۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۴۵
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 83570910
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نشست پکن برای صلح افغانستان چرا به تعویق افتاده است؟

کابل - ایرنا - نشست بین گروه‌های افغانستانی پکن به دلیل اختلافات بین دولت وحدت ملی و طالبان از یک طرف و مشکلات داخلی در کابل از سوی دیگر باعث به تأخیر افتادن آن شده است، موضوعی که روزهای اخیر توسط رئیس جمهوری سابق افغانستان رسانه ای شد.

نشست بین افغانستانی پکن قرار بود هفتم و هشتم آبان ماه در چین برگزار شود اما این نشست به تأخیر افتاد، آن زمان گفته شده بود که به خواست دولت افغانستان به تعویق افتاده است اما تاکنون زمان مشخصی برای برگزاری این نشست مشخص نشده و همچنان در پرده ابهام است.


**اظهارات مقام سابق طالبان در باره تأخیر نشست پکن

«مولوی قلم‌الدین» وزیر پیشین امر به معروف طالبان دیروز سه شنبه گفته بود که  دلیل اصلی تاخیر نشست پکن اختلاف بر سر برنامه آن، بین حکومت و طالبان  است.

قلم‌الدین گفته است، دولت تاکید دارد هیأتی که در این نشست شرکت می ‌کند باید حکومتی بوده و برنامه این نشست نیز در دست آنها باشد، اما طالبان با چنین خواستی مخالف است.

قلم الدین افزوده است که طالبان تأکید می کنند این نشست غیر رسمی و یک گفت وگوی بین افغانستانی بوده و هیأتی که از کابل در این نشست شرکت می کند، باید از همه جناح های سیاسی باشد.

به نظر می رسد که طالبان با رسمی جلوه دادن این نشست بین دولت و این گروه مخالف است و تنها آن را یک نشست بین افغانستانی برای رسیدن به صلح می داند.

این تنها بخشی از دلایل تعویق است اما بخش دیگر آن اختلاف بین دولت افغانستان و سیاست مداران مطرح این کشور است که باعث شده است تا فهرست نمایندگان کابل نهایی نشود.

رئیس جمهوری سابق افغانستان در هفته جاری اختلافات خود با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور را  در رابطه به نشست پکن رسانه ای کرد و پرده از روی این اختلافات برداشت.
 

**حامد کرزی: در نشست پکن شرکت نمی کنم

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان روز یکشنبه گذشته اعلام کرد در نشست پکن که قرار است در روزهای آینده برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

وی علت شرکت نکردن خود را مخالفت محمداشرف غنی رئیس جمهوری در این نشست دانست و افزود: رئیس جمهوری از وی خواسته است که در نشست آتی شرکت نکند و وی هم نام خود را از فهرست شرکت کنندگان حذف کرده است.

اما وی افزود: پس از حذف نام خود اطلاع یافته است که رئیس جمهوری نام شماری دیگر از سیاست مداران افغان را نیز از فهرست شرکت کنندگان نشست پکن حذف کرده است که وی با آن مخالفت کرده است.

کرزی گفت: اعتقاد دارد که در حال حاضر آمریکا و گروه طالبان می ‌خواهند در افغانستان صلح برقرار شود و حکومت افغانستان نباید تحت هیچ عنوانی برای آن مانع ایجاد کند.

این اظهارات کرزی باعث نگرانی های در بین مردم افغانستان و مجلس سنای این کشور شده است.
 

**اظهار نگرانی مجلس سنای افغانستان از اختلاف کرزی و اشرف غنی

شماری از اعضای مجلس سنای افغانستان پس از رسانه ای کردن اختلافات حامد کرزی با رئیس جمهوری اظهار نگرانی کرده و از آنها خواسته است که در شرایطی حساس کنونی وحدت خود را حفظ کنند.

نمایندگان سنای افغانستان تأکید دارند که اختلافات مقامات کنونی و سابق به سود کشور نیست و آنها باید وحدت ملی را در اولویت قرار داده روی اختلافات خود نقطه پایان بگذارند.

«محمدعلم ایزدیار» معاون اول مجلس سنای افغانستان دیروز سه شنبه در نشست علنی این مجلس گفت که اختلافات بین رهبران سیاسی، مصالح کشور را با خطر جدی مواجه می ‌سازد.

وی از کرزی و غنی خواست که با درک شرایط حساس کشور از اختلافات دوری کرده و در مسایل مهم به ویژه روند صلح، وحدت ملی را در نظر داشته باشند.

«رحمت الله اچکزی» عضو دیگر سنای افغانستان هم با اشاره به اختلافات داخلی آن را دردآور دانست و تأکید کرد که کرزی و غنی باید بادرک مصالح کشور به این اختلافات نقطه پایان بگذارند.

«عباس حسنی» استاد دانشگاه در افغانستان نیز باور دارد که ممانعت از حضور حامد کرزی در نشست پکن توسط رئیس جمهور بیانگر اختلاف نظر شدید بین آنهاست.

به گفته وی، موضع گیری سیاسی کرزی با طالبان ثابت است و هنوز هم آنها را برادران ناراضی خطاب می کند در حالی که رئیس جمهوری موضع گیری متفاوت تری دارد.

وی باور دارد که رئیس جمهوری افغانستان در تلاش است تا هیأتی را برای شرکت در نشست پکن انتخاب کند که انتقال دهنده دیدگاه دولتی باشد.

دولت افغانستان پیش از این گفته بود که فهرست شرکت کنندگان نشست پکن نهایی شده و دولت آن را با کشور چین در میان گذاشته است و بزودی فهرست را در اختیار  رسانه های این کشور نیز قرار خواهد داد.

اما با مصاحبه و کنفرانس مطبوعاتی حامد کرزی روشن شد که تاکنون اختلاف برسر تعیین شرکت کنندگان در بین دولت و سیاست مداران وجود دارد و این فهرست هنوز هم نهایی نیست.

در روند صلح افغانستان با طالبان نه تنها در داخل این کشور موضع مشترکی بوجود نیامده است بلکه در حال حاضر صلح افغانستان ابعاد منطقه ای و جهانی نیز بخود گرفته است که نیازمند وحدت منطقه و جهان است تا  در هماهنگی با افغانستان بتواند به این مهم دست یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha