اعزام مشمولان سربازی ۲ ماه به تعویق افتاد

تهران- ایرنا- سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا، گفت: در پی شیوع بیماری کرونا اعزام مشمولان سربازی تا ۲ ماه به تعویق افتاده است.

سردارحسن عراقی‌زاده روز دوشنبه درباره دوره های آموزشی سربازان و اعزام آنها گفت: در این رابطه ابلاغ شده تا تمام دوره‌های آموزشی سربازان به مدت حداقل دو ماه متوقف شود؛ یعنی مشمولان خدمت سربازی که قرار بود در روزهای آینده برای گذراندن دوره‌های آموزشی به پادگان‌های مربوطه اعزام شوند، اعزام آن‌ها تا اول اردیبهشت سال ۹۹ به تعویق افتاده است.

معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح افزود: اما سربازانی که چند روزی بیشتر به اتمام دوره‌های آموزشی آن‌ها باقی نمانده، تا اتمام دوره آموزشی البته با رعایت تمام نکات بهداشتی، در پادگان‌ها باقی می‌مانند.

عراقی‌زاده گفت:یگان‌هایی هم که باید در محل مأموریت خود حضور داشته باشند، حضور آن‌ها در محل‌های خدمت ادامه خواهد داشت؛ چون برقراری امنیت کشور تعطیل‌بردار نیست.
به گفته  سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا اضافه کرد: همچنین بخشی از دانشگاه‌های نیروهای مسلح نیز هفته گذشته تعطیل شدند و بخش دیگری که هنوز تعطیل نشده‌اند، درباره وضعیت آن‌ها طی روزهای آینده در قرارگاه مقابله با ویروس کرونا ستاد کل نیروهای مسلح تصمیم‌گیری می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ساعت کاری دستگاه‌های عمومی و دولتی شامل کارکنان نیروهای مسلح هم می‌شود؟ گفت: هنوز در این رابطه تصمیم‌گیری نشده است؛ اما اگر در قرارگاه مورد اشاره، این موضوع تصویب شود، به رده‌های تابعه اعلام خواهد شد.

به گفته سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا، به رده‌های تابعه نیروهای مسلح ابلاغ شده تا افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، مثل جانبازان شیمیایی و بیماران قلبی و عروقی که در نیروهای مسلح حضور دارند، از حضور در محل کار خودداری کنند و به مرخصی بروند؛ البته این مرخصی جزء مرخصی‌های استحقاقی سالیانه آن‌ها منظور نمی‌شود.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهارداشت: ویروس کرونا شکل جدیدی از ویروسی است که در گذشته وجود داشته و اکنون با مشخصات جدید ژنتیکی خودش را نشان داده  و تاکنون در بیش از ۶۰ کشور افرادی را مبتلا کرده که ایران هم یکی از همین کشورهاست.

عراقی زاده افزود: بدون اینکه ترس و واهمه‌ای از کرونا داشته باشیم، باید آمادگی‌های خود را در برابر این ویروس افزایش دهیم تا بتوانیم با کنترل ویروس، با آن مقابله کنیم و این هم موضوعی است که به طور قطع می‌توانیم انجام دهیم؛ زیرا کرونا خطرناک‌تر از سایر ویروس‌ها نیست و با توجه به اینکه مرگ و میر ناشی از ویروس آنفلونزای «۱N۱H» به مراتب بیشتر از ویروس کروناست، بنابراین باید با درایت و تدبیر و آرامش اقدامات پیشگیرانه را انجام داد تا بر این ویروس فایق آییم.

دبیر قرارگاه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا با اشاره به تشکیل قرارگاه مبارزه با ویروس کرونا در سطح ستاد کل نیروهای مسلح و تمام سازمان‌ها و نیروهای تابعه گفت: در سازمان‌ها معاون هماهنگ‌کننده یا جانشین رییس سازمان، رییس قرارگاه در مجموعه تحت فرماندهی و مدیریتی خود هستند و معاونین بهداشت و درمان در سازمان یا نیرو دبیر قرارگاه هستند. این قرارگاه در سطح ستاد کل نیروهای مسلح به ریاست سردار «عبداللهی» معاون هماهنگ‌کننده رییس ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شده است.  

سردارعراقی زاده ادامه داد: بنده به عنوان معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و نماینده ستاد کل به عنوان عضو ثابت در تمام جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا وزارت بهداشت حضور دارم که در آن جلسات اعلام کردیم که در تمامی بخش‌ها اعم از بهداشت، درمان و حتی پشتیبانی عمومی نیروهای مسلح آماده ارائه هر کمکی هستیم. این استراتژی از سوی سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر حمایت همه‌جانبه از بخش کشوری بهداشت و درمان در موضوع مورد اشاره اتخاذ شده است.

معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در اختیار قرار دادن ۵۸ بیمارستان شهری نیروهای مسلح، در اختیار گذاشتن ظرفیت بیمارستان‌های صحرایی یا سیار، ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیری مانند ضدعفونی کردن محیط با استفاده از خودروهایی که برای چنین مواردی پیش‌بینی شده و کمک به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز تخصصی و غیر تخصصی از بخش هایی است که در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است.

وی درباره دستور العمل‌های ابلاغی به رده‌های تابعه گفت: به مراکز آموزشی، پادگان‌ها و ستادها حدود شش دستورالعمل به امضای سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردیم تا چگونه محیط را برای پرسنل نیروهای مسلح، ایمن کنند.

سردار عراقی زاده افزود: تاکنون بیمارستان‌های علی بن ابی طالب (ع) سپاه قم، قائم (عج) نیروی دریایی سپاه در بوشهر، بعثت نیروی هوایی ارتش در تهران، هاجر نیروی زمینی ارتش در تهران، ولی عصر (عج) ارتش در رشت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته اند. علاوه بر این، یک دستگاه سی تی اسکن سیار نیروی زمینی سپاه نیز در بیمارستان یافت‌آباد برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ویروس کرونا مستقر شده است.

دبیر قرارگاه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا ادامه داد: هرچند بیمارستان‌های نیروهای مسلح تا ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا را پذیرش کرده‌اند، اما به صورت رسمی بیماری از سوی قرارگاه کشوری مقابله با کرونا به این بیمارستان‌ها اعزام نشده است؛ این در حالی است که امکان افزایش تعداد بیمارستان‌های نیروهای مسلح برای موضوع یاد شده در صورت درخواست وزارت بهداشت وجود دارد.

وی یادآور شد: بسیج جامعه پزشکی هم تاکنون ۸۰ نیروی متخصص را که بیشتر پزشکان عمومی هستند به ستاد مقابله با کرونا استان تهران معرفی کرده است؛ علاوه بر این، سپاه قدس استان گیلان ۱۰۰ نفر نیروی غیرتخصصی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار داده و همزمان واحدهای رفع آلودگی نیروهای مسلح که به اصطلاح سم‌پاشی‌های محیطی انجام می‌دهند در قم و رشت فعالیت خود را از شنبه دهم اسفند آغاز کردند.  

سردارعراقی زاده گفت: خط تولید کیت تشخیص این ویروس هم با کمک وزارت دفاع و با تأیید انستیتو پاستور راه‌اندازی شده است که کمک بسیار زیادی در راه تشخیص ویروس کرونا خواهد بود.

وی درباره اقدامات آزمایشگاه‌های نیروهای مسلح در تشخیص ویروس کرونا گفت: تشخیص این ویروس تا پیش از این تنها در دو آزمایشگاه انستیتو پاستور و دانشگاه تهران صورت می‌گرفت، اما اکنون در ۲۲ آزمایشگاه در سطح کشور می‌توانند این آزمایش را انجام دهند که از این تعداد دو آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) سپاه و ارتش  متعلق به نیروهای مسلح است.

معاون بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح درباره هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به کرونا گفت: سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح کمک مالی به بیمارستان‌های پذیرش کننده چنین بیمارانی ارائه کرده است تا این بیمارستان‌ها بتوانند نیازهای اولیه خود را تأمین کنند؛ علاوه بر این، از سوی رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز مبلغی برای تأمین نیازهای اولیه پیشگیری از ابتلا به این ویروس مانند محلول‌های ضدعفونی‌کننده و ماسک به وزارت دفاع اختصاص داده است که ۵۰ درصد اقلام مورد نیاز تأمین شده است و مابقی هم در روزهای آینده بین سازمان‌ها و مراکز تابعه نیروهای مسلح توزیع خواهد شد.

وی درباره احداث بیمارستان سیار توسط سپاه در استان گیلان گفت: چنانچه از سوی وزارت بهداشت درخواستی مبنی بر احداث چنین بیمارستانی ارائه شود، نیروهای مسلح این آمادگی را دارند در کمتر از ۲۴ ساعت آن را عملی سازند که تاکنون چنین درخواستی اعلام نشده است.
 عراقی زاده افزود: اگر چنین درخواستی ارائه شود، آمادگی داریم دو بیمارستان صحرایی مجهز در استان‌های قم و گیلان که تعداد مبتلایان زیاد است، احداث کنیم؛ چون آن‌ها اولویت‌ها و نیازها را بهتر تشخیص می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha