۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 83700921
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا، قفسه های فروشگاه های ژاپن را خالی کرد

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۶
کد خبر: 83700921
کرونا، قفسه های فروشگاه های ژاپن را خالی کرد

تهران - ایرنا - روزنامه ژاپنی "جِپَن تودی" روز چهارشنبه گزارش داد که گسترش شایعات مبنی بر کمبود کاغذ توالت در این کشور موجب شد شهروندان بسیاری از شهر وادار به هجوم به فروشگاه ها شده و به سرعت موجودی های اقلام مورد نیاز برای مواجهه با کرونا را در فروشگاها به صفر برسانند.

تا جایی که این قلم از کالای مصرفی به همراه برخی دیگر از جمله ماسک صورت و دستمال های معطر در سراسر این کشور نایاب و یا کمیاب شود.

گزارشات شبکه های تلویزیونی از برخی شهرهای این کشور حاکی است که مردم با تشکیل صفوف طولانی در مقابل فروشگاه های زنجیره ای به محض رسیدن این اقلام خاص آنها را خریداری کرده و از بیم آنکه مبادا روند گسترش این ویروس به زودی پایان نیابد، حتی بیش از نیاز مصرف روزانه خود آنها را تهیه کرده و ذخیره سازی می کنند.

شایعات مربوط به کمبود این اقلام مصرفی مخصوص این شرایط اضطراری بهداشتی در شبکه های اجتماعی نیز موجب شد تا ولع مردم برای تهیه و ذخیره آنها چند برابر شود و لذا قیمت این اقلام به دلیل کمیاب و حتی نایاب شدن شان در سراسر کشور افزایش یافته است تا جایی که روزنامه "نیکی" این کشور امروز ضمن پرداختن به این موضوع اعلام کرد که بطور مثال قیمت دستمال توالت طی این چند روز تا سه برابر قیمت قبل شده است.

البته سفارشات برای این اقلام در باراز های اینترنتی نیز از ۱۰ برابر فراتر رفته است.

این درحالی است که دولت این کشور نزدیک به محل شروع گسترش این بیماری یعنی چین، بارها از مجاری رسانه ای مختلف در باره عدم کمبود آنها اطلاع رسانی عمومی کرده و می کند و تنها اشکال را در افزایش تقاضای افراطی نیازمندان می داند که توزیع مناسب و به موقع این محصولات را دچار مشکل کرده است.

بطور مثال آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن طی یک هفته اخیر چندبار در شبکه های تلویزیونی از جمله در "ان اچ کی" این کشور ظاهر شده و از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند.

خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از او نوشته بود که نخست وزیر به هموطنان خود اطمینان خاطر داد که در این کشور کمبود دستمال نیست چون این محصول به مقدار زیاد در داخل تولید و حتی به میزان فراوان به خارج کشور نیز صادر می شود.

به گزارش دیروز روزنامه یومییوری ژاپن، "کازوهیرو گودا" مدیر اتحادیه صنایع دستمال سازی ژاپن نیز دیروز از حجم بالا موجودی انبارهای کارخانه های تولید دستمال کاغذی، دستمال توالت و دیگر پاک کننده و حتی شوینده ها در این کشور خبر داد و از مردم خواست فقط به توزیع کنندگان فرصت دهند این اقلام مصرفی را به موقع به دست آنها برسانند.

با این وجود هنوز برخی رسانه های ژاپنی و بین المللی گزارش می دهند که با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به ویژه در جزیره یوکوهاما، مردم این جزیره به فروشگاه ها هجوم برده و فروشگاه های زنجیره ای را از مواد غذایی و به ویژه شوینده ها خالی کردند.

گزارشات حاکی است که برخی اقوام همچنان با استناد به سنت های قدیمی شرقی خود این بیماری را نشانه قحطی های گسترده تر می دانند و برای ذخیره سازی فوری آذوقه و اقلام مصرفی خاص درنگ نمی کنند تا مبادا در آینده با بحران های جدی تر روبه رو شوند.

با این وجود این کشور پیشتر در سال ۲۰۱۱ بعد از سونامی معروفی که آن کشور را درنوردیده بود و نیز چند بار در دهه ۱۹۷۰ به دلیل کاهش صادارت جهانی نفت توسط اوپک بحران کمبود دستمال کاغذی و توالت و برخی اقلامی مصرفی ضروری دیگر را نیز تجربه کرده بود.

در هر حال این بار نیز با گسترش پیام ها در شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر از کاهش اقلام مصرفی فروشگا ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، مردم شهرهای مختلف و بزرگ این کشور به ویژه در جزیره یوکوهاما و حتی در توکیو پایتخت برای خرید و انبار کردن موادغذایی، شوینده و پاک‌کننده به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند و موجودی برخی کالاها در این فروشگاه ها را به صفر رساند.
به ویژه بعد از آنکه یک فروشنده بطور وحشت زده تصاویری را از قفسه های خالی فروشگاه خود در توئیتر منتشر کرد، بسیاری از فروشگاه ها و سوپرمارکت‌ها با کمبود کاغذ توالت مواجه شدند.

با این وجود، گزارش ها همچنین حاکی است که بازار سیاه کالاهای ضروری نیز در این کشور به ویژه توسط مهاجران و اتباع خارجی رونق پیدا کرده و صاحبان برخی مشاغل سیاه سعی می کنند همچنان بر التهاب بازار فروش اجناس خاص بیافزایند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha