۷ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۰۷
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 83572966
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مقتدا صدر: از دولت و معترضان آشوبگر حمایت نمی‌کنم

تهران-ایرنا- "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر و رهبر معنوی ائتلاف السائرون در پارلمان عراق هرگونه موج سواری بر اعتراضات در عراق را رد کرد و گفت: نه تنها دیگر از دولت فاسد حمایت نخواهم کرد، بلکه در مقابلش می ایستم.

صدر در بیانیه‌ای که در حساب کاربری‌اش در توئیتر منتشر کرد، آورده است: امروز من به موج سواری از اعتراضات  و پناه بردن به عبایم متهم هستم، درحالی که تلاش کرده‌ام ، از ابتدا خود را از فتنه کور دور نگه دارم.

او ادامه داد من از معترضانی که به رفتار مسالمت آمیز متعهد نیستند و از رفتار و برنامه های دولت حمایت نمی کنم.

صدر گفت: یک سال به دولت عبدالمهدی برای اصلاح امور مهلت دادم، اما فایده نداشت، به همین خاطر تا زمانی که زنده‌ام دیگر در تشکیل دولت و انتخابات با آنان مشارکت نخواهم داشت.
وی هرگونه موج‌سواری بر تظاهرات را رد کرد و مدعی شد: نه دستور به برگزاری تظاهرات داده‌ام و نه هرگز مردم را از این کار منع کرده‌ام، چرا که اراده مردم عراق از من بزرگ‌تر وقوی‌تر است و سیاستی که من دنبال می‌کنم ابراز همدردی با مردم است.
رهبر جریان صدر و رهبر معنوی ائتلاف السائرون در پارلمان عراق به دولت عبدالمهدی توصیه کرد که هرچه سریع‌تر استعفا کرده تا مانع از خونریزی شود.

وی همچنین از معترضان خواسته است که به اخلاق در تظاهرات متعهد بوده و از خشونت خودداری کنند.
صدر تصریح کرد: تمامی شما می‌دانید که ما از معترضان خواستیم که در مناطق مقدس دست به تظاهرات نزنند و هرگونه هتک حرمت به نمادهای دینی،بارگاهای مقدس و مراکز دیپلماتیک را مردود دانسته‌ایم.
در ادامه این بیانیه آمده است: زمانی که به مراکز دیپلماتیک آمریکا حمله نمی‌شود، به طریق اولی هرگز به مراکز دیپلماتیک دیگر کشورها نیز حمله نخواهد شد و من اگر خواستار حمله به مراکز دیپلماتیک کشوری بودم، این مسأله را پنهان نکرده و آن را بصورت علنی اعلام می‌کردم اما حمله به میهمانان عراق، خوی و خصلت ما نیست.
رهبر معنوی فراکسیون سائرون اضافه کرد: نگرانی و اندوه خود را نسبت به اینده عراق اعلام می‌کنم، چرا که کشورمان در میان دولتی فاسد و تظاهرکنندگان خشونت‌آمیزگیر افتاده است.
وی خطاب به دولت عبدالمهدی افزود: اگر معترضان می‌دانستند که اعتراضات مسالمت آمیز آنان راه به جایی می‌برد و فایده داشت، به خشونت متوسل نمی‌شدند، به همین خاطر ابتدا به حکومت توصیه می‌کنم برای آن که خون‌های بیشتری ریخته نشود، استعفا کند. و دوم به معترضان توصیه می کنم که به اخلاقیات پایبند باشند.
در ادامه بیانیه ، صدر  از معترضان خواسته است که خود را از آشوبگران فورا جدا کنند، چرا که این مسأله از تمامی مسائل مهم‌تر است.
صدر خطاب به معترضان گفت: نمی‌خواهم شما را تحت فشار قرار دهم، اما از اقدامات بد و اشتباه دوری کنید و به سوی خداوند بازگردید، چرا که وی یاری‌گر شما خواهد بود.
رهبر معنوی فراکسیون سائرون از معترضان خواست که نسبت به رخنه کردن اعضای حزب بعث در میان آنان هوشیار باشند، چرا که آنان در اندیشه لطمه زدن به وجههی معترضان و درصدد آن هستند که عراق را به سوی یک جنگ فرقه‌ای و داخلی سوق دهند.
فراکسیون «السائرون» وابسته به صدر هفته پیش نیز خواستار استیضاح نخست وزیر عراق شدو هیأت رئیسه پارلمان را به وقت‌کشی در برگزاری جلسه استیضاح متهم کرده بود.
اعتراضات مردم عراق روز اول اکتبر (۹ مهر ماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد، انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز اما بتدریج مطالبات سیاسی به آن اضافه شد، به طوری که گروهی از معترضان خواستار اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی شدند و برخی دیگر شعار براندازی دولت را سر دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha