۱۱ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 83616600
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میزگرد رونق تولید و موانع پیش رو در ایرنا خرم آباد برگزار شد

خرم آباد - ایرنا - میزگرد رونق تولید، موانع پیش رو و راهکارهای رفع آن روز چهارشنبه با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولت در دفتر ایرنا خرم آباد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 98 را 'رونق تولید' نامگذاری کردند تا همچون سال های گذشته توجه مردم و مسئوولان را بیشتر از گذشته به سمت مسائل اقتصادی و ضرورت خودکفایی اقتصاد کشور سوق دهند.

 استان زرخیز و ثروتمند لرستان همچون بسیاری از سایر مناطق ایران اسلامی دارای ظرفیت های عظیمی در حوزه های مختلف است گه چنانچه به خوبی ساخته و پرداخته شود بدون شک نه تنها حجم قابل توجهی از اقتصاد استان را رونق می بخشد بلکه تاثیر بسزایی در شکوفایی اقتصادی کشور خواهد داشت.
لرستانی که آب و هوای چهار فصل و منابع اب و خاک بسیار غنی آن زمینه را برای انجام هر نوع فعالیت کشاورزی و دامپروری مساعد کرده و معادن غنی ان گنجینه هایی از طلاهای سنگی هستند.

گفتنی است لرستان از استان های موفق در تولید برخی محصولات دامی، لبنی، سنگ معدن، صنایع دستی، فرش، گیاهان دارویی، آبزیان، پوشاک و کاشی است که طی سال های گذشته به دلیل برخی مشکلات داخلی و خارجی و همچنین نبود گمرک فعال، نتوانسته ارزش افزوده چندانی داشته باشد.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با توجه به اینکه صادرات استان از مبادی مختلفی انجام می شود آمار نهایی این بخش در سالجاری تاکنون جمع بندی نشده اما هشت ماهه امسال ۲۲ قلم کالا از لرستان به ۲۰ کشور صادر شده است.

به طور متوسط صادرات لرستان از حدود ۹۰ میلیون دلار در سال ۹۲ به ۳۵۰ میلیون دلار طی سال گذشته رسیده و  لرستان از نظر صدور پروانه بهره برداری  جزء ۱۰ استان برتر کشور است.

به گفته کارشناسان مهم ترین شاخص در ارتقای وضعیت سرمایه گذاری میزان صدور پروانه بهره برداری می باشد که این مهم در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۱۵۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین طی ۲ سال گذشته، ۳۸ واحد صنعتی در لرستان احیا شده و احیای واحدهای راکد، بهره برداری از طرح های بالای ۶۰ درصد و افزایش ظرفیت واحدهای فعال با جدیت در استان دنبال می شود.

کارشناسان اعتقاد دارند بیکاری یک ابرچالش است که می توان از طریق واحدهای صنعتی کوچک با آن مقابله کرد چرا که این واحدها سرمایه کمی نیاز داشته و زودبازده هستند چراکه 

صنایع بزرگ برای ایجاد هر شغل چهار تا پنج میلیارد تومان هزینه می کنند در حالی که کسب و کارهای خرد با کمتر از ۱۰ نفر اشتغالزایی می توانند به ازای هر سه تا پنج میلیون تومان یک فرصت شغلی ایجاد نمایند.

بسیاری از فعالان اقتصادی تنها راه نجات از بحران بیکاری را سرمایه گذاری در صنایع کوچک می دانند و معتقد هستند این حوزه قابلیت های بسیاری دارد اما در عوض قدرت چانه زنی بالایی برای تسهیلات ندارد و به همین منظور دولت سال ۹۵ از حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی، ۱۰ درصد معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان را در قالب طرح رونق تولید به صنایع کوچک اختصاص داده است.

صنایع کوچک کمتر از ۵۰ نفر اشتغال در قالب طرح های توسعه ای حمایت می شوند و بیش از ۹۶ درصد صنعت استان را صنایع کوچک تشکیل داده که ۳۰ درصد این صنایع در شهرک ها و نواحی مستقر هستند.

یکهزار و ۳۲۴ پروانه بهره برداری صنعتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان صادر شده که ۹۶ درصد آن صنایع کوچک هستند و در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی در مساحت یکهزار و ۵۰۰ هکتار مستقر شده اند.

معاون استاندار لرستان نیز یک ماه قبل در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اذعان داشت تامین وثیقه، اخذ و بازپرداخت تسهیلات ارزی ۲ مشکل عمده صنعت استان هستند که در برخی واحدها پس از سال ها همچنان حل نشده است.

اسد عبداللهی  بازپرداخت تسهیلات ارزی قدیم به نرخ ارز امروز را از دیگر مشکلات صنعت برشمرد و تصریح کرد:‌ طرح های عمده لرستان شناسایی و ۶۰ درصد موانع و مسائل آنها در استان حل شده است.

وی همچنین آذرماه امسال در مراسم تجلیل از صادرکنندگان استان گفت: گمرک این استان طی پنج سال گذشته نقش کمرنگی در ترخیص و صادرات کالا داشته، خدماتی که به صنعت می دهیم محدود است و نقش گمرک در صادرات و ترخیص کالا از سه به حدود ۱۸ درصد رسیده که باید بهبود یابد.

به گفته عبداللهی به طور متوسط ارزش مالی و وزنی صادرات استان در پنج سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش یافته که سهم صنعت از این رقم حدود ۶۰ و کشاورزی ۱۲ درصد است که

که با توجه به توانمندی های کشاورزی استان و تولید میلیون ها تن محصول، کشاورزی باید نقش بیشتری در سبد صارداتی لرستان ایفا کند تا ارزش افزوده این بخش، نصیب مردم شود.

میزگرد ایرنا نیز  با حضور منوچهر اسبکوه رییس اتاق اصناف لرستان، محمد سیاهپوش و زهرا طهماسبی از فعالان اقتصادی  و علی شیخ مرادی معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با محوریت مشکلات تولید در استان برگزار شد.

در این میزگرد مسایل مختلفی همچون دریافت و بازپرداخت تسهیلات بانکی، بیمه، مالیات، ناکارآمدی نیروی کار، روند طولانی مراحل اداری، عدم حمایت عملی از سرمایه گذار، قاچاق کالا و فرهنگ استفاده از کالای داخلی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگان در این میزگرد معتقد هستند تحریم های ظالمانه هرچند باعث وقفه در تولید شده اما مشکلات داخلی و مراحل طولانی پیش تولید و صدور مجوزها، توان فعالیت و رقابت را از بخش خصوصی می گیرد.

دیدار رهبری با فعالان اقتصادی از دیگر نکات مورد اشاره در این میزگرد بود و بر اجرای فرمایشات رهبر معظم توسط بخش خصوصی و دولتی تاکید شد.

شرکت کنندگان در این میزگرد اتفاق نظر دارند برای تولید داخل باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در کودکی نهادینه شود و برای این مهم باید آموزش های محسوسی به کودکان داد تا علاوه بر پذیرش تولیدات کیفی داخل، با مقوله سرمایه گذار و کارآفرینی آشنا شده و با خیال مدیریت و مشاغل دولتی وارد جامعه نشوند.

مشروح این میزگرد به زودی در تارنمای خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر خواهد شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha