۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰
کد خبرنگار: 1217
کد خبر: 83662450
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روزنامه نگار ترک خواستار بستن آسمان کشورها بر روی هواپیماهای اسرائیل شد

ایرنا- آنکارا- مصطفی ییلماز روزنامه نگار و مفسر سرشناس ترکیه با بیان اینکه« معامله قرن پیشکش کردن فلسطین به رژیم اسراییل است»، تاکید کرد که کشورهای منطقه برای مقابله عملی با این طرح خائنانه در اولین گام به هواپیماهای اسرائیل اجازه عبور از حریم هوایی خود را ندهند.

ییلماز در گفتگو با خبرنگار ایرنا در آنکارا با تاکید بر اینکه هرکس از گذشته و تاریخ اطلاع نداشته باشد امکان درک رخدادهای جاری را نخواهد داشت، گفت: بدون درک امروز نیز ساخت فردا ممکن نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه فلسطین از بیش از یکصد سال پیش تاکنون هدف مورد نظر برای طرح ایجاد اسراییل بزرگ است، گفت: پایه هایی این طرح در سال ۱۸۹۷ از سوی تئودور هرتزل در جریان کنگره نخست صهیونیسم اعلام شد و این طرح گام به گام در حال اجرا است.

ییلماز با اشاره به اینکه طرح به اصلاح معامله قرن ترامپ نیز آخرین حلقه این طرح خائنانه است، گفت: هدف این طرح به فراموشی سپردن کامل مساله فلسطین است و لابی صهیونیسم در دولت آمریکا هر روز گستاخ تر از پیش در راه اجرای طرح موعود گام برمی دارد.

امریکا یکی از حامیان جنایت های اسراییل در هفت دهه گذشته علیه مردم فلسطین و دیگر کشورهای منطقه است.

در همین راستا دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی قلمداد کرده و با بازگشت آوارگان به سرزمین خود مخالفت می کند.

الحاق کرانه باختر روی اردن نیز بخشی از طرح معامله قرن است.

ییلماز در ادامه مصاحبه در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال موفقیت این طرح نیز گفت: موفقیت و یا عدم موفقیت این طرح به موضع گیری های رهبران کشورهای اسلامی وابستگی دارد. اگر رهبران کشورهای اسلامی تنها به تقبیح این مساله اکتفا کرده و مساله را با بیانات ضعییف ارزیابی و واکنشی جدی در مقابل آن نشان ندهند احتمال موفقیت این طرح نیز وجود دارد ولی در صورت موضع گیری قاطع می توان آن را شکست خورده خواند.

روزنامه نگار سرشناس ترکیه با تاکید بر اینکه مساله امروز جهان اسلام، قدرت آمریکا و یا رژیم صهییونیستی نیست بلکه عجز جهان اسلام است، گفت: ۵۷ کشور مسلمان حتی در مسایل فلسطین، قدس، مسجد الاقصی که پایه مشترک برای همه کشورهای اسلامی است، نمی توانند گردهم آمده و یک عزم راسخ را به نمایش بگذارند.

ییلماز در ادامه در زمینه موضع گیری کشورهای منطقه در مقابل طرح معامله قرن، گفت : اگر ما واقعا خواستار رهایی فلسطین هستیم، به جای گزافه گویی نیاز به عمل داریم زیرا آنچه که برای امپریالیسم قابل درک است، قدرت می باشد.

وی در ادامه افزود: کشورهای منطقه می توانند حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسراییل مسدود کرده و تمامی روابط دیپلماتیک، اقتصادی، سیاسی و نظامی خود با اسراییل را قطع بکنند تا درخواست های آنان برای مقابله با بندهای معامله قرن اجرایی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha