۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85479006
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هدف‌گذاری جذب ۱۴۷ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در زنجان

زنجان - ایرنا - بر اساس سند توسعه صنعتی استان زنجان، امسال رشد ۱۰ درصدی برای بخش صنعت در این استان هدفگذاری شده که تحقق آن مستلزم جذب بیش از ۱۴۷ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جهت گیری‌ها و هدفگذاری‌های جدیدی پیرامون جذب و هدایت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی در استان زنجان انجام شده است که افق‌های روشنی را در این بخش ترسیم می‌کند و شکوفایی اقتصادی استان را در پی دارد.

طی فعالیت دولت سیزدهم در زنجان رویکرد برنامه ریزی‌ها در راستای حرکت رو به جلو با هدف توسعه استان بوده است که از جمله آنها می توان به افزایش جذب سرمایه گذاری‌ در استان اشاره کرد.

حرکت به سمت توسعه صنعتی و تغییر شاکله فعالیت های اقتصادی و تولیدی استان به سمت صنعتی شدن، شتاب قابل توجهی به خود گرفته که رصد شاخص ها و ارقام چند سال اخیر موید چنین موضوعی در زنجان است.
استان زنجان بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد و در زمان حاضر ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار هستند.
بنابر اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در زمان حاضر بالغ بر ۱۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در این استان در حال اجراست.

هدف گذاری جذب ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در زنجان طی سال جاری

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه زنجان در حوزه احیای واحدهای راکد تولیدی از موفق ترین استان های کشور است،‌ گفت: آمار دقیقی از واحدهای راکد نمی شود ارائه داد چراکه شاخص های قطعی در این خصوص نداریم، برخی واحدها بنا به برخی علل مثل فوت صاحب، تغییر خطوط تولید، نوسان در بازار تولیدات و عوامل دیگر به صورت مقطعی و موقتی تعطیل می‌شوند ولی دوباره فعالیت می‌کنند.

مجید گلشنی‌منفرد افزود: اگر بخواهیم این چنین واحدهایی را که توقف تولید موقتی دارند را هم در آمار بیاوریم شاید عملکرد احیای واحدها در استان سالانه ۷۰ تا ۸۰ واحد را شامل بشود ولی ما دنبال آمارسازی نیستیم.

وی اظهار کرد: ولی برخی واحدهای تولیدی شاخص در استان داریم که چند سال است واقعا غیر فعال شده اند و هیچ گونه تولیدی ندارند و ما وقتی صحبت از احیای واحدهای راکد می کنیم منظورمان چنین بنگاه‌هایی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در این زمینه در زمان حاضر می توان به واحدهای بزرگی مثل صنایع مس ایران که حدود ۱۵ سال می شود که غیر فعال است؛ ‌بلکا شرق که چند دهه است فعالیت ندارد، چرم مصنوعی نزدیک ۱۷ سال است که راکد مانده، ‌اشاره کرد.

گلشنی منفرد افزود: ما دنبال احیای چنین واحدهایی هستیم نه اینکه واحدی برای چند ماه کارش تعطیل باشد و شروع فعالیت آن را احیای واحد حساب کنیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته هم با چنین نگاهی چند واحد بزرگ راکد در استان حیا شدند و امسال هم با همین روند کارمان دنبال می کنیم.

گلشنی منفرد گفت: هدف گذاری رشد بخش استان در سال گذشته ۱۰.۹ درصد بود که تحقق آن نیازمند جذب سرمایه گذاری ۱۳۵ هزار میلیارد ریالی بود که این رقم در سال گذشته به ۱۷۰ هزار میلیارد ریال رسید.

وی یاد آور شد: برای امسال هم برای بخش صنعت رشد ۱۰ درصدی را هدف گذاری کردیم و برای این منظور جذب ۱۴۷هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی را در دستور کار داریم که در فروردین امسال ۱۱هزار میلیارد ریال آن محقق شد.

ابلاغ ایجاد پنج شهرک صنعتی جدید در استان زنجان

مدیرعامل شرکت شهرک‎‌های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان داریم که در آنها امکانات دولتی و زمین برای استقرار واحدهای صنعتی تخصیص می یابد، گفت: سال گذشته تعداد شهرک‌های مصوب استان ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی بود که با پیگیری‌های به عمل آمده در راستای توسعه صنعتی استان، ایجاد پنج شهرک صنعتی در سفر دور دوم رییس جمهور ابلاغ شد.‌

مصطفی الماسی افزود: با پایش و کنترل‌ مستمری که روی قراردادها صورت می‌گیرد تقریبا ظرفیت بدون استفاده ای در شهرک ها از محل قراردادها وجود ندارد و طرح های صنعتی راکد با توجه به پیشرفت فیزیکی مورد پایش قرار می گیرد و در صورت امکان نداشتن فعال‌سازی آنها به مسیر حقوقی جهت خلع ید و واگذاری مجدد وارد می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته رویکرد شرکت اولویت دادن به فعال شدن و بهره برداری از قراردادهای موجود است و فسخ و خلع ید در اولویت بعدی قرار دارد.

هدف‌گذاری جذب ۱۴۷ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در زنجان

لزوم حرکت منسجم تر در احیای واحدهای تولیدی راکد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان به لزوم حرکت منسجم تر در احیای واحدهای تولیدی راکد در این استان در سال جاری تاکید کرد و گفت: زنجان جزو استان های پیشرو و در صدر احیای واحدهای راکد به لحاظ حجم سرمایه گذاری ها و حجم اشتغال ایجاد شده در سال گذشته بود.

حسین محمدی خاطرنشان کرد: احیای واحدهای تولیدی راکد از راه‌هایی است که می تواند در جهت تحقق شعار سال نقش بسزایی داشته باشد و در این خصوص واحدهای راکد استان شناسایی شده است تا بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و منابع موجود واحدهای قابل راه اندازی مجدد تا یک و نیم سال آینده احیا شود.

وی یادآور شد: هم اکنون حدود سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در استان مجوز فعالیت دارد که از این تعداد حدود ۴۸۳ واحد تعطیل است و حدود ۷۰ واحد به چرخه تولید بازگشته و با حمایت های لازم و مشارکت بخش خصوصی ۶۰ درصد این واحدهای راکد نیز احیا خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۸ نقش موثری در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، تجاری و خدماتی دارد و از شبکه بانکی استان انتظار می‌رود که پرداخت این تسهیلات را در اولویت قرار دهد.

محمدی به لزوم همکاری بیشتر شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ تاکید کرد و گفت: بانکها برای پرداخت تسهیلات به مشتریان خود سختگیری چندانی ندارند ولی برای پرداخت تسهیلات حمایتی موانع زیادی را ایجاد می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha