پروژه طرح نشان ملی گردشگری و فعالان این صنعت

تهران - ایرنا- مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری، گفت: پروژه برند ملی گردشگری در اتاق فکر معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشریح و مورد بحث و تبادل نظر فعالان گردشگری قرار گرفت.

زاهد شفیعی عصر دوشنبه با بیان این خبر گفت: در نشست اتاق فکر معاونت گردشگری که با حضور معاون گردشگری و جمعی از فعالان بخش خصوصی، اساتید و صاحب‌نظران حوزه گردشگری برگزار شد، پیشرفت در فازهای مختلف پروژه برند ملی گردشگری، گزارش دستاوردهای حاصل و تأثیرات آتی این طرح در ابعاد مختلف صنعت گردشگری کشور توسط بخش مجری مطرح و درباره آن تبادل‌نظر انجام شد.

او افزود: همچنین در این نشست موضوع ایجاد کارگروه مشترک بین اتاق فکر گردشگری و مجلس به‌عنوان منتخبی از این بخش و نمایندگان عضو فراکسیون گردشگری مطرح و نسبت به برگزاری جلسات ادواری برای مطرح کردن دغدغه‌های حوزه گردشگری تأکید شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به گفته مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری در اتاق فکر معاونت گردشگری، موضوع لزوم ارائه راهکارهای عملی برای جایگزینی اقتصاد نفتی با گردشگری نیز مطرح و درباره موضوع چگونگی بهره‌مندی همه بخش‌های تابعه وزارت در راستای شکل‌گیری ساختاری پاسخگو، بحث و تبادل‌نظر شد. 

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر هفته گذشته که به بوشهر داشت، گفت: در دهه فجر امسال برند ملی گردشگری کشور را رونمایی می‌کنیم که همه این موضوعات به رشد گردشگری و توسعه صنعت گردشگری در کشور کمک می‌کند.

اصلا برند گردشگری چیست؟ برند یک کشور، در واقع بیان‌کننده ویژگی‌های آن کشور و در جهت افزایش شهرت و ترویج آن ویژگی‌ها است. نام و نشان برند یک کشور، بر تصویرسازی آن کشور در جامعه جهانی تأثیر به‌سزایی دارد ولی خود می‌تواند سرچشمه‌گرفته از تصویر آن کشور باشد. این تصویر می‌تواند هم ساختگی باشد و هم براساس واقعیت و هم ترکیبی از این دو.  در هر حال، تصویری که یک کشور ارادی یا غیرارادی از خود نشان می‌دهد، هویت اصلی آن کشور در دید گردشگر خواهد بود.

برند یک کشور از این جهت که باعث ایجاد تفاوت (تمایزسازی) می‌شود در تصمیم خرید گردشگران و مسافران تأثیر بسیار زیادی دارد و این تأثیر از یک جهت می‌تواند منطقی باشد و از یک جهت احساسی؛ و معنای همه این موارد، رشد و توسعه صنعت گردشگری آن کشور است.

ولی تیموری معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری  توضیح داده بود: که از ۲۰ سال گذشته کوشش شده است تا یک شعار و یک لوگو و نماد به عنوان برند ملی گردشگری ایران طراحی و انتخاب شود و در این زمینه فراخوان های بسیاری نیز برای رسیدن به طرح مورد نظر اعلام شده که تاکنون نتیجه دلخواه به دست نیامده است.

تیموری یادآور شد که پروژه برند ملی گردشگری به دنبال ایجاد گردشگری فاخر و ممتاز است. در حال حاضر شرکت در نمایشگاه های خارجی و بین المللی بدون برنامه برای توسعه برند انجام می شود و این موضوع سبب هدر رفتن سرمایه می شود. تیموری توضیح داد که با اجرای پروژه برند ملی این هزینه ها به سرمایه گذاری تبدیل می شود. به این شکل می توان گفت که این پروژه نوعی سرمایه گذاری برای حفظ هزینه های کشور است.

معاون گردشگری کشور همچنین اظهار داشت که ایجاد برند ملی گردشگری به شکل گیری مالی ممتاز منتهی می شود و در این شرایط خدمات دهندگان در حوزه گردشگری کوشش می نمایند تا اقتصاد ممتاز داشته و خدمات ممتاز گردشگری را ارائه دهند. حالا باید تا دهه فجر منتظر بمانیم تا ببینیم برند گردشگری ایران چه شکلی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha