۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 1913
کد خبر: 83600525
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

لبنان؛ آیا دولت جدید تشکیل می شود؟

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83600525
لبنان؛ آیا دولت جدید تشکیل می شود؟

بیروت - ایرنا - «سعد حریری» که یکی از گزینه های جدی نامزد نخست وزیری لبنان بود، چهارشنبه شب از پذیرش دوباره این مسوولیت انصراف داد و اکنون «حَسّان دیاب» نامزد شماری از نمایندگان مجلس در رایزنی های امروز (پنجشنبه) آنان با «میشل عون» رییس جمهوری لبنان است.

دیاب وزیر پیشین آموزش عالی لبنان و عضو هیات علمی و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت است که «فضل خوری» رییس این دانشگاه و نیز «سلیم دکّاش» رییس دانشگاه مسیحی «سنت ژوزف» (القدیس یوسف) وی را برای پست نخست وزیری این کشور پیشنهاد و تایید کرده اند.

آنان ماه گذشته فهرستی از ۴۸ شخصیت اهل سنت لبنان را تهیه و به رییس جمهوری این کشور ارایه کردند که نام حسان دیاب و نیز «نواف سلام» حقوقدان و قاضی دیوان بین المللی دادگستری در لاهه در صدر این فهرست قرار دارد.

روزنامه مسیحی «النهار» چاپ بیروت امروز نوشت: دیاب گرایش تند سیاسی ندارد، نزد سازمان ملل و جامعه بین المللی اعتبار دارد، مورد تایید و اعتماد خیلی از کشورهای غربی و عربی است و آمریکایی ها و رهبران جنبش اصلاحی مردم لبنان هم چندان با او مخالفتی نداشته اند.

روزنامه «الاخبار» بیروت هم در این ارتباط نوشت: به نظر می رسد حریری و «دارالفتوای اهل سنت لبنان» نامزدی دیاب را برای نخست وزیری لبنان رد نکنند.

این روزنامه افزود: دیاب دو روز گذشته دو بار با عون دیدار و گفت وگو کرده و به احتمال زیاد در جلسه رایزنی امروز ۷۰ رای از ۱۲۶ رای نمایندگان را کسب کند که به این ترتیب آرای اکثریت را به دست آورده است.

اما روزنامه «اللواء» چاپ بیروت که گرایش ملی دارد و طرفدار «نیروهای ۸ مارس» لبنان است، نوشت: دیاب ۵۵ رای فراکسیون های نیروهای ۸ مارس در مجلس ملی لبنان را خواهد داشت و اگر فراکسیون های ارمنی ها و «ضمانه الجبل» و نیز رای «ایلی الفرزلی» نایب رییس مسیحی مجلس و برخی نامزدهای مستقل را به دست آورد، ممکن است آرایش به عدد ۶۵ برسد.

این روزنامه افزود: فراکسیون های «نیروهای ۱۴ مارس» در رایزنی های امروز مجلس با  رییس جمهوری، نامزد نخست وزیری را پیشنهاد نمی دهند.

پس از ترور «رفیق حریری» نخست وزیر لبنان در ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ خورشیدی و متهم شدن نیروهای امنیتی دولت پیشین سوریه به دست داشتن در این ترور، رهبران، احزاب و گروه های سیاسی لبنان به ۲ دسته طرفداران سوریه (نیروهای ۸ مارس) و مخالفان این کشور (نیروهای ۱۴ مارس) تقسیم شدند.

فراکسیون های نیروهای ۸ مارس که به حسان دیاب رای می دهند، به شرح زیر است:

- فراکسیون «لبنان قوی» وابسته به «جریان آزاد ملی» به رهبری «جبران باسیل» وزیر خارجه در دولت پیشبرد امور با ۱۹ نماینده،

- فراکسیون «پیشرفت و آزادی» وابسته به «جنبش شیعی اَمَل» به رهبری «نبیه بری» رییس مجلس با ۱۷ نماینده،

- فراکسیون «وفاداری به مقاومت» وابسته به «جنبش شیعی حزب الله» با ۱۲ نماینده،

- فراکسیون «گردهمایی برای مشورت» وابسته به اهل تسنن به ریاست «عبدالرحیم مراد» با ۵ نماینده،

افزون بر رای نایب رییس مجلس ، اگر فراکسیون ارمنی ها  با ۳ نماینده و ضمانه الجبل متعلق به یک جریان مسیحی با ۴ نماینده و ۴ نماینده مستقل هم به دیاب رای دهند، او به آرای اکثریت پارلمانی (۶۵ رای از ۱۲۶ رای) دست می یابد.

فراکسیون های نیروهای ۱۴ مارس و مستقل ها که به وی رای نخواهند داد، یا نامزدی را در جریان رایزنی ها معرفی نخواهند کرد یا موضعشان هنوز معلوم نیست به شرح زیر است:

- فراکسیون «المستقبل» وابسته به جریان سُنی المستقبل به رهبری حریری با ۱۸ نماینده،

- فراکسیون «جمهوری قوی» وابسته به جریان مسیحی «نیروهای لبنانی» به رهبری «سمیر جَعجَع» با ۱۵ نماینده،

- فراکسیون «گردهمایی دمکراتیک» وابسته به حزب دُروزی «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» با ۹ نماینده،

- فراکسیون «گردهمایی ملی» به ریاست «طونی فرنجیه» وابسته به «سلیمان فرنجیه» رهبر حزب مسیحی «المرده» با ۵ نماینده،

- فراکسیون «میانه  مستقل» وابسته به جریان سنی به رهبری «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین لبنان با ۴ نماینده،

- فراکسیون حزب مسیحی «الکتائب» به رهبری «سامی الجمیل» با ۳ نماینده،

- فراکسیون «قومی اجتماعی» وابسته به جریان ملی گرای عرب با ۳ نماینده

- چهار نماینده مستقل از ۸ نماینده مستقل که جزو فراکسیون های مجلس نیستند، به دیاب رای نخواهند داد.

باید منتظر ماند و دید که آیا امروز زمان رایزنی ها برای بار سوم به عقب نمی افتد و آیا تا پنجشنبه شب ، نامزد نخست وزیری معرفی می شود، آیا فراکسیون المستقبل به رهبری حریری که اکنون تشکیل جلسه داده، شخصیت جدیدی نامزد می کند و آیا دیاب در رقابت با او آرای لازم را به دست می آورد و آیا در لبنان دولت جدیدی تشکیل می شود؟

در صورت معرفی دیاب، وی به مدت چند هفته باید مرحله انتخاب وزیران و اعضای کابینه جدید را آغاز و در این مدت با نخست وزیران پیشین و هم چنین با نمایندگان، در ساختمان مجلس در مرکز بیروت رایزنی کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha