۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵
کد خبرنگار: 1215
کد خبر: 83820060
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دولت عراق تدابیر پیشگیرانه مقابله با کرونا را کاهش می‌دهد

بغداد - ایرنا - عراق در باره چگونگی مهار «ویروس کرونا»، دچار پریشانی شده و پس از چند ماه تدابیر سخت‌گیرانه، کاهش و دوباره تشدید آن، این روزها در اوج شیوع این ویروس، بر خلاف رای و خواست سازمان بهداشت جهانی مسوولان درمانی این کشور درصدد کاهش تدابیر پیشگیرانه برآمده‌اند.

وزارت بهداشت عراق امروز (شنبه) اعلام کرد که از فردا (یکشنبه) در صدد به اجرا در آوردن تدابیر جزیی پیشگیری از شیوع کرونا است، اما سازمان بهداشت جهانی با هشدار نسبت به اوضاع این کشور، معتقد به تشدید این تدابیر و اعمال مقررات منع تردد عمومی است.

سازمان بهداشتی جهانی از تکرار تجربه تلخ ایتالیا در عراق نگران است و همان‌طور که پیش‌بینی کرده بود، به نظر می‌رسد عراق بعد از مهار اولیه ویروس کرونا به دلیل سهل‌انگاری متعاقب آن، با سرنوشت «سنگاپور» مواجه شده است.  

در مقابل دولت عراق بر خلاف نظر سازمان بهداشت جهانی، به نظر می‌رسد از ناخرسندی مردم که از بلاتکلیفی و خانه‌نشینی خسته شده‌اند، درصدد کاستن از تدابیر پیشگیرانه، در اوج شیوع ویروس کرونا در این کشور برآمده است.

در مقابل بخش قابل توجهی از مردم عادی با وجود افزایش مبتلایان و مرگ و میرها - به باور کارشناسان-  آستانه خطرانگاری خود را نسبت به این بیماری از دست داده و تصمیم گرفته‌اند با این ویروس به عنوان یک واقعیت و بخشی از زندگی روزمره خود کنار بیایند.

بر همین اساس با شکستن قید و بندها و مقررات اعلام شده از سازمانهای بهداشتی و امنیتی، می‌کوشند به زندگی عادی خود بازگردند.

در بسیاری از مناطق بغداد که شاهد بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در عراق است، افراد و برخی خانواده‌ها در بلوارها و میادین و فضاهای سبز برای هواخوری، تجمع کرده و تا پاسی از شب مشغول هستند.

در عین حال، دولت عراق برای کنترل اوضاع ناچار متوسل به نیروهای امنیتی شده و این نیروها از ساعت شش عصر، مغازه‌داران را مجبور به تعطیلی محل کار می‌کنند.

مغازه‌داران فقط هنگام حضور این نیروها، کرکره‌های مغازه‌ها را پایین می‌کشند و به محض عبور آنها از محل، دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

در طول یک هفته گذشته آمار مبتلایان در عراق، روند جهشی داشته و از جمعه گذشته تا دیروز (جمعه)، همچنان آمار مبتلایان بالای یک هزار نفر اعلام می‌شود، این درحالی است که تا همین چند هفته پیش، آمارها به سختی از یکصد نفر در روز تجاوز می‌کرد.

وزارت بهداشت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که از فردا تدابیر پیشگیرانه جزیی را در برابر شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور به اجرا می‌گذارد.

طبق این تدابیر جدید که به تایید ستاد مبارزه با کرونا در عراق نیز رسیده، همه افراد ملزم هستند به هنگام خروج از منزل، ماسک به صورت بزنند.

ممنوعیت تجمعات تحت هر عنوان دینی، عشایری یا اجتماعی، تعیین تعداد سرنشینان خودروهای جمعی، تعیین شمار مراجعان در مغازه‌ها حسب مساحت آنها و استفاده مستمر از مواد ضد عفونی کننده، بخشی از این تدابیر است.

طبق این ضوابط، ادارات دولتی همچنان با ۲۵ درصد ظرفیت، دوباره فعالیت خود را از سرگرفته و ترددها بین استان‌ها به صورت محدود و کنترل شده، خواهد بود.

وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که هر کس از این مقررات تخلف کند، در معرض بازخواست قضایی قرار گرفته و مجبور به پرداخت جریمه مالی می‌شود.

این درحالی است که نمایندگی بهداشت جهانی در عراق با توجه به افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرها در عراق، بر ضرورت ادامه مقررات سخت پیشگیرانه از جمله منع تردد عمومی تاکید کرده است.

بر اساس آخرین آمارها، تعداد مبتلایان در عراق به ۱۷ هزار و ۷۷۰ نفر و شمار مرگ و میرها به ۴۹۶ نفر و شفایافتگان به شش هزار و ۸۶۸ نفر رسیده است.

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت عراق، دیروز یک هزار و ۹۵ مورد جدید مبتلا به کرونا در عراق شناسایی شد و ۳۹ نفر نیز در اثر این بیماری جان باختند که در این میان بغداد با ۳۴۸ مورد در راس فهرست قرار دارد و سلیمانیه در شمال با ۱۱۷ و واسط در شرق کشور با ۱۱۵ مورد در رده‌های بعدی قرار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha