۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 83009705
T T
۰ نفر
فرار مسلمانان روهینگیا از میانمار همچنان ادامه دارد

دهلی نو - ایرنا - اگر چه میانمار مدعی اجازه دادن به برگشت هزاران پناهجوی روهینگیایی به خانه هایشان است اما ادامه فرار مسلمانان از خانه های خود در میانمار نشان می دهد این بحران پس از یكسال همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه خبری 'زی نیوز'، ادامه فرار مسلمانان از میانمار نشان دهنده نبود پیشرفت در كنترل این بحران است.
مسلمانانی كه با عبور از خطرات بسیار به سوی آینده ای سخت در بنگلادش فرار می كنند چنان در میانمار به جان می آیند كه حاضر می شود تهدید مرگ را قبول كرده و خانه و كاشانه خود را رها كنند و شبانه با عبور از جنگلها خود را به مرز بنگلادش برسانند.
به عنوان مثلا حمیده بیگوم یعنی زن مسلمان روهنیگیایی به گزارشگر این شبكه تلویزیونی گفت كه حدود دو ماه پیش به همراه خانواده خود از روستایی در منطقه راخین به بنگلادش پناه برده است.
وی دلیل فرار خود را اینگونه بیان كرد: شوهر من از ترس اینكه ما در طول شب مورد حمله قرار بگیریم، هر شب به بالای درختی می رفت و نگهبانی می داد. حتی در شب های بارانی ، مجبور بود تمام شب را بیرون از خانه بیدار بماند.
حمیده و خانواده او اكنون در میان 700 هزار مسلمان روهینگیا دیگر در بزرگ ترین ارودگاه مهاجران جهان زندگی می كند. سازمان ملل متحد بحران روهینگیا را نمونه بارز پاكسازی نژادی اعلام كرده است.
بحران روهینگیا و جنایاتی كه در جریان حملات بودایی های این كشور به رهبری راهبان علیه مسلمانان صورت گرفت ادعای دمكراسی خواهی رهبران سیاسی آن بخصوص آنگ سان سونچی را كه خود سالها در حبس خانگی به سر می برد با چالش جدی روبرو ساخته است و تصویر سوچی به عنوان یك رهبر غیر نظامی این كشور كه جایزه صلح نوبل به او اعطا شده است را خدشه دار كرده است.
ریچارد هورسی یك دیپلمات سابق سازمان ملل در میانمار و تحلیل گر سیاسی نیز به این شبكه تلویزیونی گفت: این بحران به موقعیت میانمار در جهان صدمه زیادی زده است.
دولت سو چی همه اتهامات جنایت علیه روهینگیا توسط نیروهای امنیتی و نظامی این كشور را رد كرده است. و ادعا می كند خودش مراكز اسكان موقتی ایجاد كرده است تا مسلمانان روهینگیا كمك های دولتی دریافت كنند.
اما روایاتی كه بیش از 13 هزار پناهجوی روهینگیای جدید كه از اول سال جاری به بنگلادش پناه برده اند حاكی از این است كه هنوز راه حلی برای این بحران به دست نیامده است.
پناهجویان جدید روهینگیا اعلام كرده اند كه پس از چند ماه زندگی سخت در میان خانه های سوخته، به دلیل ترس از آزار و اذیت و بازداشت شدن توسط نیروهای امنیتی مجبور به فرار به بنگلادش شده اند. این افراد اعلام كردند تقریبا هر روز گرسنگی می كشیدند و از حضور آنها در زمین های كشاورزی، بازار ها و دریاچه ها برای ماهیگیری جلوگیری می شد.
میانمار می گوید كه این كشور عامل آغاز این بحران نیست و ارتش این كشور یك عملیات قانونی و مشروع علیه شبه نظامیان خطرناك روهینگیا آغاز كرده است. اما حقوق شهروندی مسلمانان روهینگیا در میانمار از آنها سلب شده است.
مایو نایونت یك سخنگوی حزب لیگ ملی برای دموكراسی به رهبری سو چی اقدامات علیه روهینگیا را 'یك اقدام سیستماتیك' جهت دادن حقوق شهروندی به مردم بنگالی توصیف كرد.
بسیاری از مردم در میانمار با اكثریت جمعیت بودایی، مسلمانان روهینگیا را به عنوان 'بنگالی' خطاب می كنند. اما اقلیت روهینگیا این واژه را یك توهین می دانند و آنها معتقدند كه این واژه با هدف مهاجر خواندن مسلمانان روهینگیا مطرح شده است.
هجوم گسترده مسلمانان روهینگیا به بنگلادش، بلندی های جنوب شرق این كشور را به دریایی از چادرهای آبی، نارنجی و سفید تبدیل كرده است. این مهاجران به مدت طولانی در این منطقه خواهند ماند.
كمیته عالی سازمان ملل برای امور پناهندگان هفته گذشته در گزارشی اعلام كرد كه بیش از نیمی از مهاجران جدید روهینگیا گزارش داده اند كه سایر بستگان آنها در میانمار به دلیل ادامه ترس و نبود امنیت قصد دارند به بنگلادش مهاجرت كنند.
كارولین گلاك یك نماینده كمیته عالی سازمان ملل برای امور پناهندگان در بنگلادش گفت: روهینگیا به من اعلام كرده اند كه نمی توانند از خانه های خود خارج شوند، مردها اجازه ندارند به ماهیگیری بروند و مانند زندانی ها زندگی می كنند. محدودیت رفت و آمد به حدی شدید است كه مسلمانان روهینگیا تنها در ساعاتی از روز اجازه دارند آتش روشن كنند.
روز سه شنبه رهبر میانمار در یك سخنرانی خود در سنگاپور اعلام كرده بود كه میانمار اقدامات آماده سازی برای برای بازگشت مسلمانان روهینگیا را انجام داده است اما مشخص كردن یك چارچوب زمانی مشكل است.
وی گفت: بنگلادش باید روهینگیا را بازگرداند. ما تنها می توانیم از آنها در مرزها استقبال كنیم.
به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت سال 2017 نزدیك به 700 هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی كه پیش از این ، حدود 400 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می كردند.
هم اكنون بیش از 900 هزار مسلمان روهیگنیا در ارودگاه های مهاجران در منطقه 'كاگس بازار' بنگلادش حضور دارند. نزدیك به 688 هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.
بنگلادش و میانمار در آبان ماه سال گذشته یك توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخاین امضا كردند.
بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی كه دو كشور باید امنیت، سلامت و كرامت آنها را تامین كنند.
اما دولت بنگلادش اعلام كرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار كه قرار بود از ماه ژانویه (دی) آغاز شود به تاخیر افتاده است.
مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های روهینگیا و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود از سوی دولت میانمار هستند.
دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری اركنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به كشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی كردند.
به گفته سازمان پزشكان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از 6 هزار 500 مسلمان روهینگیایی كشته شده اند.
سازمان عفو بین الملل اخیرا در گزارشی ادعا كرد شبه نظامیان روهینگیا در طول درگیری های سال گذشته در منطقه راخین روستاییان هندو را قتل عام كرده اند.
آساق**267**1424 **1663**

سرخط اخبار جهان