مقابله با سیری‌ناپذیری کاسبان کرونا در فارس؛‌ از سیر تا ماسک

شیراز- ایرنا- انتشار خبر مثبت بودن آزمایش کرونای چند نفر از شهروندان فارس و نیز تاکیدات مراجع بهداشتی برای رعایت اصول پیشگیری،تقاضاهای مردم برای خرید اقلام بهداشتی از جمله ماسک،ژل ضدعفونی کننده، الکل طبی و مواد شوینده را بالا برد که مسوولان می‌گویند نظارت ها را برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان افزایش داده ایم.

با توجه به افزایش تقاضا برای تهیه اقلام بهداشتی مانند الکل، دستکش، ژل ضدعفونی و ماسک، رفته رفته این اقلام در بازار کم‌یاب و یا بعضا نایاب شد و شهروندانی که برای تهیه این اقلام به داروخانه‌ها مراجعه می‎کردند عمدتا دست خالی بازمی‌گشتند.
کمبود این اقلام و در کنار آن انتشار اخباری مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و همچنین فوتی‎های ناشی از این بیماری موجی نگرانی و اضطراب شهروندان را چندین برابر کرد و تامین این اقلام بهداشتی به یکی از مطالبه‌های جدی شهروندان تبدیل شد.
در این میان عده‎ای افراد فرصت‌طلب و سودجو نیز بر درد و آلام مردم افزودند و با احتکار و دپو کردن این اقلام سلامت مردم را به بازی گرفتند.

تشکیل تیم های بازرسی و نظارت
با توجه به حساسیت موضوع، برخورد با این افراد در دستور کار مسوولان قرار گرفت و تیم‌های بازرسی و نظارت با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، علوم پزشکی و مجمع امور صنفی تشکیل شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، در خصوص نظارت بر تولید و عرضه اقلام بهداشتی در استان گفت: در بحث تولید و عرصه ماسک، این سازمان ماسک مورد نیاز شهروندان و مراکز بهداشتی و درمانی را تهیه و در اختیار مسئولان حوزه بهداشت و درمان قرار می‌دهد و آنها نیز ماسک دریافتی را بین داروخانه‌ها و مراکز درمانی توزیع می‌کنند.
حمیدرضا ایزدی در گفت و گو با ایرنا افزود: نظارت بر توزیع و عرضه ماسک به قیمت مصوب هم توسط متولیان بهداشت و درمان، هم سازمان صنعت، معدن و تجارت و هم تعزیرات استان انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در بحث مواد ضدعفونی نیز هم‌اینک کار نظارت به شکل شبانه‌روزی و با حضور تیم‌های مشترک بازرسی متشکل از بازرسان تعزیرات، علوم پزشکی، اصناف و سازمان صنعت و معدن و تجارت در شیراز و سایر نقاط استان در حال انجام است.

رفع موانع تولید اقلام بهداشتی
او اظهار داشت: هم‌اینک ۲ واحد تولید ماسک پس از رفع موانع و مشکلات پیش‌روی آنها فعال شده و به شکل سه شیفت فعالیت دارند و ماسک‌های مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را تولید می‌کنند.
ایزدی بیان کرد: علاوه بر تولید داخل استان، یک سهمیه ماسک کشوری هم داریم که پس از جذب، توسط دانشگاه علوم پزشکی توزیع می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه داد: سه واحد تولید الکل طبی نیز در استان داریم که هم اینک ۲ واحد مستقر در شهرستان‌های اقلید و جهرم فعال هستند و یک واحد غیر فعال نیز در شهرستان سپیدان داریم که در جلسه امروز شنبه دهم اسفندماه جاری به بررسی و رفع موانع پیش روی آن خواهیم پرداخت تا این واحد نیز وارد مدار شود.
وی افزود: همچنین با توجه به اینکه پایه اصلی تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی الکل است، به دنبال این هستیم تا در محل واحدهای تولید الکل طبی در جهرم و اقلید، واحدهای تولید مواد ضدعفونی نیز راه‌اندازی شود تا بخشی از نیازها در این زمینه نیز توسط این واحدها تامین شود.
ایزدی اظهار داشت: ۲ واحد صنعتی شیمیایی غیر فعال مستقر در شهرستان زرقان نیز پس از پیگیری و با همکاری فرمانداری این شهرستان وارد مدار تولید شده‌اند که هم‌اینک با ایجاد تغییر در خط تولید خود روزانه ۳۰ تن مواد ضد عفونی تولید می‌کنند.

تشدید نظارت بر بازار سیر و لیمو
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، در خصوص نظارت بر بازار عرضه سیر و لیموترش هم گفت: تاکنون با تعدادی از متخلفان که در این زمینه اقدام به گرانفروشی کرده‌اند برخورد شد و پرونده‌هایی در همین زمینه تشکیل و به تعزیرات معرفی شده‌اند.
ایزدی ادامه داد : همچنین بازرسانی نیز به شهرستان‌های تولید کننده لیمو اعزام کرده‌ایم و بنا است با تشدید نظارت‌ها از مبدا تولید، عرضه این محصولات بر اساس قیمت قبل از شیوع بیماری کرونا انجام شود.

طی روزهای اخیر و با شیوع بیماری کرونا و توصیه‌هایی که در خصوص لزوم تقویت سیستم ایمنی و مقاومت بدن، تقاضا برای خرید محصولاتی مانند سیر و لیموترش افزایش یافت و به دنبال این افزایش تقاضا شاهد افزایش پنج تا ۶ برابری قیمت این محصولات در بازار شیراز بودیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha