۲۴ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 83633615
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شوراهای آموزش و پرورش موجب ارتقای تعلیم و تربیت می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: شوراهای دانش آموزی به عنوان یکی از مترقی‌ترین قانون‌های تصویب شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب ارتقای نظام تعلیم و تربیت می‌شود.

 مجتبی زینی وند روز سه شنبه در همایش گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش زنجان افزود: با نگاهی به عملکرد آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته می توان به این مهم دست یافت که همه بخش های اجرایی و نخبگان با آموزش و پرورش دلبستگی عمیقی داشته و در این میان شوراهای آموزش و پرورش ترکیبی از مدیران ارشد متشکل از نخبگان اجرایی و نخبگان فکری و با مسؤولیت بالاترین مقام اجرایی هر استان ( استاندار) تشکیل می شود.

وی اضافه کرد: شوراهای آموزش و پرورش فرصت ارزشمندی برای توسعه آموزش و پرورش بوده و در واقع بستر و نهاد اثرگذاری است که با همکاری های بین بخشی و مردم امکان رشد و پویایی تعلیم و تربیت را در جامعه بیش از گذشته فراهم می کنند.

این مسؤول با تاکید بر اینکه کارآیی، اثربخشی و عملکرد موفق شوراهای آموزش و پرورش با جلب همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها می تواند زمینه رشد مطلوب آموزش و پرورش را مهیا کند، ادامه داد: خوشبختانه طی چند سال گذشته با حساسیت های ایجاد شده و ژرف اندیشی و اشراف عمیق مدیران اجرایی استان ها، مناطق آموزش و پرورش با استفاده از سرمایه و منابع ملی و محلی توانستند مشکلات را بررسی و راهکارهای عملیاتی برای رفع آنها اتخاذ کنند.

وی، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش عمومی در قرن نوزدهم شکل گرفت، افزود: همه اندیشمندان در این دوره بر شکل گیری و تاثیرگذاری مثبت این آموزش ها تاکید داشتند که این روند نیمه اول قرن بیستم با توجه به نتایج خوب و به عنوان یک ضرورت مطرح شد.

زینی وند اظهار داشت: بر این اساس اندیمشندان در نیمه قرن بیستم عنوان کردند که برای توسعه جامعه، تربیت فرزندان، توسعه و تعالی جامعه وجود آموزش و پرورش ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و در این میان توسعه یافتگی جامعه به تحقق این مهم بستگی دارد چراکه هیج جامعه توسعه یافته ای بدون آموزش و پرورش به پیشرفت نمی رسد.

این مسؤول ادامه داد: تنها مسیر توسعه کشور، توسعه منابع انسانی است و در این میان جامعه ای بدون آموزش و پرورش کارآمد، پویا و پاسخگو  نمی تواند موفق بوده و الگو ایجاد کند و در خدمت اهداف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی توسعه باشد و بر این مبنا اندیشمندان و صاحب نظران معتقدند که دولتمردان و کارگزاران زمانی که می خواستند جامعه را در پروسه توسعه قرار دهند در وهله نخست این نهاد مهم را مورد توجه قرار دادند.

وی اظهار داشت: اندیشمندان مدرسه را محل کانون تحول، معلم را به عنوان محور دانش و دانایی و دانش آموز را به عنوان سرمایه انسانی خود و نسل آینده جزء وظایف اساسی خود تلقی کردند و همه دلمشغولی ها و دل نگرانی ها را برای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت جامعه محدود کردند. 

زینی وند با بیان اینکه جامعه توسعه یافته و دارای قدرت اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و علمی بالا مستلزم تربیت نیروی انسانی خلاق کار آمد و متعهد، پاسخگو و مسؤولیت پذیر است، افزود: این رسالت سنگین جزء تربیت انسان های شایسته در آموزش و پرورش امکان پذیر نیست و متولی این مهم بر عهده این نهاد گذاشه شده که از اهمیت مهم آن حکایت دارد.

وی اضافه کرد: همگان به این مهم اذعان دارند که آموزش و پرورش در تربیت انسان های توسعه یافته و در توسعه سرمایه انسانی نیازمند مشارکت همگانی همه آحاد مردم، دستگاههای دولتی و نهادهای غیردولتی است که بدون آن این نهاد نمی تواند به تنهایی از عهده مسؤولیت های گذشه شده خود برآید.

معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش استان زنجان در همه شاخص ها رشد بسیار خوبی داشته و در بحث توسعه مدارس غیردولتی نیز به لحاظ کیفیت آموزشی رتبه بسیار خوبی را کسب کرده که با توجه به پیچیدگی و گستردگی نظام تعلیم و تربیت همه دولت ها می خواهند از رهگذر تمرکز زدایی زمینه جذب مشارکت همگانی را فراهم کنند. 

وی یادآوری کرد: مدارس غیردولتی نماد مشارکت همگانی مردم بوده، چرا که افراد جامعه با سرمایه های خود در اداره مدارس سهیم هستند و بخشی از وظایف نهاد تعلیم و تربیت را به دوش می کشند که خوشبختانه در این راستا موفقیت های خوبی نیز کسب شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha