جامعه‌شناس ورزش: رنگ‌های شهرآورد هویت سازند

تهران - ایرنا- جامعه شناس حوزه ورزش با بیان اینکه فوتبال در دنیای مدرن به ابزاری برای انسجام گروه‌های مختلف تبدیل شده است گفت: شهرآورد تهران یکی از دیدارهایی است که در ان انسجام بین صدها هزار هوادار شکل می گیرد و رنگ‌ و نمادهای این بازی هویت بخش هستند.

رضا شجیع روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت فوتبال به عنوان یک کنش اجتماعی و ورزشی اظهار داشت:‌ جست و جو برای یافتن کارکردهای فوتبال و اینکه به دنبال کارکردهایی نظیر وحدت بخشی از فوتبال هستیم، از آنجا ناشی می شود که اساسا نگاه و در لایه عمیق تر ایدئولوژی ما نسبت به فوتبال ابزارگونه است؛ بدین معنا که فوتبال از منظر اجتماعی باید به یک دردی بخورد و اگر نمی خورد حداقل نظم نمادین جامعه را خدشه دار نکند.  بنابراین انتظار وحدت از فوتبال، انتظاری است که از نگاه کارکردگرای ما بر می خیزد و البته این امکان هم وجود دارد که ما را ناامید کند؛ فوتبال به مثابه اکثر پدیده‌های معاصر، آمیزه‌ای از خیر و شر است و از هر منظر که بررسی شود، معنای مورد نظر فرد نشان می دهد و آن را به شخص القاء می کند، در واقع  فوتبال مثل آینه، خواسته‌های ما را به خود ما بازتاب می‌دهد.

رییس دبیرخانه کمیسیون فرهنگی ورزش ایران با اشاره به دیدار تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس در روز پنج‌شنبه گفت:‌ دربی تهران مانند برخی دیگر از دیدارهای مهم دنیا تقابل رنگ‌ها و نمادها است. رنگ ها در اینجا هویت ساز شده‌اند و به تدریج و در طول زمان کارکردهای سیاسی خود را از دست داده و به ذات رنگی خود محدود شده اند. از منظر هواداری، استقلال روزی نماد حاکمیت و پرسپولیس نماد مخالفت با آن بود و امروز مشاهده می‌کنیم که این ۲ تیم از گرایش‌های سیاسی تهی شدند اما همچنان در خلق تمایز، ساخت هویت جمعی و در نهایت تقویت هویت هواداری موفق هستند. بخشی از این موفقیت این دیدار در ایجاد هویت جمعی و مای اجتماعی حاصل قدرتی است که در تقابل فوتبالی وجود دارد؛ در تقابل است که گفتمان هویتی به اوج رسیده و در جایی که افراد فرصتی برای ساخت و تقویت «خود» در جامعه ندارند؛ فوتبال به مأمن و فرصتی برای ساخت این هویت تبدیل می شود. پیروزی در این تقابل، حاوی احساس تام و واقعی از پیروز شدن است و شکست هم دقیقا در نقطه مقابل حس پیشین، به شکست های فرد در زندگی طعنه زده و با آنها همراستا می شود؛ به همین دلیل است که برای بسیاری از هواداران، پیروزی در دربی به اندازه مرگ و زندگی مهم می شود.

او در پایان با اشاره به جذابیت‌های فوتبال به عنوان یک ورزش تیمی عنوان کرد: تماشای فوتبال برای ما از این منظر جذاب است که خود زنجیره ای از واکنش هاست؛ هر لحظه از بازی حاوی وهم است که با لذت ناشی از حل مساله و تولید سوال جدید همراه است؛ بنابراین جستجوی الگوپذیری در فوتبال، باز هم از همان نگاه کارکردگرایانه نسبت به فوتبال نشات می گیرد.

شهرآورد سنتی پایتخت فردا (پنج‌شنبه) بین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس تهران ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha