۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۱
کد خبر: 81871934
T T
۰ نفر

ظریف با همتای چینی خود دیدار كرد

۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۱
کد خبر: 81871934
ظریف با همتای چینی خود دیدار كرد

اسلام آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه و در حاشیه كنفرانس قلب آسیا در پایتخت پاكستان با همتای چینی خود درخصوص روابط دوجانبه تهران-پكن و همچنین مهم ترین موضوعات منطقه ای و بین المللی گفت وگو كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'محمد جواد ظریف' و 'وانگ یی' ضمن تاكید بر ضرورت توسعه روابط تهران-پكن در همه زمینه ها، افزایش همكاری های منطقه ای با هدف كمك به حل مسائل منطقه از جمله مسائل افغانستان را یك ضرورت انكار ناپذیر دانستند.
جزییات بیشتر مربوط به گفت وگوی وزیران امور خارجه ایران و چین متعاقبا منتشر خواهد شد.
ظریف قرار است تا دقایقی دیگر با خانم 'سوشما سواراج' وزیرامور خارجه هند نیز دیدار كند.
وزیر امور خارجه ایران كه از عصر روز گذشته (سه شنبه) با هدف شركت در كنفرانس قلب آسیا-روند استانبول با محوریت كمك به حل مسائل افغانستان وارد اسلام آباد شده است تاكنون با نخست وزیر پاكستان، همتایان پاكستانی، تاجیك، افغان و چینی خود دیدار كرده است.
ظریف ھمچنین عصر امروز با 'اشرف غنی' رییس جمھوری افغانستان دیدار خواھد كرد.
ظریف پیش از این در پنجمین كنفرانس قلب آسیا-روند استانبول سخنرانی كرد و گفت: ورود مولفه های ناامن كننده جدید با نام ها و نشانه های جدید به خصوص گروه تروریستی داعش، شكاف ها در داخل گروه طالبان افغانستان و احتمال سود بردن داعش از آن، از موارد بسیار نگران كننده است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به پایتخت پاكستان افراط گرایی و تروریسم را خطر و تهدید اصلی برای منطقه دانست و گفت: در كنفرانس 'قلب آسیا' در اسلام آباد مطالبی را در خصوص ضرورت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مطرح خواهیم كرد.
كنفرانس دو روزه 'قلب آسیا' از روز سه شنبه باهدف گسترش همكاری ها برای كمك به حل مسایل و بهبود اوضاع امنیتی افغانستان، با حضور نمایندگان بیش از 40 كشور عضو و حمایت كننده این كنفرانس و بیش از 10 نهاد بین المللی و منطقه ای آغاز بكار كرد و بخش اصلی این كنفرانس در سطح وزیران امور خارجه، امروز (چهارشنبه) با سخنرانی 'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاكستان و 'اشرف غنی' رییس جمهوری افغانستان، برگزار شد.
ظریف طی سخنرانی در این كنفرانس مواضع و راهكارهای جمهوری اسلامی ایران برای تقویت صلح و ثبات در قلب آسیا به ویژه افغانستان را اعلام كرد.
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، افغانستان، پاكستان، هند، تركیه، تاجیكستان، تركمنستان، قزاقستان و قرقیزستان از جمله وزیران امور خارجه شركت كننده در این كنفرانس خواهند بود.
از روسیه، زمیر كابل اف نماینده ویژه این كشور در امور افغانستان و از آمریكا نیز یكی از معاونان وزیر امور خارجه این كشور در كنفرانس قلب آسیا شركت خواهند كرد.
چهارده كشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، پاكستان، چین، روسیه، هند، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، تركمنستان، تركیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.
همچنین فهرست كشورهای حامی قلب آسیا شامل آمریكا، استرالیا، كانادا، دانمارك، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس است.
نخستین كنفرانس قلب آسیا در سطح وزیران خارجه، در سال 2011 به میزبانی استانبول برگزار شد. نشست های بعدی به ترتیب به میزبانی افغانستان، قزاقستان و چین در سال های 2012 تا 2014 برگزار شد.
از آنجا كه تركیه یكی از مبتكران برگزاری كنفرانس قلب آسیا است، نام این كنفرانس به 'قلب آسیا-روند استانبول' معروف شده است.
آساق*9121*274**1723

سرخط اخبار جهان