۸۱).

جامعه آماری پژوهش حاضر تمام شهروندان استان هرمزگان می باشند که براساس آخرین آمار سرشماری سال ۹۵ تعداد ۴۱۵/۷۷۶/۱(که الان به صورت تقریبی یک میلیون و هشتصد هزار)نفر می باشد.

۳-نمونه آماری: براساس فرمول کوکران حجم پژوهش حاضر تعداد ۳۸۴ نفر می باشد.

 ۴-روش نمونه گیری :

دراین تحقیق به دلیل گستره جمعیتی از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده می شود

۵-ابزار گرد آوری اطلاعات:

در مطالعات کمی از نوع پیمایش جهت گردآوری اطلاعات از ابزارهای همچون پرسش نامه ،مصاحبه و مشاهده استفاده می گردد، که دراین تحقیق از ابزار پرسش نامه استفاده شده است.این پرسشنامه شامل

۴۲سوال تخصصی که ۲۶ سوال مربوط به متغیرهای مستقل و ۱۶سوال مربوط به متغیر وابسته میباشد.همچنین تعداد ۵ سوال نیز از سوالات عمومی می باشد.

۶-پایایی و روایی ابزار گرد آوری اطلاعات :

پایایی ،یعنی اینکه آیا ابزار مورد استفاده در جمع آوری داده ها ویا ابزار طراحی شده امکان دستیابی  به داده های مورد نیاز مطالعه  را برای ما فراهم خواهد کرد  یا خیر  (ساروخانی باقر ،۱۳۸۸ ، ۲۸۶).

وروایی بدان معناست که  آیا سوالات طراحی  شده می تواند داده های مورد نظر را از جامعه آماری کسب نماید یا خیر(ساروخانی باقر ،۱۳۸۸ ،۲۸۷).

دراین تحقیق به منظور روایی و پایایی تحقیق هر دو از روش آلفا کرونباخ استفاده شده است.ضمن اینکه روایی و پایایی صوری آن نیز به تایید سه نفر از کارشناسان علوم اجتماعی رسیده است.

۷-روش تجزیه و تحلیل .

در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از امار توصیفی و آمار استنباطی توسط نرم افزار آماری spss استفاده می شود .

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha