۲۴ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82385059
T T
۰ نفر
بنگلادش خواستار فراهم شدن زمینه بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار شد

دهلی نو-ایرنا- وزیر امور خارجه بنگلادش از دولت میانمار خواست با تامین امنیت و عادی كردن شرایط در استان راخین ،زمینه بازگشت پناهندگان روهینگیا از این كشور به میانمار را فراهم كند.

به گزارش ایرنا،'ای اچ محمود علی' روز جمعه درسخنانی كه در رسانه های هند منتشر شد خاطرنشان كرد حضور تعداد زیادی از پناهجویان روهینگیا در این كشور به ویژه مناطق جنوبی به صنعت گردشگری این كشور بویژه درمنطقه 'كگس بازار' ضربه زده است.
این سخنان وزیر امور خارجه بنگلادش یك روز پس از دیدار نماینده 'انگ سان سوچی' به بنگلادش و گفت وگو با مقامات این كشور در خصوص وضعیت مهاجران روهینگیایی منتشر می شود.
یك مقام ارشد دولتی بنگلادش گفت: نماینده میانمار با 'شیخ حسینه' نخست وزیر بنگلادش در داكا دیدار كرده است.
در این دیدار 'شیخ حسینه' خواستار بازگشت هرچه زودتر پناهجویان روهینگیا به میانمار شد. نخست وزیر بنگلادش همچنین گفت كه دولت بنگلادش اجازه استفاده از خاك این كشور برای انجام عملیات تروریستی علیه كشور های همسایه را نمی دهد.
سازمان ملل در اوایل هفته جاری اعلام كرد كه پس از آغاز عملیات ارتش میانمار در استان راخین این كشور بیش از 65 هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش پناهنده شدند.
دور جدید خشونت نیروهای امنیتی میانمار كه از اوایل ماه اكتبر سال گذشته علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، باعث افزایش مهاجرت این افراد به كشورهای دیگر ازجمله بنگلادش شده است.
دولت بنگلادش اعلام كرده است كه تاكنون 28 هزار مهاجر روهینگیا در دو اردوگاه پناهندگان در بخش 'كگس بازار ' ثبت نام كرده است.
بیش از یك میلیون مسلمان روهینگیا در ایالات راخین زندگی می كنند اما دولت میانمار این افراد را مهاجران غیر قانونی بنگلادشی می داند و از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می‌كند.
میانمار تاكنون گزارش های فرار مسلمانان روهینگیا به بنگلادش را رد كرده است.
میانمار یا برمه سابق یكی از فقیرترین كشورها در جنوب شرق آسیا است كه در سال 1948 از انگلیس استقلال یافت.
آساق**267*انتشاردهنده:احمدعلی خلیل نژاد

سرخط اخبار جهان