۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷
کد خبر: 83820730
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی؛ انتظارها و نویدها

شیراز-ایرنا- کمتر از یک‌ ماه از فعالیت رسمی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌گذرد که در این میان مردم چشم انتظار اقدام‌های اساسی از سوی نمایندگان قوه مقننه برای حل مشکلاتشان در بخش‌های مختلف هستند.

هنوز مدت زیادی از وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگذشته است و مردم برای محقق شدن این وعده‌ها لحظه شماری می‌کنند، بدون شک حوزه اقتصاد یکی از دغدغه‌های مهم مردم بشمار می‌آید که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مطالبه‌گر آن بودند.
حال با گذشت کمتر از یک ماه از عمر چهار ساله مجلس یازدهم، نمایندگان فارس این مجلس از رویکردهایی سخن گفتند که عملی شدن آنها می‌تواند امیدبخش باشد.

تلاش برای افزایش تولید و رونق اقتصادی
حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان،خنج ، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مجلس یازدهم باید مجلسی قوی و متعهد در حوزه‌های مختلف باشد، افزود: در راس همه‌ حوزه‌ها، اقتصاد قرار دارد که در این حوزه مجلس باید به سمت قوانینی برود که منجر به افزایش تولید در کشور باشد.
وی گفت: در کشور ما که موضوع مصرف بیش از استانداردهای جهانی است، باید با وضع قوانینی در حوزه‌ اشتغال و تولید، به رونق اقتصادی کمک کرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: نکته دیگر تدوین قوانین مالیات بر ثروت غیرمولد است، به طور مثال ثروت‌هایی که در حوزه ساخت و ساز وجود دارد باید هدف مالیات قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: مسکن همیشه یکی از دغدغه های مردم بوده و هست که در سال‌های اخیر چندین برابر شد و قدرت خرید بسیاری از اقشار را کاهش داد لذا در این راستا باید توجه و اهتمام جدی نمود.
نماینده مردم لارستان،خنج ، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی گفت: از طرفی افرادی که ثروت خود را در زمینه تولید و صادرات هزینه‌ می‌کنند باید از مالیات معاف شوند، این یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.
حسین‌زاده افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که باید مجلس آن را در اولویت قرار دهد نظارت در موضوعاتی همچون پولشویی، رانت‌خواری و قاچاق کالا و ارز است.
وی ادامه داد: تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا، بازدیدهای میدانی از مبادی ورودی و گمرک از مهم ترین اولویت‌های مجلس یازدهم خواهد ‌بود.

قانونگذاری در حوزه‌های اقتصادی
جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جلوگیری از قاچاق، حمایت از تولید داخلی، تقویت شرکت‌های دانش بنیان و تکمیل زنجیره‌های تولید در بخش‌های صنایع غذایی، معدن و پتروشیمی از اولویت‌های مجلس یازدهم است.
وی بیان کرد: از دیگر اولویت‌ها می‌توان به امنیت غذایی و امنیت بهداشتی، حمایت از واحدهای تولیدی کاربر برای تامین اشتغال، کاهش وابستگی به خارج، اقتصاد غیرنفتی و حرکت در جهت اقتصاد مردمی اشاره کرد.
وی ادامه داد: در حوزه معیشتی، با توجه به روند نامطلوب شاخص‌های ضریب جینی، باید تلاش کنیم در جهت تامین حداقل‌ها برای اقشار جامعه گام‌هایی برداشته شود و به عدالت نزدیک شویم.

تمرکز بر معیشت و اقتصاد
مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: اولویت مجلس یازدهم تمرکز بر بحث معیشت و اقتصاد است که طرح‌هایی در این زمینه در حال تدوین و ارایه شدن است.
وی افزود: اصلاح ساختار نظام بانکی، نظام مالیاتی و بیمه‌ای یکی دیگر از اولویت‌هایی است که مجلس یازدهم به آن خواهد پرداخت چرا که این ساختارها جلو اشتغال و تولید را گرفته است.
وی ادامه داد: در بحث نظام مالیاتی با بحث فرار مالیاتی مواجه هستیم که چند سال است این موضوع مطرح می‌شود اما به شکل جدی اقدامی برای اخذ مالیات از این گروه‌ها صورت نگرفته است.
نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین چندین سال است که بحث اخذ مالیات از منازل خالی را داریم که این موضوع عملیاتی نشده است.
صالحی افزود: اعمال مالیات بر خودروهای لوکس یکی دیگر از موضوعاتی است که در حوزه قانونگذاری باید به آن پرداخته شود.
وی همچنین به مشکلات موجود در سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: سیستم بانکی در کشور ما به شکل بنگاهداری تبدیل شده است در حالی که این سیستم باید یک مرجع و منبعی برای کمک به حوزه تولید و اشتغال باشد.
وی ادامه داد: اینکه بتوانیم سرمایه‌های نقدی مردم را بجای بازارهای کاذب به سمت و سوی صنایع مولد سوق دهیم می‌تواند یکی از سیاست‌هایی باشد که مجلس یازدهم آن را دنبال کند.

استان فارس با ۳۶ شهرستان ۱۸ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha