۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83788242
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تایوان شرط چین برای مشارکت در سازمان جهانی بهداشت را نپذیرفت

پکن- ایرنا- وزارت بهداشت تایوان شرط چین برای مشارکت در سازمان جهانی بهداشت را رد کرد پکن به تایوان گفته بود اگر بپذیرد بخشی از سرزمین اصلی چین است با حضور تایوان در مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی مخالفت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا "چن شیه چانگ" وزیر بهداشت تایوان روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد به هیچ وجه تایوان نمی تواند این شرط را بپذیرد.

او گفت: من راهی برای پذیرش چیزی که وجود ندارد ندارم، تایوان از تلاش برای حضور در نشست سازمان جهانی بهداشت منصرف نخواهد شد حتی اگر دعوت نامه حضور در این نشست را هم دریافت نکند.

تایوان که عضو سازمان جهانی بهداشت نیست در حال لابی با کشورهای غربی به ویژه آمریکا است تا به عضویت ناظر این سازمان در آید پکن با این موضوع تایوان به شدت مخالف است و این جزیره را یکی از استان های خود و بخشی از خاک اصلی چین می داند.

تایوان می گوید بیماری همه گیر کرونا باعث شده تا دسترسی صحیح به سازمان بهداشت جهانی از هر زمان دیگری ضروری تر شود چین می گوید تایوان تنها می تواند تحت اصل "یک چین" در این نشست شرکت کند.

وزارت خارجه چین روز گذشته اعلام کرده بود که حزب ترقیخواه دموکراتیک تایوان از پذیرش این شرط خودداری کرده است بنابراین موضوع مشارکت تایوان در نشست مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی وجاهت ندارد.

تایوان پیش از این در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ وقتی روابط تایپه و پکن گرمتر بود به عنوان ناظر در سازمان جهانی بهداشت شرکت می کرد اما پس از انتخاب تسای اینگ وون به عنوان رییس این جزیره روابط چین و تایوان دچار تنش شده است.

سازمان جهانی بهداشت هم می گوید که هیچ مسئولیتی برای دعوت تایوان در نشست مجمع عمومی ندارد و تنها کشورهای عضو می توانند تصمیم بگیرند.

بر اساس اصل «یک چین» یا «چین واحد» هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با تایوان که جزئی از چین است روابط رسمی داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha