سه طرح پیشنهادی برای برگزاری راهپیمایی روز قدس

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷
کد خبر: 83773622
سه طرح پیشنهادی برای برگزاری راهپیمایی روز قدس

تهران- ایرنا- قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور از احتمال برگزاری مراسم روز قدس به شکل‌های مختلف با توجه به وضعیت ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور خبر داد.

نصرت الله لطفی روز یکشنبه در جلسه هماهنگی روز قدس در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا سه طرح مطرح است. اولین طرح برگزاری راهپیمایی مثل سال های گذشته بعد از برپایی نماز جمعه در شهرهایی خواهد بود که مجوز دارد. البته این طرح در شهرهایی مثل تهران و برخی مراکز استان ها که امکان حضور فیزیکی وجود ندارد برگزار نخواهد شد.
وی راهپیمایی خودرویی را به عنوان دومین طرح عنوان کرد و گفت: بر اساس این طرح خانواده‌ها سوار بر خودرو و رعایت فاصله اجتماعی در راهپیمایی شرکت خواهند کرد.

 قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در این جلسه که به صورت ویدئویی با حضور روسای دفاتر استانی شورا برگزار شده بود، ادامه داد: با بهره مندی از فضای مجازی می توان راهپیمایی مجازی مکمل را برگزار و با برافراشتن پرچم فلسطین اقدام به آتش زدن پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی کرد.

لطفی با تاکید بر قطعی نبودن این طرح‌ها افزود: جزئیات برگزاری راهپیمایی روز قدس با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز استان ها از نظر ویروس کرونا متفاوت خواهد بود.

دغدغه قضاوت دشمنان را نداشته باشیم

آیت الله محمدحسن اختری رئیس کمیته حمایت از انقلاب مردم فلسطین نیز در این نشست بر توجه به بعد بین المللی روز قدس تاکید کرد. همچنین رمضان شریف عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خواستار بی توجهی به تبلیغات دشمن مبنی بر برگزار نشدن راهپیمایی روز قدس شد وگفت: آسیب برگزاری راهپیمایی در برخی شهرها بیشتر است. چون همه نگاه ها یه تهران است.

وی افزود: ما نباید توجهی به تبلیغات دشمن درباره برگزار نشدن راهپیمایی روز قدس داشته باشیم و اگر به صراحت بگوییم راهپیمایی روز جهانی قدس به صورت فیزیکی و میدانی برگزار نمی شود، به جایی بر نمی خورد. بنابر این نباید دغدغه داشته باشیم دشمنان چه قضاوتی در این زمینه خواهند کرد، در حالی که می توان از ظرفیت فضای مجازی در سطح ملی و بین المللی استفاده کرد.

روز قدس تعطیل‌ناپذیر است
 قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز گفت: روز قدس تعطیل ناپذیر است و این روز جهانی با گزینه های مختلف و با هماهنگی لازم در سطح کشور برگزار خواهد شد.
نصرت الله لطفی گفت: بیش از ۱۲۰ طرح درباره نحوه برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس جمع آوری و مطالعه شده است ولی برنامه قطعی و تصمیم نهایی را در آینده اعلام خواهیم کرد. ما عضوی از نظام هستیم و از سیاست های کلی نظام پیروی خواهیم کرد و تصمیم نهایی برنامه های مراسم روز قدس یک هفته قبل از روز قدس اعلام خواهد شد.
لطفی اضافه کرد: ما همه ابعاد برگزاری مراسم را در نظر می گیریم ولی دشمن همیشه دشمن است یعنی مراسم برگزار شود یا نشود، دشمن جوسازی خود را خواهد کرد. دشمن می داند اگر راهپیمایی در ۱۵۰ شهر با جمعیت کمتری نسبت به سال گذشته برگزار شود، هیچ عاقلی برنامه امسال را با سال گذشته مقایسه نخواهد کرد. 

 کرونا پدیده شومی است که همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده و تعطیلی و محدودیت تردد در همه کشورها وجود دارد و هیچ کسی انتظار مراسم سال ۹۸ را از ما نخواهد داشت. 

لطفی افزود: امیدوارم پیش بینی احتمالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر موج جدید کرونا در پاییز و زمستان محقق نشود. البته این دوستان از جهت آمادگی این پیش بینی را دارند ولی نیمه دوم سال برنامه هایی همچون ۱۳ آبان و ۹ دی و ۲۲ بهمن را در پیش داریم.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه های اجرا شده در ایام کرونایی مانند برگزاری جشن نیمه شعبان گفت: با توجه به خانه‌نشینی‌ها و محدویت‌ها و سختی های ناشی از این بلا جامعه ما امروز به نشاط نیاز دارد و بر همین اساس برنامه های نیمه شعبان در حرم رضوی و مسجد جمکران برگزار شد و قرار است یک برنامه کشوری در شب نیمه ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) در امامزاده ها و اماکن مقدس برگزار شود. 
وی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم حسین شیخ الاسلام عضو ستاد فلسطین و قدس شریف گفت: روز قدس تحت هیچ شرایطی در ۴۰ سال گذشته تعطیل نشده و امسال نیز تعطیل نخواهد شد. چون وظیفه دینی و ملی و انسانی موحدان و مومنان است که در شرایط کرونایی هم این روز را گرامی دارند و به همین دلیل مراسم راهپیمایی روز قدس تعطیل نخواهد شد.

اگر کرونا مساله اول کشور است، مساله قدس نیز مساله اول جهان اسلام است که امسال سه وجه تمایز در این زمینه وجود دارد. در جلسه ستاد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به صورت رسمی اعلام شد روز ۱۴ خرداد مراسمی در حرم امام برگزار نخواهد شد و قرار است فعالیت های فرهنگی و رسانه ای برای ترویج مکتب امام جایگزین مراسم شود. 

وی افزود: در نیمه شعبان نیز طرح جایگزین داشتیم ولی مساله قدس با توجه به جهانی بودن آن با دیگر مراسم ها تفاوت دارد. شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز یکی دیگر از تفاوت های روز قدس امسال با سال های گذشته است و دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی از حاج قاسم به عنوان شهید قدس یاد کردند.
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: توطئه معامله قرن در یک سال گذشته رونمایی شد که یکی دیگر از تفاوت های روز قدس امسال است. خباثت بعضی سران وابسته کشورهای عربی در علنی کردن ارتباط با رژیم صهیونیستی نیز از دیگر تفاوت های قدس امسال است. 
وی شیوع ویروس کرونا را تفاوت دیگر برگزاری روز قدس امسال دانست و اظهار کرد: وزارت خانه های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور خارجه همچنین نهادهایی مانند نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج دعوت شدند تا با یک خرد جمعی در این زمینه ضمن رعایت دستورالعمل های ستاد مقابله با ویروس کرونا برای برگزاری مراسم روز قدس به نتیجه نهایی برسیم.
لطفی اضافه کرد: برنامه ریزی های لازم از اسفند سال گذشته در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آغاز شد و جلسات ستاد نیز از فروردین در همه استان ها برگزار شده و همین نگاه مبنی بر پایبندی به مصوبات ستاد مقابله با کرونا در استان ها رعایت شده است. 

آیت الله اختری نیز گفت: مساله قدس یک مساله جهانی اسلام است و به همین دلیل دشمنان در همه شرایط تلاش می کنند تا از عنوان نام این روز می ترسند و رژیم کودک کش صهیونیست تلاش می کند تا این نام کمتر بیان شود. 
دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: شرایط بین المللی با توجه به معامله منحوس قرن و با توجه به خیانت کشورهای مرتجع منطقه به ویژه عربستان و بحرین در ارتباط با حمایت از رژیم اشغالگر لازم است امسال نیز مانند سال های قبل به هر شکلی که امکان دارد روز قدس را زنده نگه داریم. 

امسال نباید روی اجتماعات متمرکز شویم. چون ممکن است تبعاتی داشته باشد و هنوز ۲۰ روز فرصت داریم که ممکن است زمینه های بهتری به وجود بیاید ولی ما باید از منظر بین المللی در این مساله متمرکز شویم. 

اختری با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت فضای مجازی برای بزرگداشت روز قدس پیشنهادهایی برای تبلیغات رسانه ای در فضای شهری و در سطح بین المللی به زبان های انگلیسی، فرانسوی و عربی ارائه کرد. 
‌شریف پیشنهاد کرد: برخی شخصیت های فلسطینی مانند اسماعیل هنیئه به عنوان مهمان دعوت شود تا بهره رسانه ای نیز داشته باشیم. همچنین می توان در مساجدی که محل شروع راهپیمایی های بزرگ در تهران و شهرهای بزرگ بوده با حضور نمایندگانی از اقشار مختلف جامعه با به همراه داشتن نمادهایی از فلسطین با رعایت فاصله اجتماعی برنامه هایی را اجرا کرد و رسانه ها نیز می توانند به انعکاس این برنامه ها بپردازند. 

حجت الاسلام مصطفی جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی سازمان بسیج و فواد ایزدی مدیرعامل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در این زمینه به بیان دیدگاه های خود پرداختند و پیشنهادهایی برای هرچه بهتر برگزار شدن روز قدس امسال به ویژه در فضای مجازی و در سطح بین المللی ارائه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha