با من از برف بگو؛ سرگذشت سرد همدان

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۸:۲۳
کد خبر: 83584147
با من از برف بگو؛ سرگذشت سرد همدان

همدان - ایرنا - "با من از برف بگو" کتابی حاوی عکس‌های زمستان‌های سرد و سوزناک همدان است که از دریچه دوربین "محمدمهدی استعدادی" در صفحه‌ای از تاریخ این دیار کهن ماندگار شده و می‌توان آن را یکی از غنی‌ترین آرشیوهای تصویری همدان نامید.

همواره در طول تاریخ از همدان به عنوان یکی از سردترین مناطق ایران یاد شده؛ زمستان های آن همیشه با بارش سنگین برف، یخ بستن زمین و سرمای مثال زدنی همراه بوده‌است.

"با من از برف بگو" مجموعه ای از عکسهای زمستان همدان این کهن دیار است که محمد مهدی استعدادی در بخشی از دوران فعالیت حرفه ای خود از سال ۱۳۴۵ الی ۱۳۵۷ از مناظر و فضاهای مختلف این شهر کهن ثبت کرده‌است.

او عکسهای بسیاری از اتفاقها، چشم انداز شهر و مردمان و جریان های تاریخی همدان در زمستان های پر برف تهیه کرده که می توان آن را غنی‌ترین آرشیوهای تصویری تاریخ همدان برشمرد.

این عکسها را می توان ساعتها به تماشا نشست از آن رو که عکاس سعی نداشته به صورت آمرانه در پی بیان نکته برجسته ای باشد و معنا سازی کند؛ بنابراین عکاس در حذف غریزی خود، عکس را بی واسطه به تصویری یکه و یگانه بدل می‌کند.

میدان جهاد فعلی

هر عکس پرسپکتیوی در وضوح کامل با عنصری فعال در پیش زمینه تا پس زمینه یک خیابان یا کوچه دارد. در این گستره نه عنصر انسانی و نه محیط شهری هیچ یک بر دیگری مقدم نیست بلکه این دو در تعامل و یکپارچگی با یکدیگرند. 

در برخی عکسها گاه موضوع تنها درختی در طبیعت یا جزئیات مکانی محل زندگی و گاه بیانگر مناسک و مراسمی و گاهی نیز نشانگر شدت برفی که سازه های شهری را پوشانده‌است.

نکته قابل توجه اینکه در عکسها سرمایی حس نمی شود و سادگی زندگی در حال جریان بیش تر به چشم می‌آید.

میان نقاط تیره و سطوح سفید رنگ، هماهنگی خوبی دیده می شود و در هیچ قسمت از کادر سنگینی فزاینده و آزاردهنده ای حس نمی شود، آنچه را که عکاسان امروز برای گفتن حرفی در عکس می کوشند در آثار خود بگنجانند، در این عکسها بدون تقلای عکاس دیده می‌شود.

آنچه اهمیت دارد "بیان" نیست بلکه "نگریستن" است و حضور عکاس که در جایی ایستاده و مناظر را قاب بندی کرده و خلاصه اینکه دیدگاه عکاسانه این هنرمند در شیوه عکاسی منحصر به فرد اوست.

عکسهایش واقعیت را نشان می دهد بی آنکه بکوشد بر شدت آن بیفزاید یا بکاهد.

ابتدای خیابان بوعلی

"بامن از برف بگو" در سال ۱۳۹۷ توسط حوزه هنری همدان با شمارگان یک هزار و ۱۰۰ نسخه منتشر شد و امسال به چاپ دوم رسید. 

خالق " با من از برف بگو" در سال ۱۳۲۳ در همدان دیده به جهان گشود و عکاسی را از ۱۶ سالگی آغاز کرد و با روزنامه ها و مجله های بسیاری به عنوان عکاس و خبرنگار همکاری کرد. 

استاد محمد مهدی استعدادی تا آخرین روزهای زندگی خود همچنان عکاسی می کرد. کتاب های "همدان در گذر ایام" و "زمستان گذشت" مجموعه عکسهای دیگری از این هنرمند منتشر شده است. 

او در زمستان ۱۳۹۶ دیده از جهان فروبست و فرصت تورق " با من از برف بگو" نصیبش نشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha