۲ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰
کد خبر: 83605080
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تداوم انتقادها از خشونت پلیس شیلی علیه معترضان

تهران-ایرنا- خشونت جدید پلیس شیلی بار دیگر موجب مطرح شدن انتقادهای جدیدی در محافل مختلف این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، معترضان در حالی جمعه گذشته در سانتیاگو دست به تظاهرات زدند که تصاویر ویدئوهای منتشر شده از برخورد همزمان دو خودرو پلیس با یکی از معترضان که به شدت وی را مجروح کرد، انتقادهای جدیدی را علیه پلیس این کشور به دنبال داشته است.

یک خودروی پلیس که مشفول شلیک گاز اشک آور بود با جوان ۲۰ ساله طی این تظاهرات در میدان اصلی سانتیاگو برخورد کرد که همزمان چند ثانیه بعد نیز خودروی دیگری به شدت با این جوان برخورد داشت. به دنبال این برخورد معترضان دیگر به سوی این دو خودرو حمله کردند و همزمان دو خودرو پلیس با سرعت از محل حادثه گریختند. این جوان به شدت در این حادثه آسیب دید.

انتقادها از فلیپه گوارا شهردار سانتیاگو نیز تشدید شده و فعالان سیاسی اعلام کردند با تصمیم وی یک هزار نیروی پلیس در سانتیاگو مستقر شدند تا از تظاهرات جدید جلوگیری شود.

در همین حال فعالان سیاسی و اجتماعی بار دیگر به شدت از خشونت پلیس انتقاد کرده و خواهان پاسخگوی مقامات پلیس به دنبال وقوع این حادثه شدند.

«موسسه ملی حقوق بشر» مستقر در شهر سانتیاگو نیز اعلام کرده، از زمان آغاز اعتراض‌ها در ۱۸ اکتبر( ۲۶ مهر) تاکنون ۳۵۵۷ نفر در تظاهرات‌ و درگیری با نیروهای پلیس زخمی شده‌اند. این موسسه اعلام کرد که براساس این آمار، دست‌کم ۲۶۴ کودک و نوجوان در میان این زخمی‌ها قرار دارند. همچنین ۳۵۹ نفر از زخمی‌ها با آسیب‌های چشمی روبرو شده‌اند که در ۲۹ مورد، افراد بینایی خود را از دست داده‌اند.

سازمان ملل نیز اخیرا در گزارشی اعلام کرد که ارتش و پلیس شیلی برای فرو نشاندن اعتراض‌های ضددولتی از نیروی قهریه غیرضروری و افراطی استفاده کرده و مرتکب نقض جدی حقوق بشر شده‌اند.

ناآرامی‌های اخیر شیلی از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز و به تدریج به مخالفت با وضعیت اقتصادی در کشور منتهی شد که پیامد آن غارتگری، آتش‌افروزی و درگیری‌های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس بوده است.
معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه‌های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی در کشوری اعتراض دارند که از نظر سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی و نخبه است. این بدترین بحران سیاسی شیلی در سه دهه اخیر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha