هیات علمی دانشگاه با جدیدترین روش‌های تدریس و دانش کار فرهنگی آشنا می‌شوند

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت:‌ دانشگاه اخیرا طرح ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیات علمی و مدیران را تصویب کرده که هدف آن آشنا کردن اعضای هیات علمی با جدیدترین روش های تدریس و ارائه دانش لازم برای کار اجتماعی و فرهنگی با دانشجویان است.  

به گزارش روز سه شنبه دفتر ارتباطات و امور رسانه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ مجید سرسنگی در جمع اساتید دانشکده معارف و اندیشه اسلامی اظهار کرد: فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها از کار فرهنگی در کشور جدا نیست.

وی افزود: متأسفانه درک و تعریف مشترکی از کار فرهنگی در کشور وجود ندارد، به همین دلیل نهادهای فرهنگی کشور به جای هم‌افزایی، بعضا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه فعالان حوزه فرهنگی باید موضوعات این حوزه را رصد کنند و ناهنجاری ها را به هنجار تبدیل کنند، افزود: کارنامه حوزه فرهنگی کشور به نسبت اعتباری که در حرفهای‌ ما برای بخش فرهنگ قائل هستیم، قوی نیست و نمی توان به آن افتخار کرد.

وی بیان کرد: دانشگاه زمانی به وظیفه خود عمل می کند که فارغ التحصیلان آن علاوه بر تخصص و دانش لازم، از اخلاق، تعهد و مسئولیت پذیری اجتماعی هم بهره مند شده باشند.

سرسنگی گفت: سیاستگذاران آموزش عالی بهتر است در کنار آموزش و پژوهش به موضوع فرهنگ نیز توجه کنند. نکته اصلی در توسعه فرهنگی دانشگاه ها، به رسمیت شناخته شدن کار فرهنگی، به عنوان یک ماموریت اصلی در دانشگاه ها است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از مشکلات جدی در توسعه فرهنگی دانشگاه ها، مشارکت ضعیف اعضای هیات علمی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است. ما در حال تلاش هستیم تا این مشارکت افزایش یابد و مطمئناً افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی، تاثیری شگرف در اعتلای فرهنگی دانشگاه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه تهران در کنار شایستگی های علمی باید از شایستگی های لازم برای معلمی نیز برخوردار باشند، افزود: دانشگاه تهران اخیرا طرح ارتقای شایستگی های حرفه ای اعضای هیات علمی و مدیران را تصویب کرده است. هدف این طرح آشنا کردن اعضای هیات علمی – به خصوص اعضای هیات علمی جوان – با جدیدترین روش های تدریس و نیز ارائه دانش لازم برای کار اجتماعی و فرهنگی با دانشجویان است.  

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حتی غربی ها هم امروز مباحثی چون «دانشگاه مسئولیت پذیر اجتماعی» و «دانشگاه معنویت خواه» را در دستور کار موسسات آموزش عالی خود قرار داده اند، بیان کرد: دانشگاه باید یک نهاد علمی- اجتماعی باشد. امروز تاثیر اجتماعی دانشگاه یکی از مولفه های مهم در سنجش موفقیت دانشگاه های مهم جهان است. دانشگاه در کنار تربیت «متخصص»، به تربیت «متفکر» و «مصلح اجتماعی» هم نیاز دارد.

سرسنگی با انتقاد از استانداردهای سنجش اعضای هیات علمی و دانشگاه های کشور گفت: هرچند همیشه در ظاهر شعار استقلال علمی و فرهنگی داده و غرب را در این خصوص مورد مذمت قرار می دهیم، اما در عمل در برابر استانداردهای غربی سر تعظیم فرود آورده و حتی سنجش اعضای هیات علمی خود را هم با معیارهای منسوخ شده غربی انجام می دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران افزود: در شرایط حاضر آموزش عالی کشور هیچ پیامی را مبنی بر اینکه خواستار وجود یک عضو هیات علمی دانشمند که در ضمن دغدغه اجتماعی و فرهنگی هم داشته باشد، به مراکز آموزشی ارسال نمی کند. عضو هیات علمی ما خود را با آیین نامه هایی تطبیق می دهد که در آن ها کمترین توجه به کار فرهنگی و تاثیرپذیری اجتماعی شده است. 

وی اظهار کرد: دانشکده معارف و اندیشه اسلامی ظرفیت بسیار بزرگی دارد؛ چرا که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه حدود ۱۰ درصد از واحدهای دوره کارشناسی خود را تحت عنوان دروس معارف با اعضای هیات علمی این دانشکده می گذرانند. این به آن معناست که اگر دروس معارف تحت بازنگری قرار گیرد و دروس مرتبط با نگاه به نیازهای نسل معاصر تدوین شود، بسیاری از سوالات و ابهامات دانشجویان در همان ابتدای ورود به دانشگاه پاسخ گفته می شود.

سرسنگی با اشاره به نقش استادان معارف در این زمینه گفت: از یک طرف باید در محتوای دروس تجدید نظر شده و این دروس به روز شوند و از سوی دیگر از بهترین مدرسان برای برخورد ارتباط با دانشجویان جدید استفاده شود. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم هم افزایی فعالان فرهنگی در دانشگاه افزود: اینکه به طور مرتب هم نهادی به دنبال انداختن تقصیر کوتاهی های فرهنگی به دوش نهادی دیگر باشد، دردی از دردهای فرهنگی ما کم نمی کند.

وی گفت: در توسعه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه همه مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. دانشگاه، نهاد رهبری، تشکل های دانشجویی، تشکل های اعضای هیات علمی، اعضای هیات علمی، دانشجویان، کارکنان و مدیران دانشگاه باید همگی دست به دست هم داده و برای اعتلای بیشتر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تلاش کنند.

سرسنگی گفت: من معتقدم با همه کاستی ها هنوز دانشگاه تهران بهترین و پر ثمرترین نهاد اجتماعی و فرهنگی کشور است. منکر برخی ناهنجاری ها نیستم، اما در ضمن اعتقاد دارم میزان این ناهنجاری ها به تناسب جمعیت خانواده دانشگاه بسیار ناچیز است، هرچند معتقدیم در دانشگاه تهران یک مورد ناهنجاری هم نباید دیده شود.

پیش از سخنان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، اعضای هیات علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی سوالات خود را مطرح کرده و در انتهای جلسه سرسنگی به این سوالات پاسخ گفت.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha