۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۳۳
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 83755493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اتباع خارجی سهم بیشتر کرونا در سوئد

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۳۳
کد خبر: 83755493
اتباع خارجی سهم بیشتر کرونا در سوئد

تهران–ایرنا– مهاجران در سوئد به‌طور بی‌تناسبی تحت تاثیر کرونا هستند، امری که موید واقعیت تبعیض در این کشور است.

به‌گزارش روز شنبه خبرگزاری فرانسه از استکهلم، این کشور اسکاندیناوی متمول با ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، مهاجرپذیر است، به طوری که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹میلادی، به بیش از ۴۰۰ هزار نفر پناهندگی داد و باعث به هم رسیدن مجدد خانواده‌ها شد.

اما این کشور تلاش کرده تا بسیاری از تازه واردها را با جمیت بومی ادغام کند و حال آنکه هزاران نفر زبان سوئدی را به خوبی فرا نگرفته‌اند و جذب بازار کار با مهارت بالا نشده اند.

در نهایت، بسیاری شان سر از محله‌های محروم خارج از شهرهای بزرگ درآورده‌اند، مناطقی که زبان سوئدی در سطح پایینی تکلم می‌شود و نرخ بیکاری و جرم و جنایت در آن بالاست.

مرکز بهداشت عمومی سوئد هفته گذشته اعلام کرد که افراد سومالی الاصل در این کشور درصد بالایی از افراد نیازمند به مراقبت‌های بیمارستانی به دلیل ابتلا به کووید – ۱۹ را نشان می‌دهند، همانطور که متولدین اریتره، فنلاند، ایران، عراق، سوریه، ترکیه و یوگسلاوی سابق نیز چنین‌اند.

استکهلم بیش از ۴۰ درصد از ۱۳ هزار مورد ابتلا به کووید – ۱۹ را تشکیل می‌دهد.

آمار ارائه شده نشان می‌دهد که برخی مناطق فقیرنشین تا سه برابر سرانه جمعیت موارد ابتلا به کرونا را داشته اند.
این مناطق شهرداری، جزو مناطق آسیب پذیر سوئد است که در ابتدا پلیس سوئد این مناطق را مناطق محروم به لحاظ اجتماعی – اقتصادی با سطح بالای جرم و جنابت نامگذاری کرد.

براساس آمار یک گروه مدافع حقوق محلی‌ها تحت عنوان «گلوبال ویلیج» که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، بیش از ۵۵۰ هزار نفر در این ۶۱ منطقه زندگی می‌کنند.

به طور متوسط، ۷۴ درصد از ساکنان این مناطق از پیشینه مهاجرتی برخوردارند، بدان معنا که یا خودشان و یا والدینشان در خارج از سوئد به دنیا آمده اند. متوسط ملی در این زمینه ۲۴.۹ درصد اعلام شده است.

از اینرو، مقام‌های محلی سوئد مسئولیت اطلاع رسانی در این مناطق را افزایش داده‌اند و در مورد شیوع کرونا به ۲۶ زبان به غیر زبان سوئدی درمیان ساکنان اطلاع رسانی کرده اند.

اطلاع رسانی، اصل مهم راهبرد سوئد برای مقابله با شیوع کروناست، زیرا این کشور همچون دیگر کشورهای واقع در اروپا، قرنطینه را به اجرا نگذاشته است.

در عوض، از شهروندان سوئدی خواسته شده است مسئولیت این کار را بپذیرند و خود فاصله گذاری اجتماعی را اجرا کنند.
همچنین تجمع بیش از ۵۰ نفر و بازدید از خانه‌های سالمندان ممنوع شده، اما مغازه‌ها و رستوران‌ها باز است و مدارس ابتدایی نیز به فعالیت ادامه می‌دهند.

چندی پیش انجمن پزشکی سوئدی–سومالی گزارش داد که از ۱۵ مورد اولیه مرگ و میر ناشی از کرونا در استکهلم، ۶ نفرشان سومالی الاصل بودند.

آمارها نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از نیروی کاری سوئد از منزل کار می‌کنند، استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی در استکهلم به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته و خیابان‌های پایتخت حدود ۷۰ درصد خلوت‌تر از همیشه است. اما مردم سوئد همچنان اجازه دارند به خرید، رستوران و آرایشگاه روند و کودکان زیر ۱۶ سال را حتی با وجود یک فرد بیمار در خانواده آنها، روانه کلاس‌های درس کنند.

برخی کارشناسان گمانه زنی کرده‌اند که رویکرد سوئد برای مدیریت کرونا تحت تأثیر جمعیت آماری این کشور قرار دارد؛  به طوری که بیش از ۵۰ درصد خانوارها، تک نفره هستند و تراکم جمعیت پایینی در این کشور حاکم است؛ به طوری که حدود ۲۵ نفر در هر کیلومترمربع در سوئد زندگی می‌کنند، در حالی که این تعداد در ایتالیا ۲۰۵ نفر در هر کیلومترمربع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha