۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۴
کد خبرنگار: 1217
کد خبر: 83587839
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مذاکرات بین کابل و طالبان کلید حل مساله افغانستان است

ایرنا – آنکارا - اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان که برای شرکت در مراسم افتتاحیه هشتمین کنفرانس وزیران خارجه "قلب آسیا" موسوم به روند استانبول بعد از مراسم افتتاحیه کنفرانس با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی در این دیدار که در پشت درهای بسته صورت گرفت، طرفین ابعاد مختلف روابط دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

غنی امروز در مراسم افتتاحیه کنفرانس وزیران خارجه قلب آسیا موسوم به روند استانبول در سخنانی گفت: مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان کلید حل سیاسی مساله این کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه منافع جامعه جهانی در دو حوزه مهم منطق با یکدیگر است،  گفت: این دو حوزه تهدید و ایجاد و گسترش فرصت ها می باشد.

غنی با اشاره به اینکه افغانستان در قلب آسیا قرار دارد، گفت: شبکه های تروریستی تمرکز عمده خود را بر روی افغانستان انجام داده اند زیرا از دید آنان افغانستان بهترین موقعیت برای تهدید دیگر کشورها است.

وی با اشاره به اینکه عاضم عمر رهبر القاعده در شبه قاره هند در جریان عملیاتی در سپتامبر ۲۰۱۹ در ولایت هلمند از پای درآمد، گفت، آن دسته از اعضای القاعده که اسیر و یا کشته شده اند، اتباع بیگانه و بخش عمده آنان نیز از اتباع پاکستان بودند.

احمد اشرف غنی رییس‌ جمهوری افغانستان عصر دیروز وارد استانبول شد و در دیدار با نائل اولپاک، رئیس شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان در زمینه‌های معادن، برق، ترانزیت و اتصال منطقه‌ای گفت و گو و تبادل نظر کرد.

نخستین کنفرانس قلب آسیا که هشتمین دوره آن امروز برگزار می شود، در سال ۲۰۱۱ با محوریت افغانستان و با تلاش ترکیه با هدف گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در قبال کابل با مشارکت ۱۴ کشور از جمله ایران، ترکیه و افغانستان و حمایت ۱۷ کشور و چندین نهاد و سازمان بین الملی آغاز به کار کرد.

نخستین کنفرانس با شرکت وزرای امور خارجه ۱۴ کشور شامل؛ ایران، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی در استانبول برگزار شد.

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند.

چالش‌های امنیتی و تهدیدهای تروریستی که افغانستان و منطقه با آن روبه رو هستند و همچنین نیاز به توسعه راه‌های ارتباطی افغانستان با آسیای میانه و جنوب آسیا مهم ترین محور گفت و گوهای اعضای اصلی و حامی این روند به شمار می رود.

اعتماد سازی، مبارزه با تروریسم، تجارت و زیرساخت ها، همکاری اقتصادی منطقه ایی، همکاری در حوزه آموزش و تحصیلات نیز از اهداف شکل گیری این روند می باشد.

موضوع سرمایه گذاری و چگونگی تامین امنیت برای حفظ و توسعه سرمایه های به کار رفته در افغانستان همواره از دغدغه های مهم سرمایه گذاران و تجار سایر کشورها بوده که به همین علت در روند قلب آسیا سیاستمداران و کارشناسان اقتصادی تلاش می کنند تا به یک راهکار اساسی برای رفع این چالش ها دست یابند.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha