۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۷
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 83803033
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشاورزان گلستان ۴۴ هزار تن کلزا تحویل مراکز خرید تضمینی دادند

گرگان - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که از اواخر اردیبهشت ماه و با آغاز فصل برداشت تاکنون، کشاورزان این استان ۴۴ هزار تن کلزا به ارزش افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال تحویل مراکز خرید تضمینی این محصول در استان دادند.

محمدرضا عباسی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای خرید تضمینی کلزا در استان ۵۰ مرکز در نظر گرفته شده که قیمت پایه خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده و این قیمت براساس پایه خرید با لحاظ ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت است.

 در سال زراعی جاری و با آغاز برداشت کلزا در دهه سوم اردیبهشت ماه تولید حدود ۱۰۶ هزار تن کلزا از سطح ۵۹ هزار هکتار اراضی زیرکشت این محصول در استان برآورد شده بود ولی با طوفان اوایل خرداد و زیان وارده به محصول، برداشت کلزا به پیش بینی کارشناسان کمتر خواهد شد.

عمده کشت کلزا در گلستان به صورت دیم بوده و برداشت محصول از کشتزارهای این استان تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

در زمین های کشاورزی گلستان حدود ۱۵ رقم کلزا از جمله هایولای۵۰، هایولای ۴۸۱۵، هایولای۵۵۹، آرجی‌اس، دِلگان و تِراپُل کشت می شود.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است .

گفتنی است گلستان بالاترین میزان تولید کلزا در بین استانهای ایران را داراست.

همچنین رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گنبدکاووس هم به ایرنا گفت که از زمان برداشت دانه روغنی کلزا و جو در این شهرستان مرزی تاکنون حدود ۶۰ درصد مزارع این ۲ محصول برداشت شد.

عزیز جاوید اظهار داشت: کشاورزان گنبدی در سال زراعی جاری در ۱۱ هزار و ۳۲۰ هکتار دانه روغنی کلزا و در ۲۰ هزار و ۴۵۲ هکتار جو کاشتند.

وی افزود: پیش بینی تولید از این میزان سطح زیر کشت، ۲۲ هزار تن کلزا  و ۴۵ هزار تن جو است.

جاوید اضافه کرد: برای خرید دانه روغنی کلزا تعداد ۶ مرکز و برای خرید جو هم یک مرکز در گنبدکاووس راه‌ اندازی شده که کلزا کاران محصول برداشت شده را به نرخ تضمینمی هر کیلوگرم ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال به مراکز پیش بینی شده تحویل می‌دهند اما کشاورزانی که جو کشت کردند، محصول خود را به صورت توافقی به دامداران می‌فروشند.

به گفته وی، امسال میانگین برداشت دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس از هر هکتار ۲ تن و میانگین برداشت جو از هر هکتار بین ۲.۵ تا سه تن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha