۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۳
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83751444
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افزایش نگرانی ها در آسیا از آینده اقتصادی

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۳
کد خبر: 83751444
افزایش نگرانی ها در آسیا از آینده اقتصادی

پکن- ایرنا- به دنبال تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول از وضعیت رشد اقتصادی جهان و همچنین انتشار داده های اقتصادی چین در سه ماهه گذشته، شاخص های سهام در کشورهای آسیایی افت کرده و نگرانی ها در میان این کشورها از آینده رشد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا صندوق بین المللی پول که سه ماه قبل رشد اقتصادی دنیا را نزدیک به ۳.۳ درصد برای سال ۲۰۲۰ میلادی پیش بینی کرده بود حالا پیش بینی کرده است که رشد جهانی امسال منفی ۳ درصد خواهد بود.

این صندوق در ماه ژانویه رشد اقتصادی چین را برای سال جاری میلادی ۶ درصد براورد کرد اما حالا آن را به ۱.۲ درصد کاهش داده است چین در سال ۲۰۱۹ میلادی رشد اقتصادی ۶.۱ درصدی داشت.

گزارش این صندوق در حالی است که تولید ناخالص داخلی چین در سه ماه اول سال جاری میلادی بر اساس اعلام اداره ملی آمار این کشور  ۶.۸ درصد کاهش یافته است رقمی که فراتر از پیش بینی ۶.۵ درصدی رشد اقتصادی این کشور است.

بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سه ماهه سال گذشته هم حدود ۹.۸ درصد کاهش یافته است.

صندوق بین المللی چین همچنین پیش بینی کرده است که اقتصاد جهانی شدیدترین رکود اقتصادی خود را پس از رکود بزرگ سال های ۱۹۳۰ میلادی تجربه کند.

این احتمال از سوی صندوق داده شده است که در صورت بهبود  شرایط در شش ماه دوم سال جاری میلادی، رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱ میلادی تحت حمایت جهانی به ۵.۸ درصد برسد.

این صندوق رشد بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، انگلستان، اسپانیا و ایتالیا را برای سال جاری میلادی منفی پیش بینی کرده است.

چین در روز گذشته داده های خود را در باره رشد اقتصادی، بخش های صنعتی و خرده فروشی با نظرداشت شیوع کرونا در سال جاری میلادی منتشر کرد بر اساس این آمارها،  اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان ۶.۸ درصد کوچکتر شده است.

آمارهای اداره ملی آمار چین نشان می دهد این میزان کاهش اقتصاد چین، در ۲۸ ساله گذشته یعنی از سال ۱۹۹۲ میلادی که آمارهای سه ماهه چین ثبت شده بی سابقه بوده است.

سرمایه گذاران از هم اکنون در سراسر آسیا شرایط را با نگرانی دنبال می کنند و شاخصه های بورس افت کرده است شاخص بورس شانگهای در شرق چین امروز سه صدم درصد افت کرد و در از ژاپن خبر می رسد که ارزش سهام نیکی ۴ دهم درصد پایین آمده است.  

اداره ملی آمار چین در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است شیوع ویروس کرونا یک سوم از کارگران مهاجر چین را بیکار کرده است به طوری که شمار کارگرانی که توانسته اند خارج از محل زندگی خود شغلی پیدا کنند در ماه فوریه پس از شیوع گسترده کرونا در چین تا ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۱۲۲ میلیون نفر رسیده است این ارقام بدین معناست که یک سوم از کل کارگران مهاجر در چین به دلیل کرونا شغلشان را از دست داده اند.

کارگران مهاجری هم که در مناطق دیگری غیر از محل سکونت خود شغلی دست و پا کرده اند شاهد کاهش ۷.۹ درصدی حقوق یک ماهه خود بوده اند و درامد ماهانه آنها به حدود ۵۲۰ دلار در ماه کاهش یافته است.

سرانه درامد مردم چین هم در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۳.۹ درصد کاهش یافته و به یک هزار و ۲۰۹ دلار رسیده است گزارش حاکی است سرانه درامد روستاییان بیشتر از شهرنشینان کاهش یافته و افت ۴.۷ درصدی داشته است.

در سه ماهه اول سال جاری میلادی سرانه مصرفی کشور ۱۲.۵ درصد و میزان خرده فروشی ۱۹ درصد کاهش یافته و به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا صبح امروز جمعه در سراسر جهان، به دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسیده که ۱۵۴ هزار و ۲۷۶ تن آنها فوت شده و ۵۷۲ هزار و ۱۰۰ نفر بهبود یافته و بقیه همچنان با این بیماری درگیر هستند.  

در چین نیز تا کنون ۸۲ هزار و ۷۱۹ تن به بیماری کرونا مبتلا شده و شمار جان باختگان هم بعد از اصلاح آمارهای ووهان به چهار هزار و ۶۳۲ تن افزایش یافته است در عین حال آمارها حاکی است تا امروز یک هزار و ۱۷ بیمار «ناقل خاموش» نیز تحت نظارت پزشکی قرار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha