دست‌هایی جوان برای گره‌گشایی از مشکلات قزوین

قزوین - ایرنا - تحقق جهش تولید، معضلات اجتماعی و فرهنگی ، مشکل مسکن جوانان و رکود کسب و کارهای زنان سرپرست خانوار از عمده گره‌هایی است که سازمان‌های مردم نهاد جوان در استان قزوین برای باز کردن آن دست به کار شده‌اند.

جامعه شناسان معتقدند که جوانی دوره‌ای شکوهمند، پر اوج و بی بازگشت است؛ به طوری که خصلت‌هایی همانند امیدواری، جستجوگری، حق طلبی، عاطفه‌مندی و خوداتکایی فقط در این سن یافت می‌شود.

نیروی جوان به عنوان پیشرانه‌ اجتماعی اگر مورد توجه قرار گیرند، قطعا می‌تواند نقش موثری در سرنوشت یک جامعه داشته باشد وبر همین لباس است که دولت‌های امروزی برای موضوع جوان‌گرایی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد جوان استان قزوین معتقدند که اگرچه جوانگرایی در عمق سیاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم جای دارد، اما متاسفانه در گذشته،  مدیران دستگاه‌های دولتی این نگاه و سیاست را به خوبی درک نکرده‌اند و اقدام قابل توجهی نیز در این راستا انجام نشده است.

چندی پیش در دیدار اعضای مجمع جوانان و مسؤولان ارشد استان قزوین، مطالبات و راهکارهایی از سوی جوانان اعلام شد که مورد تاکید مسؤولان قرار گرفت.

تحقق جهش تولید، حل مشکل مسکن، تاسیس خانه جوان، حل مشکلات زنان فعال در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و زنان سرپرست خانوار از موضوعاتی بود که جمع حاضر روی آن اتفاق نظر داشت:

گزارش پیش رو مطالبات برخی از اعضای مجمع جوانان را بیان می‌کند که با پاسخ و همراهی مسؤولان همراه شد:

مجمع جوانان می‌خواهد با ارائه راهکار به دولت کمک کند

رییس مجمع سمن‌های جوان استان قزوین در این نشست گفت: از سال ۹۸ تاکنون، کمیسیون‌های مختلفی در این مجمع راه‌اندازی شده تا بستری برای فعالیت جوانان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی فراهم کند.

محمدرضا جعفری میزوجی افزود: مجمع جوانان استان قزوین امروز وظیفه خود می‌داند که به عنوان یک اتاق فکر در کنار مسؤولان قرار گرفته و برای مشکلات مختلف راهکار ارائه کند.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌های مجمع جوانان در سال جاری روی اشتغال و مسکن متمرکز شده است، اظهار داشت: این مجمع تلاش دارد که برای رفع مشکل مسکن جوانان برنامه‌هایی را طرح ریزی کند که بر همین اساس با مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز نشست‌هایی تشکیل شده و توافقاتی حاصل شده است.

جعفری میزوجی تاکید کرد: مجمع جوانان فقط به دنبال انتقاد کردن نیست و همیشه تلاش کرده در کنار هر انتقاد یک راهکار داشته باشد؛ بر همین اساس هیچ کدام از اعضای مجمع جوانان به دنبال کسب اشتغال و پست و منصب نیستند و تنها خواسته آنها ارتباط بیشتر با بدنه دولت و مسؤولان است.

جعفری میزوجی: هیچ کدام از اعضای مجمع جوانان به دنبال کسب اشتغال و پست و منصب نیستند و تنها خواسته آنها ارتباط بیشتر با بدنه دولت و مسؤولان است.

وی خاطرنشان کرد: مجمع جوانان می خواهد در کنار مسؤولان یک اتاق فکر تشکیل داده و ارتباطات را دوچندان کند، به هر حال واقعیت این است که اعضای فعلی مجمع، دغدغه نوجوانان دهه‌های بعد از خودشان را درک نمی‌کنند و این طبیعی است که مسؤولان گذشته نیز دغدغه ما جوانان را نداشته باشند، بر همین اساس حضور ما در کنار مسؤولان قدیمی و با تجربه باعث می‌شود که تصمیمات متناسب با نسل امروزی در جامعه تصویب شود.

بانک اطلاعاتی جوانان نخبه قزوین تشکیل می‌شود؛ جهش تولید در دستور کار جوانان است

نایب رییس مجمع سمن‌های جوان استان قزوین نیز در این نشست گفت: درحال پیگیری هستیم تا یک بانک اطلاعاتی از جوانان نخبه تشکیل داده و ایده‌های این قشر را دسته بندی کنیم که در این رابطه برای حوزه اشتغال و مسکن یکسری اقدامات مناسب انجام شده است.

اسماعیل بخشی افزود: کوچک‌سازی دولت و برون سپاری امورات از عمده اهداف دولت یازدهم و دوازدهم است که برای موفقیت و محقق شدن این موضوع باید از ظرفیت جوانان بهره برد، چون در بیشتر کشورهای توسعه بیش از ۲ میلیون سازمان مردم نهاد وجود دارد که به برنامه‌های توسعه ای این کشور کمک می‌کنند.

وی تاکید کرد: موسسات مردم نهاد فقط نباید روی مسائل خیریه و مذهبی تمرکز کنند و می‌توان از ظرفیت آن‌ها در راستای محقق ساختن جهش تولید بهره برد.

بخشی تاکید کرد: هرقدر سازمان‌های مردم نهاد در مسائل مختلف ورود پیدا کنند، سرمایه‌های اجتماعی تقویت شده و سیاست و اهداف‌های نظام نیز بهتر اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در همین ایام کرونا سمن‌های جوان نشان دادند که در کنار اقدامات دولتی تا چه اندازه توانسته‌اند مفید فایده واقع شوند و این اقدامات می‌تواند همچنان در برهه‌های مختلف اجتماعی ادامه یابد.

بخشی: برخی دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری چندان سازمان‌های مردم نهاد را جدی نمی‌گیرند.

بخشی اضافه کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری چندان سازمان‌های مردم نهاد را جدی نمی‌گیرند، درحالی که برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری می‌تواند به بهترین شکل ممکن از سوی سازمان‌های مردم نهاد جوان مورد بررسی قرار گرفته و به مرحله اجرا درآید.

نایب رییس مجمع سمن‌های جوان در استان قزوین یادآور شد: برخی از جوانان سال‌ها است که وقت خودشان را در کارهای فرهنگی و اجتماعی سپری کرده‌اند و یک ریال هم هزینه ای دریافت نمی‌کنند، امروز همین جوانان برای تشکیل زندگی و با مشکل مسکن روبرو هستند و اگر بتوان تعدادی مسکن مهر را برای این جوانان نخبه و فعال درنظر گرفت، به طور حتم پاسخ مناسبی به اقدامات آنها خواهد بود.

زنانی که در ایام کرونا با مشکلات اشتغال روبرو شدند

مسؤول روابط عمومی مجمع سمن‌های جوان استان قزوین نیز در این نشست گفت: دبیران بیشتر سازمان های مردم نهاد جوان در استان قزوین را زنان برعهده دارند و امروز به این نقطه رسیدیم حمایت‌های ویژه‌ای برای آنها لحاظ کنیم.

لیلا یارکه سلخوری افزود: در همین ایام شیوع بیماری کرونا بیشتر دبیران سازمان‌های مردم نهاد پای کار آمده و با تجهیز کردن کارگاه‌های خانگی و کمک گرفتن از زنان سرپرست خانوار به ساخت ماسک و اقلام بهداشتی پرداختند و برخی نیز با مشکل اشتغال روبرو شدند.

وی تاکید کرد: برای رفع اشتغال زنان و نوع فعالیت‌ آنها باید نشستی با حضور سازمان صنعت، معدن و تجارت و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین برگزار شود و به مطالبات این زنان پاسخ داد.

یارکه سلخوری: در هر سازمان مردم نهاد جوان، یک دبیر زن به دنبال مطالبات جامعه زنان است.

یارکه سلخوری تصریح کرد: در هر سازمان مردم نهاد جوان، یک دبیر زن به دنبال مطالبات جامعه زنان است و مدیران حوزه اجتماعی می‌توانند از ظرفیت این افراد در راستای توانمندی هرچه بیشتر جامعه زنان بهره‌مند شوند.

رییس سازمان مردم نهاد پیشگامان آوای ایمان خاطرنشان کرد: زنانی که امروز در سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کنند با کمی حمایت از سوی مسؤولان قادر هستند که بخش اعظمی از مشکلات موجود را از دوش مسؤولان و دستگاه‌های دولتی بردارند.

نگاه به جوانان نباید زینتی و فرمالیته باشد

مشاور استاندار قزوین در حوزه جوانان گفت: وضعیت جوانان در نزد دولت خیلی دور و خیلی نزدیک است، یعنی اگرچه موضوعات و مشکلات حوزه جوانان برای دولت آشنا است، اما خود این جوانان بسیار دور از دولت هستند که باید هرچه سریع‌تر این موضوع را برطرف کرد.

محمد نورمحمدی نجف‌آبادی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب اعلام شده که نگاه زینتی به حوزه جوانان را باید به کنار گذاشت و از قشر را در راستای امورات کاربردی و ایده پردازی بکارگیری کرد.

نورمحمدی: در بیانیه گام دوم انقلاب اعلام شده که نگاه زینتی به حوزه جوانان را باید به کنار گذاشت.وی اضافه کرد: کارهای فرمالیته و تشریفاتی باید از حوزه جوانان دور شود و تصمیمات و مصوبات ستاد جوانان استان قزوین لباس اجرایی و عملی به خود بگیرد.

نورمحمدی نجف آبادی بیان داشت: مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی حوزه جوانان نیازمند سازمان یافتن است و باید بسترهای لازم را تسریع و تسهیل کرد، امروز بیشتر سمن‌های حوزه جوان معتقدند که بین آنها و بدنه دولت موانع وجود دارد و باید در این رابطه  همگرایی بیشتری فراهم کرد.

سمن‌های جوان باید تعاونی تشکیل دهند؛ راه‌اندازی خانه جوان در قزوین

مدیرکل ورزش و جوانان قزوین در این نشست گفت: نشستی که با اداره کار تشکیل شد، موضوع ایجاد تعاونی‌های جوانان در دستور کار قرار گرفت و قرار شد ۱۰ تا ۲۰ نفر جوان یا ۲ تا سه سمن در قالب یک تعاونی کارهای استارتاپی و اشتغالزایی را انجام دهند.

عباس علایی مقدم افزود: امروز سمن‌هایی داریم با جمع‌آوری درب بطری به ساخت ویلچر و عصا اقدام می‌کنند، خیلی از برنامه‌های فرهنگی که اداره کل ورزش و جوانان برگزار می‌کند با همت و حمایت همین جوانان است که نشان از ظرفیت بالای این اقشار دارد.

وی با بیان اینکه در صورت تشکیل تعاونی از سوی سمن‌های جوان، امکان اعطای تسهیلات نیز وجود دارد، اظهار داشت: با تشکیل تعاونی رویکرد سازمان‌های مردم نهاد علاوه بر کارهای اجتماعی و فرهنگی رنگ انتفاعی به خود گرفته و می‌تواند به توانمندسازی آنها منجر شود.

علایی مقدم: یکی از مطالبات اصلی سمن‌های جوان در قزوین راه‌اندازی خانه جوان است.علایی مقدم در ادامه بیان داشت: یکی از مطالبات اصلی سمن‌های جوان در قزوین راه‌اندازی خانه جوان است که ساختمان خوبی نیز در این رابطه واقع در منطقه پونک جنب سازمان پسماند جانمایی شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان قزوین خاطرنشان کرد: ۶۹ سمن جوان در استان قزوین داریم که پروانه فعالیت ۲۸ سمن درسال جاری ابطال شده و نیازمند اعتبارنامه جدید است.

معرفی جوانان به عنوان مشاور در دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز در این نشست گفت: سیاست دولت برون سپاری امورات به مردم است و به طور کلی تشکل های مردمی در عمق وجود جامعه ایران قرار دارند.

مریم بیدخام با بیان اینکه مراحل استعلام سمن‌ها از چهار نهاد به ۲ نهاد کاهش یافته است، اظهار داشت: در حال حاضر فقط ادارات دادگستری و اطلاعات سمن‌های را برای اعطای مجوز استعلام می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا مراحل دریافت مجوز تسهیل شود.

وی تاکید کرد: تجربه ثابت کرده که در حفظ محیط زیست، میراث فرهنگی، عفاف و حجاب و کاهش آسیب‌های اجتماعی هر بار که امورات به مردم سپرده شده است، همیشه نتایج بهتری حاصل شده و قطعا سپردن این امور به جوانان نتیجه بهتری حاصل می‌کند.

بیدخام: سازمان‌های مردم نهاد جوان در ایام شیوع بیماری کرونا با راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی توانستند نظر مردم را به خود جلب کرده و تاثیرگذار باشند.

بیدخام تصریح کرد: ظرفیت‌های سمن جوانان باعث شد تا یکسری از این جوانان به عنوان مشاوره به دستگاه های اجرایی استان  معرفی شوند؛ با این اقدام سمن مورد نظر در یک حوزه تخصصی بکارگیری شده و بهتر می‌تواند برنامه‌های خودش را عملی سازد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین  خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد جوان در ایام شیوع بیماری کرونا با راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی توانستند نظر مردم را به خود جلب کرده و اصول بهداشتی را به بهترین نحو ممکن در بین مردم تببین کنند که این اقدامات می‌تواند همچنان ادامه یابد.

حمایت معاون سیاسی استاندار قزوین از سمن‌های جوان

در پایان این دیدار منوچهر حبیبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین با بیان اینکه ریل گذاری اصلی در مسیر جوان را شعار جهش تولید مشخص می‌کند، اظهار داشت: در حوزه فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست سازمان‌های مردم نهاد فعالیت خوبی دارند و عکس العمل آنها نسبت به واکنش ها بسیار پسندیده است، اما امسال شرایط ویژه‌ای پیش روی سمن‌ها قرار دارد و و باید در زمینه اشتغال نیز مداخله کنند.

وی تاکید کرد: قطعا با راه‌اندازی خانه جوان در استان قزوین می توان محفلی را برای مباحث اجرایی و تصمیم گیری سمن‌ها ایجاد کرد تا این جوانان در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب فعالیت خودشان را بیشتر کرده و به دغدغه‌های مقام معظم رهبری توجه کنند.

جوانان باید طوری مطالبه‌گری کنند که مدیران دولتی به آنها احساس نیاز داشته باشند

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین نیز گفت : جوان موفق، جوانی است که محیط اجتماعی خویش را به خوبی شناخته باشد و بر اساس آن گام بردارد، گاهی اوقات همگرایی بهتر از مطالبه گری است و باید شکل و شیوه اعتماد بخشی را افزایش داد.

وی تاکید کرد: هیچ مدیری از کمک کردن امتناع نمی‌کند، اما این جوان است که باید شیوه مطالبه گری خودش را تغییر داده و مدیر نسبت به او احساس نیاز پیدا کند.  

استاندار قزوین تصریح کرد: جوان باید از ابزاری استفاده کند که مدیر یک دستگاه به دنبال او باشد، این نیازمند طرح کردن مطالبات به شکل و شیوه خاصی است تا مقاومتی این وسط ایجاد نشود.

سال ۹۶ برای اولین بار هیات دولت در استان فارس اساسنامه مجمع ملی جوانان کشور را رونمایی کرد و به دنبال آن در آبان ماه سال ۹۸ انتخابات مجمع استان قزوین برگزار شد که از بین ۶۹ سمن، ۹ نفر منتخب و ۲ نفر به عنوان عضو علی البدل مجمع جوانان استان را تشکیل دادند.

نیم نگاه: برای بکارگیری از ظرفیت مجمع سمن‌های جوان در استان قزوین باید سازوکاری تعیین شود تا اعضای این مجمع در نشست‌ها، کمیته‌ها، کمیسیون‌ها و خلاصه کارگروه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی حضور فعال و اثرگذاری داشته باشند.

با توجه به اینکه در مجمع سمن‌های حوزه جوان شاخه زنان نیز وجود دارد، بهتر است امورات مربوط به خانواده و کودکان نیز با مشورت و رایزنی این فعالان پیش رفته و از ظرفیت آنها استفاده کرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha