۷ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۰۱
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 83650773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ترامپ سه‌شنبه طرح موهوم معامله قرن را رونمایی می‌کند

تهران-ایرنا- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دوشنبه شب در دیدار با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به آمریکا سفر کرده است، گفت که فردا (سه‌شنبه) از طرح ننگین معامله قرن که به باور بسیاری از تحلیلگران از پیش شکست خورده است، رونمایی می‌کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" عربی، ترامپ همچنین مدعی شد: فلسطینی‌ها باید به این طرح صلح رضایت دهند زیرا این موضوع در راستای منافع آنهاست و کشورهای عربی زیادی با این طرح موافقت کرده‌اند.

این درحالی است که "محمد جواد ظریف" وزیر امورخارجه ایران در واکنش به اعلام این طرح ننگین گفت: معامله موهوم قرن مرده به دنیا خواهد آمد.

ترامپ با ادعای این که در خاورمیانه یک فرصت تاریخی برای تحقق و برقراری صلح را بدست آمده است، افزود: طرح صلحی که من از آن رونمایی می‌کنم برای تمام طرف‌ها منطقی خواهد بود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز ضمن قدردانی از ترامپ گفت: به خاطر تمام اقداماتی که برای اسرائیل انجام داده‌اید از شما تشکر می‌کنم.

نتانیاهو همچنین گفت: معامله قرن یک فرصت خوب برای اسرائیل است و ما هرگز از آن عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در خصوص رونمایی از معامله ننگین قرن گفت: زمانی که حاضر نشدم با ترامپ گفت وگو کنم، مرا تهدید کرده‌اند که این کار هزینه سنگینی برایم رقم خواهد زد.

عباس افزود: عمر زیادی از من باقی نمانده است تا بخواهم به فلسطین خیانت کنم، به معامله قرن "نه" گفته‌ام و همچنان نیز بر موضع خود پایبند هستم.

تیم مذاکره کننده صلح ترامپ چندین بار در سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که واشنگتن برای رونمایی از طرح صلح خاورمیانه منتظر تشکیل دولت اسرائیل می‌ماند.

براساس پیش‌نویس این معامله که آذرماه گذشته شبکه المیادین افشا کرد، یک دولت فلسطینی موسوم به "فلسطین جدید تشکیل می‌شود که به جز شهرک‌های صهیونیستی، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را شامل خواهد شد.

براساس این پیش‌نویس، قرار است، ۳۰ میلیارد دلار طی پنج سال برای پروژه‌های مربوط به فلسطین جدید اختصاص داده شود.

کشوری‌های حاشیه خلیج فارس با ۷۰ درصد بیشترین سهم را در حمایت‌های مالی این طرح خواهند داشت، درحالی که سهم خود آمریکا تنها ۲۰ درصد و سهم اتحادیه اروپا ۱۰ درصد از مجموع ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.

از دیگر بندهای احتمالی این معامله می‌توان به خلع سلاح گروه حماس و رهبران آن و دریافت حقوق از کشورهای عربی در قبال تحویل سلاح‌شان به مصر اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha