۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۴۲
کد خبر: 83824483
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آب سد ماملو تابستان به پیشوا می‌رسد

۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۴۲
کد خبر: 83824483
آب سد ماملو تابستان به پیشوا می‌رسد

تهران- ایرنا- فرماندار شهرستان پیشوا اعلام کرد: پروژه انتقال آب سد ماملو به شهرستان پیشوا با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصدی، تابستان امسال تکمیل و مردم از آب سالم و بهداشتی این سد برخوردار می‌شوند.

حسین عباسی روز سه‌شنبه در بازدید از مراحل اجرای طرح انتقال آب سد ماملو به پیشوا در جمع خبرنگاران گفت: تامین آب شرب پیشوا همواره یکی از موضوعات مهم و اولویت دار شهرستان و از دغدغه‌های اصلی مسئولان در دو سال گذشته بوده است که با همکاری و هماهنگی شورای تامین و شرکت آب و فاضلاب جنوبشرقی استان تهران اقدامات مناسبی در تحقق این مهم انجام شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در تأمین آب شرب، انتقال آب سد ماملو به شهرستان پیشوا است که عملیات اجرایی آن سال گذشته با حضور استاندار تهران آغاز شد که بر اساس پیش‌بینی‌های مجری طرح، باید ابتدای امسال به بهره‌برداری می‌رسید ولی شیوع ویروس کرونا، تکمیل آن را با تأخیر ۵۰ روزه مواجه کرد.


وی اظهار کرد: این پروژه در دو فاز لوله گذاری به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار ۳۷۰ میلیارد ریال و احداث دو مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

عباسی افزود: نیاز آب شرب شهرستان پیشوا ۳۸۵ لیتر بر ثانیه است که با بهره‌برداری از طرح انتقال آب سد ماملو، ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب سالم و بهداشتی به ظرفیت شهرستان افزوده می‌شود که این امر باعث می‌شود از میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کاسته شده و از سرعت پدیده فرونشست، کاسته شود.

وی گفت: آب سد ماملو پس از انتقال به پاکدشت با آب چاه‌های موجود در شهرستان مخلوط شده و شهروندان از آب با کیفیتی استفاده خواهند کرد.

فرماندار پیشوا تصریح کرد: در حال حاضر ۹۳ درصد از کل این پروژه اجرا شده و ۸۰۰ متر باقیمانده آن، طی هفته‌های اخیر تکمیل و در آستانه میلاد امام رضا(ع) این پروژه مهم به بهره برداری می‌رسد.

شهرستان پیشوا با ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

وضعیت ویژه مرکز شهرستان پیشوا که در ارتفاعات یک کوه واقع شده، مشکل کمبود آب را در تابستان تشدید کرده است.

عملیات ساختمانی سد ماملو در سال ۱۳۷۹ آغاز و آبگیری اولیه سد در دی ماه  ۱۳۸۶ انجام شد.

سد ماملو روی رودخانه جاجرود در محل تلاقی رودخانه دماوند با رودخانه جاجرود احداث شده و مساحت حوضه آبریز آن، یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر مریع و متوسط جریان آب آن، سالانه ۲۸۳.۸ میلیون متر مکعب است.
این سد با هدف بهره گیری از پتانسیل حوزه آبریز رودخانه جاجرود و دماوند، مهار سیلاب های حوضه های آبریز، تامین بخشی از آب شرب جنوب تهران و شهرهای مسیر از جمله ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت و تامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت احداث شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha