۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳
کد خبر: 81870214
T T
۰ نفر
'ظریف' امروز به پاكستان سفر می كند/ برنامه های وزیر امور خارجه در اسلام آباد

اسلام آباد - ایرنا - 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هدف شركت در پنجمین دور كنفرانس 'قلب آسیا' به میزبانی پاكستان و انجام چند دیدار دوجانبه در حاشیه این كنفرانس، عصر امروز (سه شنبه)وارد اسلام آباد می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كنفرانس دو روزه 'قلب آسیا' از امروز (سه شنبه) باهدف گسترش همكاری ها برای كمك به حل مسایل و بهبود اوضاع امنیتی افغانستان، با حضور نمایندگان بیش از 40 كشور عضو و حمایت كننده این كنفرانس و بیش از 10 نهاد بین المللی و منطقه ای آغاز بكار كرده و بخش اصلی این كنفرانس در سطح وزیران امور خارجه، فردا (چهارشنبه) با سخنرانی 'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاكستان و 'اشرف غنی' رییس جمهوری افغانستان، رسما آغاز بكار خواهد كرد.
ظریف قرار است ضمن سخنرانی در این كنفرانس و اعلام مواضع و راهكارهای جمهوری اسلامی ایران برای تقویت صلح و ثبات در قلب آسیا به ویژه افغانستان، در حاشیه این كنفرانس با 'وانگ یی'، 'سرتاج عزیز' و 'سراج الدین اصل اف' همتایان چینی، پاكستانی و تاجیك خود دیدار كند.
ملاقات با محمدنواز شریف نخست وزیر پاكستان و اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز از جمله برنامه های احتمالی ظریف در سفر یك روزه به پاكستان است.
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، افغانستان، پاكستان، هند، تركیه، تاجیكستان، تركمنستان، قزاقستان و قرقیزستان از جمله وزیران امور خارجه شركت كننده در این كنفرانس خواهند بود.
از روسیه، زمیر كابل اف نماینده ویژه این كشور در امور افغانستان و از آمریكا نیز یكی از معاونان وزیر امور خارجه این كشور در كنفرانس قلب آسیا شركت خواهند كرد.
چهارده كشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، پاكستان، چین، روسیه، هند، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، تركمنستان، تركیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.
همچنین فهرست كشورهای حامی قلب آسیا شامل آمریكا، استرالیا، كانادا، دانمارك، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس است.
نخستین كنفرانس قلب آسیا در سطح وزیران خارجه، در سال 2011 به میزبانی استانبول برگزار شد. نشست های بعدی به ترتیب به میزبانی افغانستان، قزاقستان و چین در سال های 2012 تا 2014 برگزار شد.
از آنجا كه تركیه یكی از مبتكران برگزاری كنفرانس قلب آسیا است، نام این كنفرانس به 'قلب آسیا-روند استانبول' معروف شده است.
آساق**1723

سرخط اخبار جهان