۲۸ خرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۱۹
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 83825154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نماینده کرواسی در سازمان ملل: بدون همبستگی، بر کرونا پیروز نمی‌شویم

بلگراد- ایرنا- نماینده کرواسی در سازمان ملل متحد درباره بیماری همه گیر ویروس کووید-۱۹ گفت: بدون چندجانبه‌گرایی و همبستگی، نه تنها نمی‌توانیم با این پاندمی مقابله کنیم، بلکه نخواهیم توانست مشکل تغییرات اقلیمی را نیز حل و فصل کنیم.

به گزارش سفارت ایران در زاگرب، «ایوان شیمونویچ» با ایراد سخنانی درباره ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن، افزود: پاندمی کرونا پس از تضعیف چندجانبه‌گرایی و ارزش های حقوق بشر در جهان به وقوع پیوست و ما هم اکنون در سر دو راهی تاریخی قرار داریم.

وی تصریح کرد: نخستین واکنش ها به پاندمی ویروس کرونا، روندهای منفی را در جهان تشدید کرد و جهانیان، مرزهای خود را بستند و تجارت متوقف شد. در همین حال، با تدابیر محدود کننده، حقوق بشر در سطح بین الملل نقض شد. عقلانیت می گوید که کووید -۱۹ زنگ خطری برای بشریت است. چالش های کنونی تنها بعد سلامتی ندارند بلکه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند.

** نظر محقق کروات در مورد نقش داروی «دگزامتازون» در درمان کووید-۱۹

«ایگور رادمان» کارشناس و محقق برجسته کرواسی در این مورد که داروی «دگزامتازون» ارزان قیمت، نرخ مرگ و میر شدید ناشی از ویروس کووید -۱۹ را کاهش می دهد، گفت: در زمان حاضر جامعه علمی هیچ بینشی از جزئیات این مطالعه ندارد؛ به جز آنکه این مشاهدات روی تعدادی بیمار دریافت کننده دارو کنترل شده است که البته نمونه ای امیدوارکننده است.

وی افزود: باید گفت که تاکنون تنها داروی Remdesivir در کاهش علائم کووید-۱۹ تا چند روز موفقیت خوبی نشان داده، اما تأثیر قابل توجهی در کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری نداشته است. تا به امروز، هیچ داروی دیگری مؤثر نبوده است. محققان بالینی ادعا می کنند که دگزامتازون با دز ۶ میلی گرم در روز، خطر مرگ در بیماران را از ۴۰ به ۲۸ درصد کاهش می دهد.

بر اساس تحقیقاتی که از حدود سه هزار و ۵۰۰ شهروند کرواسی در خصوص عواقب روانی ناشی از بحران ویروس کرونا به عمل آمده، چنین نتیجه گرفته شد که از هر پنج نفر، یک شهروند دچار اختلالات روانی یا به شکلی از افسردگی مبتلا شده است.

پیامدهای بحران ناشی از کووید–۱۹ مانند افسردگی، استرس و اضطراب در شهروندان با گذشت زمان بیشتر مشاهده می شود. تحقیقات روانشناسان دانشکده فلسفه در زاگرب حاکی  است که ویروس کرونا هم عواقب اقتصادی و هم روانی داشته است.

در میان ۲۵ درصد شهروندان کرواسی، قرنطینه موجب اختلالات روانی و در میان ۴۰ درصد از افرادی که اختلالات روانی خاصی داشتند، وضع بدتر شده است.

۲۸ درصد سالمندان نیز نگرانند که به دلیل بحران کرونا حقوق بازنشستگی آنها کاهش یابد.

«ویلی بروش» وزیر بهداشت کرواسی در گفت وگو با «ایندکس» رسانه خبری در زاگرب در پاسخ به این سوال که اگر موج دوم کرونا شیوع پیدا کند، شاهد چه اقداماتی خواهیم بود؟ گفت: اگر موج دوم شبیه موج اول بوده و جهش یافته نباشد، آمادگی ما بیشتر است و پاسخ ما متفاوت خواهد بود.

وی افزود: هیچ کس هنوز نمی داند که آیا موج دوم ویروس کرونا قطعی است و یا خیر و مشخص نیست که به چه شکل و ابعادی ما را تهدید خواهد کرد. البته ما با فرض شروع موج دوم و سناریوهای مختلف برنامه ریزی کرده ایم.

موج اول کرونا در کرواسی تاکنون دو هزار و ۲۵۶ نفر را مبتلا، جان یکصد و هفت نفر را گرفته و ۵۰ هزار نفر را بیکار و رکود اقتصادی بدتری نسبت به بحران سال ۲۰۰۹ میلادی نه تنها به این کشور، بلکه به همه کشورهای اروپایی تحمیل کرده است.

روزهای متمادی است که در کرواسی کسی به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا جان نباخته است و موارد ابتلا به این ویروس نیز معدود و با منشاء خارجی بوده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha