۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۰
کد خبر: 83588821
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رهبر میانمار به اتهام نسل‌کشی در دادگاه لاهه حاضر شد

دهلی نو-ایرنا- دادگاه کیفری بین المللی (لاهه) امروز به شکایت دولت گامبیا به نمایندگی از ۵۷ کشور اسلامی در خصوص کشتار و نسل کشی روهینگیا در سال ۲۰۱۷ توسط نظامیان میانمار رسیدگی می‌کند. آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و برنده جایزه صلح نوبل در این دادگاه حاضر شد و دفاع از اتهامات را شخصا بر عهده گرفت.

بازرسان سازمان ملل گفته‌اند اقدامات میانمار اعم از کشتار جمعی، تجاوز، آتش‌سوزی گسترده و اعدام با هدف نسل‌کشی صورت گرفته‌ است.

به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت(مرداد) سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود ۴۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.

هم اکنون بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در منطقه "کاگس بازار" بنگلادش حضور دارند. نزدیک به ۶۸۸ هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.

میانمار تاکنون اتهام ها در خصوص کشتار مسلمانان روهینگیا را رد کرده است و اعلام کرده که عملیات ارتش این کشور در استان راخین تنها برای مقابله با شبه نظامیان مسلح روهینگیایی بوده است.

شبکه ان دی تی وی هند روز سه شنبه اعلام کرد آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و برنده جایزه صلح نوبل  به لاهه رفته  و دفاع از کشورش در دادگاه را شخصا برعهده گرفت.


 

مسلمانان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در جنوب بنگلادش به حضور انگ سان سوچی در لاهه واکنش نشان داده و از این اقدام او ابراز نارضایتی کردند.

محمد زوبیر یک مسلمان روهینگیای حاضر در اردوگاه مهاجران گفت: انگ سان سوچی پیش از رسیدن به قدرت از مساله "تجاوز" به عنوان یک ابزار مورد استفاده ارتش میانمار صحبت می کرد اما امروز وی برای دفاع از ارتش میانمار به دادگاه لاهه رفته است. این اقدام شرم آور است.

راشد احمد یک مسلمان روهینگیای دیگر که ۱۲ عضو خانواده خود را در حمله ارتش میانمار از دست داده است گفت: تنها عدالت می تواند زخم ما را بهبود بخشد. من می دانم هیچگاه اعضای خانواده من باز نخواهند گشت اما مجازات قاتلان می تواند روح آنها را به آرامش برساند.
 

دفاع از ارتش میانمار شخصیت رهبر میانمار را بیش از پیش جریحه دار می کند

کارشناسان سیاسی معتقدند که تصمیم آنگ سان سوچی  رهبر میانمار برای دفاع از ارتش میانمار در دادگاه لاهه بیش از پیش شخصیت و اعتبار او را به عنوان دارنده جایزه صلح نوبل زیر سوال می برد.

روز گذشته هزاران نفر از مردم میانمار در حمایت از رهبر این کشور به خیابان ها آمدند و از تصمیم وی برای دفاع از میانمار در دادگاه لاهه حمایت کردند.

 احزاب سیاسی و همچنین گروه های شبه نظامی  در میانمار نیز از این اقدام رهبر این کشور حمایت کرده اند.

در میانمار  اقلیت روهینگیا از حمایت کمی برخوردار هستند و مردم میانمار این گروه را به عنوان مهاجران غیر قانونی در نظر می گیرند.

منتقدان می گویند "بانوی میانمار" که زمانی در کنار ماهاتما گاندی و نلسون ماندلا مورد تحسین قرار گرفته بود، اکنون برای حمایت از یک ارتش جنایتکار که برای از بین بردن مسلمانان روهینگیا اقدام کرده بود، به پا خواسته است.

ممکن است اقدام انگ سان سوچی در دادگاه لاهه با حمایت داخلی برخوردار شود اما این دفاع بین  اعتبار جهانی وی ضربه می زند.
 

صلاحیت دادگاه بین المللی لاهه برای رسیدگی به مسلمانان روهینگیا

میانمار صلاحیت دادگاه بین المللی لاهه برای بررسی مساله روهینگیا را رد کرده است. این کشور اعلام کرده که میانمار پیمان روم را امضا نکرده است.

پیمان روم یکی از اصول بنیادین در دادگاه بین المللی لاهه است که سعی می کند از گروه های مختلف مردمی در مقابل قتل عام، جنایت علیه بشریت و خشونت محافظت کند.

با این حال دو کشور بنگلادش و گامبیا این پیمان را امضا کرده اند و بر این اساس دادگاه لاهه می تواند برای بررسی شکایات مطرح شده در مورد مسلمانان روهینگیا وارد عمل شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha