نیکوکاران گلستان یاری‌گر مهاجران افغانستان هستند

گرگان - ایرنا - مدیر یکی از تشکل‌های خیریه مردم نهاد گلستان گفت: نیکوکاران استان و اعضای این موسسه فارغ از ملیت، مذهب، نژاد و قومیت و تنها با نگاه انسان دوستانه، یاری‌گر مهاجران و پناهجویان افغانستان هستند.

امیرعلی تجری امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در موضوع کمک به برادران و خواهران افغانستان بیش از همه قشرها به کودکان توجه داریم و آنها را همچون فرزندان خود می دانیم.

وی بیان کرد: یکی از محورهای مهم فعالیت تشکل خیریه کنشگران توسعه پارس کمک به آموزش کودکان افغانستانی، پناهندگان، مجهول الهویه و مجهول التابعه با ارایه روش های جدید آموزشی و تحصیلی است.

وی افزود: اگر کودک پناهجو موفق به کسب آموزش های لازم در زمان مشخص و همراه با همسالان خود نشود، علاوه بر ناتوانی در کسب آینده روشن، احتمال گرایش به ناهنجاری های اجتماعی افزایش یافته و تبعات زیادی برای جامعه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی طرح توانمندسازی خانواده‌های افغانستانی به خصوص در حوزه زنان و دختران و کودکان برای پناهجویان اجرا شده که فعالیت بانوان افغانستانی در مشاغلی مانند خیاطی، سوزن دوزی و سخنرانی یکی از آنان در محافل محلی به عنوان مطالبه‌گر و کنش‌گر اجتماعی از نتایج آن است.

تجری به فعالیت ۵ ساله مدرسه مهربانی گرگان برای تحصیل کودکان افغانستانی اشاره کرد و گفت: در این مدت هزار کودک بازمانده از تحصیل با عناوین بدسرپرست، مدعی تابعیت، مجهول الهویه و کار ساکن استان گلستان شناسایی شده و به تحصیل ادامه دادند.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان پسر این مدرسه پس از سپری کردن پایه اول و دانش‌آموزان دختر پس از اتمام پایه ششم وارد مدارس ایرانی می‌شوند و تحصیل خود را در سیستم رسمی آموزش و پرورش ایران ادامه می دهند.

این فعال اجتماعی افزود: به جز سال اول فعالیت مدرسه مهربانی گرگان که مبلغی از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل پرداخت شد، از سال دوم تمام هزینه‌های مدرسه شامل  حقوق معلمان، یک وعده غذای گرم، کیف و کفش دانش‌آموزان، نوشت افزار و بسته غذایی و معیشتی خانواده‌ها از سوی نیکوکاران تامین و هزینه شد.

وی با یادآوری اینکه سرانه هر دانش‌آموز مدرسه مهربانی گرگان در سال تحصیلی گذشته حدود ۲۵ میلیون ریال بود، گفت: به جز مسایل آموزشی، هزینه خدمات بهداشتی و مددکاری اجتماعی کودک و خانواده، ساخت سرویس بهداشتی در منزل دانش‌آموزان، مرمت و نوسازی منازل آنان و پیگیری روند درمان آن ها نیز توسط نیکوکاران تامین و پرداخت می شود.

تجری اظهار داشت: به جز دانش‌آموزان مدرسه مهربانی گرگان، هزار دانش‌آموز در شهرهای فاضل‌آباد، علی‌آباد کتول، گنبدکاووس و چند شهر دیگر گلستان مورد حمایت موسسه و کمک‌های خیرین هستند.

وی با یادآوری قدمت بالای سکونت اقوام در گلستان گفت: همبستگی فرهنگی اقوام ساکن استان با پناهندگان افغانستان بسیار زیاد بوده و و تضاد و تقابل بین آنها کم است.

تجری به خدمات ارائه شده به جامعه هدف مهاجران در روزهای کرونایی اشاره کرد و گفت: برای در امان ماندن این افراد از خطر کرونا ۵۰۰ بسته بهداشتی و هزار بسته معیشتی در ۲ مرحله بین پناهجویان ساکن در شهرهای گرگان و گنبدکاووس توزیع شد.

وی یادآور شد: همچنین برای امرار معاش زنان پناهجوی تحت پوشش موسسه ۳۲ هزار گان ایزوله در مدت یک ماه در کارگاه خیاطی گرگان تولید شد.

ایران و افغانستان دارای روابط ملت با ملت است که ارتباط ریشه در عمق فرهنگ و اجتماع همدیگر دارند و  اکنون نزدیک به ۳ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند.

افزون بر ۳۰ هزار نفر مهاجر افغان اعم از مجاز و غیرمجاز (فاقد کارت مهاجرت) در استان گلستان سکونت دارند.

استان گلستان تنوع قومی، مذهبی و نژادی بالایی هم دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha